بخشی از مقاله

چکیده

امروزه اهمیت توسعه و گسترش تولید صنایع دستی به عنوان نمادهای فرهنگی یک جامعه برکسی پوشیده نیست. بهادادن به صنایع دستی نشانه ی قدمت و اصالت جوامع می باشد. علاوه بر این تاثیر مستقیم بر گسترش صنعت گردشگری کشور را به دنبال دارد که این خود عاملی برای اشتغال زایی و جذب سرمایه و ارز به داخل کشور می باشد. بسته بندی صنایع دستی علاوه بر محافظت و نگهداری، از نقطه نظر جذاب نمودن این محصولات اهمیت فراوانی دارد.

تحقیق پیش رو با رویکرد هویت سازی و دست یابی به جایگاه شایسته بسته بندی صنایع دستی کشور، جز تحقیقات کاربردی می باشد و با روش تحقیق موردی-میدانی انجام گرفته است. در این تحقیق با مورد مطالعه قرار دادن بسته بندی صنایع دستی موجود در بازار میدان نقش جهان اصفهان به عنوان یکی از قطب های اصلی گردشگری کشور سعی شده است الگویی پایدار و کاربردی در زمینه طراحی بسته بندی این محصولات تدوین گردد.

روش QFD راهکار مناسبی برای ارزیابی کیفیت محصولات و رضایت مشتریان می باشد. پس از ارزیابی به روش QFD و با استفاده از داده های کمی حاصل از آن مشخص گردید که مشتریان هنگام خرید صنایع دستی که دارای بسته بندی با کیفیت می باشند احساس رضایت بیشتری دارند. به همین دلیل به کارگیری الگوهای طراحی پایدار و طراحی احیایی در بسته بندی صنایع دستی سبب می شود با افزایش کیفیت، علاوه بر بالا رفتن استقبال از صنایع دستی، باعث افزایش ماندگاری صنایع دستی می شود که این همان هدف غایی طراحی پایدار می باشد.

واژگان کلیدی: بسته بندی، طراحی پایدار، روش QFD،افزایش کیفیت

مقدمه

مطابق سند چشم انداز بیست ساله کشور، تقویت و تسهیل حضور فرهنگی ایران در مجامع جهانی یکی از اهداف اصلی و اساسی برنامه توسعه است. یکی از جنبه های این حضور، توجه همه جانبه به مصنوعات صنایع دستی است که همواره از اقلام صادراتی کشور بوده اند و کالاهایی ذاتا فرهنگی محسوب می شوند. همچنین تلاش در راستای توسعه بازار های داخلی و خارجی محصولات صنایع دستی و ارتقای جایگاه و تصویر ذهنی مخاطبان از آن ها، یکی از مصادیق تحقق اهداف ذکر شده محسوب می شود.

صنایع دستی تبلور عینی فرهنگ و مظاهر هنری و از نوع هنرهای کاربردی و مردمی به حساب می آید و از آنجا که هر فرآورده دستی بازگو کننده خصوصیات تاریخی ، اجتماعی و فرهنگی محل تولید خود است ، می تواند عاملی مهم در شناساندن فرهنگ و تمدن آن منطقه به شمار آید. ویژگی های ارزنده دیگری از جمله عدم نیاز به کارشناسان خارجی ، دسترسی آسان به مواد اولیه وابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد، بستر ساز صنعت گردشگری، عدم آثار مخرب زیست محیطی، ایجاد درآمد مکمل، قدرت اشتغال زایی در صنایع دستی وجود دارند که اهمیت توجه به آن را دو چندان می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید