بخشی از مقاله

چکیده

در عصر حاضر توجه ویژه و نگاه هوشمندانه به مسأله پوشش، از ضروریات زندگی ایمان محور به شمار می رود. از آنجا که حجاب و عفاف اسلامی ضامن حفظ و پاسداری از کیان و شخصیت آحاد جامعه، به ویژه قشر بانوان می باشد، لذا، بی تردید از مهمترین ارمغان های آن تحصیل سلامت روانی پایدار است که خود از بزرگ ترین نعمت های الهی در حیات بشری شمرده می شود .

در واقع، دین اسلام نیز برای حفظ آرامش روانی زنان و مردان از عوامل آسیب زا، حجاب و عفاف را برای زنان واجب نموده، و عفت نگاه را برای مردان مقرر فرموده است. به عبارت دیگر، حجاب موجب ایجاد امنیت واحساس شخصیت و هویت واقعی زنان و دور ماندن مردان - به ویژه جوانان جامعه - از وسوسه های شیطانی و تحریکات غریزی است و این امر سلامت روانی فرد و جامعه را سبب می گردد. اینک، در این مقاله برآنیم تا به بیان تاثیر عفت ورزی و حفظ حجاب اسلامی بر شخصیت و ارتقاء سلامت روانی آحاد جامعه بپردازیم .

مقدمه

هدف اسلام، سعادت و نجات آدمی است. باورهای دینی، احکام اخلاقی و فقهی در راستای این غایت مهم نازل شده اند. این آموزه های هستیبخش و ضروری از خالق حکیمی تجلّی می یابد که به نیازهای روحی و جسمی، مادی و معنوی، فردی و اجتماعی بشریت کاملاً آگاه است. احکام الهی مربوط به پوشش زنان نیز با این فلسفه و حکمت مدبرانه صادر شده است. حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و به ویژه جوامع اسلامی مطرح است - حسینی، . - 2 :1380 این ارزش الهی دارای چنان اهمیتی است که توجه به آن، علاوه بر ایجاد امنیت اجتماعی، امنیت فردی و سلامت روحی و روانی افراد را نیز تضمین می کند؛ به طوری که افرادی دارای حجاب شایسته و ظاهر مناسب انسانی، از سلامت روانی بیشتری برخوردارند و پژوهشها بر این موضوع تأکید دارند.

باید آموخت و به دیگران خاطر نشان کرد که حجاب حکم کلیشه ای و بی تاثیر نیست، حکم حجاب، حکمی است که حائز کمال اهمیت است و ضامن کیان و عفت زنان و موجب طمأنینه در مردان است. اهمیت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می کند وآنرا حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی می داند . از نظر اسلام حجاب فقط اختصاص به زن ندارد ؛بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد.

در اسلام حجاب مانع گمراهی و خودنمایی و حافظ حرمت و آداب عفت حیا است. در واقع حجاب و پوشش که ثمره عفاف است، عاملی برای آرامش زن و دور ماندن از عوامل اضطراب زا و در نهایت ایجاد رضایت وجدان اوست، چراکه حجاب از بسیاری از عوامل ناامنی که در فکر و ذهن است، جلوگیری می نماید، بنابراین حجاب موجب احساس امنیت و شرف است

حجاب، تنها از کارکرد فردی برخوردار نیست و فقط برای ساماندهی خلقیات و ملکات نفسانی آدمیان، مؤثر نمی باشد، بلکه از کارکرد اجتماعی نیز برخوردار است؛ غرایز، التهاب های جنسی و معاشرت های بی بندوبار را کنترل نموده و بر تحکیم خانواده می افزاید. همچنین از انحلال کانون مستحکم و پایدار زناشویی جلوگیری نموده، امنیت اجتماعی را فراهم می سازد. اسلام، حجاب را از مصادیق مهم تحقق امنیت اجتماعی در جامعه معرفی کرده است. قرآن کریم نتیجه نهایی عفت را با تعابیری چون خیرٌ"لهنّ "أطهرُ،" لقلوبکم و قلوبهنّ "و "أزکی لهم "بیان می کند که مقدمه ای برای عفیف ماندن و آلوده نشدن به فحشاست

طرح موضوع سلامت روان، نیازی ضروری و اساسی برای بهبود کیفیت زندگی انسان، امری حیاتی است

یکی از مسائلی که جامعه اسلامی امروز ما را با آسیب جدی روبرو ساخته، هنجارشکنی هایی است که در زمینه حجاب و عفاف عمومی، شاهد آن هستیم. پوشش های نامناسب برخی از افراد جامعه در زمان حضور در محله ای عمومی، رعایت نشدن موازین و حدود مورد نظر شارع در تعاملات اجتماعی، عدم توجه به حد و مرز ارتباط با نامحرمان و... اموری نیست که از دید مصلحان و دلسوزان و بزرگان دینی ما مخفی مانده باشد، البته این رخدادها و هنجارشکنی ها، اتفاق تازه و بی سابقه ای نیست، لکن از آنجا که نظام حاکم بر جامعه ما اسلامی و درصدد ارائه الگو و روش نو به جهان امروز است، می طلبد که به بررسی تاثیر حجاب و عفاف در اسلام و رابطه آن با سلامت روان در زندگی فردی و اجتماعی بپردازیم.

شناخت آثار حجاب به خصوص نقش آن در سلامت روان موجب می شود، هیچ خانمی از آن دوری نکند و از رعایت کردن حجاب، احساس سنگینی و شرمندگی ننمایند، بلکه آن را مایه ی زینت خود قرار داده و در نتیجه آرامش برونی و درونی اجتماع را نیز وسعت بخشند. حجاب از لحاظ روان شناختی موجب خود ارزشمندی افراد و در نتیجه ، استحکام پیوند خانواده و استواری شخصیت آنان می شود و عزت نفس آنها را ارتقاء می دهد .

بر اساس مطالعات روان شناختی و جامعه شناختی، حجاب مانع افسردگی افسردگی می شود و به سلامت روحی و روانی افراد کمک می کند. زنان با رعایت حجاب، تمایلی به خودنمایی ندارند و وسوسه های شیطانی آنان از بین می رود. با رعایت این اصل مهم دینی توسط زنان، ایمنی و سلامت روانی نیمی از افراد جامعه تضمین و به دنبال آن امنیت اجتماعی آنها تامین می شود. حجاب باعث آرامش اجتماع و ارتقاء ارزش و منزلت زن مسلمان است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید