بخشی از مقاله

چکیده:

در عصر حاضر که دوران رشد و تغییرات سریع و همچنین بهرهبرداري از فناوري است، رویکرد جدیدي در اقتصاد و مدیریت ظهور پیدا کرده که توجه ویژهاي به منابع دانایی نسبت به دیگر منابع سازمانی دارد.در این نگرش دوگونه منابع نقش ویژهاي ایفا میکنند، یکی منابع سیستمی و فناوري و دیگري منابع انسانی.که منجر به دوگونه نگاه متفاوت به مدیریت دانایی میشود، یکی نگاه فناوري و دیگري نگاه انسانی. علت عدم موفقیت غالب پروژههاي مدیریت دانایی در ادبیات ما را براین داشت که از این چشم انداز به فرایند مدیریت دانایی بپردازیم.با عنایت به اهمیتی که دانایی و مدیریت نمودن آن در مو فقیت سا ز مان ها می توا نند داشته باشند . در این مقاله سعی شده است با اشاره به تا ریخچه مختصري از آن مفهوم مدیریت دانایی را توضیح و سپس براي درك مو ضوع و عوامل تاثیر گذار بر سازمانها و تو انایی آن براي پا یدار کردن دانایی شامل خروج نیروي کار و تغییرات بازار و نو آوري فناوري را با نگرش تو سعه منابع انسانی و ارایه الگو هاي پویا در دانایی سازمان ها را تشر یح نماییم .

مقدمه

بدون تردید دانایی مهمترین سرمایه هر سازمان است و سازمانی که از این موهبت بیشتر برخوردار باشد یقیناً با چالش هاي موجود بهتر برخورد کرده و در عرصه رقابت موفق تر خواهد بود.در عصر حاضر مبناي ثروت آفرینی، دانش و تخصص است و به عقیده استرتارو صنعت بیش از هر زمان دیگر به علم و دانش و فکر متکی شده است. دانش پایه جدید ثروت است. وقتی دانش مبناي خلق ثروت است، کار کردن و یاد گرفتن مفهومی یکسان خواهند داشت. وجود افراد دانشپذیر اساس رقابت در فضاي جهانی شدن است و کامیابی و یا ناکامی اقتصادي شرکتهاي امروز به کم و کیف دانش و تخصص آنها بستگی دارد.در دو سه دهه اخیر، یک رویکرد جدید در اقتصاد و همچنین در مدیریت ظهور پیدا کرده است. این رویکرد، مبتنی بر دانایی جwکطه 2ککهت ک؟2کئwپغفض است. به این مفهوم که در طرح اقتصادي سازمانها و شیوه مدیریت آنها، منابع دانایی نسبت به دیگر منابع، در درجه اول اهمیت قرار گرفتهاند.

-1 تاریخچه مدیریت دانایی

خاستگاه مدیریت دانایی به گذشته بر میگردد یعنی زمان گذار از دانش به فناوري که در انقلاب صنعتی رخ داد. و همانطور که پیتر دراکر نیز عنوان نموده است کاربرد دانش به عنوان ابزارها، فرآیندها و محصولات در نتیجه انقلاب صنعتی به وقوع پیوست. این کار متعاقب انقلاب بهرهوري بوده است یعنی زمانی که دانش در کار مورد استفاده قرار گرفت. از این رو بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم انقلاب مدیریت صورت گرفت و دانش به صورت کاربردي جایگاه اجتماعی خود را پیدا کرد - پیتر دراکر. - 1993یکی از پیشگامان مدیریت دانایی ایکیوجیرا نوناکا است او با بنا نهادن بنیان مدیریت دانایی به عنوان یک موضوع قانونی و ارائه مشاوره و توضیح در مورد این عقیده داراي اعتبار زیادي شد. او در سال 1990 با ارائه مقاله اي تحت عنوان »شرکت دانشآفرین« مفاهیم ایجاد دانش را بنا نهاد. در سال1991 نوناکاوتاکیوچی، کار تأثیر گذار خود را در زمینه شرکت دانش آفرین ارائه کردند. آنها این کار را با مشخص کردن اینکه چگونه دانش ارزش افزوده را براي سازمان به ارمغان می آورد انجام دادند.

-2 مفهوم مدیریت دانایی

مدیریت دانایی عبارتست از تلاش براي کشف دارائی نهفته در ذهن افراد و تبدیل این گنج به دارائی سازمان به طوري که مجموعه وسیعی از افرادي که در تصمیمگیريهاي سازمان دخیل هستند بتوانند از آن استفاده کنند - داو نتپورت و پروساك . - 1988 مدیریت دانایی با اتخاذ اهداف مثبت و روشن تلاش مستمري را در شناسایی منابع دانایی اعم از درون و برون سازمان معمول می دارد آنگاه با کسب دانایی با روشهاي مختلف آشکارسازي داناییهاي پنهان آموزش و ارتقاء دانایی به خرید از منابع خارجی میپردازد و آنچه به عنوان ذخیره دانایی در اختیار سازمان قرار میگیرد و با ساز و کارهاي نقادي، تصفیه، توسعه و بهبود در قالبی هر چه ثمربخش در معرض پخش و مبادله قرار میدهد. - ویچ . - 1993

-3 منابع دانایی سازمانی

بسیاري از صاحبنظران در عرصه مدیریت دانایی همچون لئونارد بارتون، منابع دانایی سازمان، در دو دسته عمده و اساسی:

-1 ابزارهاي و سیستمهاي ارائه دانایی -2 منابع انسانی دانایی ظهور مییابند جصتتل ,ح ,پهطعض دستهبنديهاي متفاوت منابع دانایی در جدول 1 آمده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید