بخشی از مقاله

چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ساختار هیئت مدیره و جریان نقدی آزاد بر سیاست تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این تحقیق از نوع توصیفی و از حیث هدف، تحقیق کاربردی است و در ردیف مطالعات توصیفی-پس رویدادی قرار می گیرد. جامعه آماری این پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. که از میان جامعه آماری 82 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بدون روش نمونه گیری و تحت شرایط خاص انتخاب گردید.

جهت بررسی فرضیات از روش داده های ترکیبی و پانل دیتا و روش های رگرسیونی استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که جریان نقدی آزاد بر سیاست تقسیم سود شرکت تاثیر معناداری ندارد؛ اندازه هیئت مدیره بر سیاست تقسیم سود شرکت تاثیر معناداری ندارد؛ نسبت اعضای غیرموظف هیئت مدیره بر سیاست تقسیم سود شرکت تاثیر معناداری دارد؛ سرمایه گذاری بر سیاست تقسیم سود شرکت تاثیر معناداری دارد.

 مقدمه
حاکمیت شرکتی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر ارزش شرکت می باشد که در ارتباط با بحث حاکمیت شرکتی یکی از مهمترین سازوکارهای آن، هیئت مدیره می باشد که مدیران مالی و سرمایه گذاران باید با توجه به ابعاد مختلف هیئت مدیره در جهت انتخاب بهترین ترکیب منابع برای سرمایه گذاری با هدف حداکثرسازی ثروت سهامداران را انجام دهند - حسن زاده و عظیمی،. - 1392 همچنین یکی از مهمترین تصمیمات مالی و سرمایه گذاری مدیران شرکتها، استفاده بهینه از جریانهای نقدی آزاد و به کارگیری آنها در فرصتهای سرمایه گذاری مناسب، علیرغم وجود تضاد منافع بین مدیران، سهامداران و اعتباردهندگان است، زیرا انتظار می رود با وجود تضاد منافع، افزایش جریانهای نقدی آزاد عاملی در بروز رفتارهای فرصت طلبانه مدیران و افزایش هزینه های نمایندگی باشد

جریان نقد آزاد معیاری برای اندازه گیری عملکرد شرکت ها است و وجه نقدی را نشان میدهد که شرکت پس از انجام مخارج لازم برای نگه داری یا توسعه ی دارایی ها در اختیار دارد. جریان نقد آزاد از این حیث دارای اهمیت است که به شرکت امکان می دهد فرصت هایی را جست وجو کند که ارزش سهام را افزایش می دهد .بدون در اختیار داشتن وجه نقد، توسعه ی محصولات جدید، انجام تمل کهای تجاری، پرداخت سودهای نقدی به سهام داران و کاهش بدهی ها امکا نپذیر نیست .عاوه بر آن، وجه نقد باید در سطحی نگهداری شود که بین هزینه ی نگهداری وجه نقد و هزینه وجه نقد ناکافی تعادل برقرار شود

جریان های ورود و خروج وجه نقد یک واحد تجاری جزء اساسی ترین رویدادهایی است که شالوده بسیاری  از تصمیم گیریها و قضاوتهای سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان درباره آن واحد می باشد. سرمایه گذاران و  اعتباردهندگان تمایل دارند در شرکت هایی سرمایه گذاری نمایند که جریان نقد آزاد  بالایی داشته باشد ؟زیرا  یکی از ابزارهای ارزیابی قدرت بازپرداخت بدهی و تعیین انعطاف پذیری مالی شرکتها، شاخص جریان نقد  آزاد می باشداین مطلوبیت جریان نقد آزاد بالا زمانی قابل قبول است که شرکت مرحله رشد را گذرانده و  دیگر فرصتهای سرمایه گذاری سودآور بالایی نداشته باشددر مقابل برخی از شرکت ها ممکن است که با  جریان های نقد آزاد  منفی مواجه شوند.

جریان نقد آزاد منفی همیشه بد و نامطلوب نیست. بلکه علل منفی  شدن آن مهم بوده و بایستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. اگر بدان سبب منفی شده که سود خالص  عملیاتی پس از کسرمالیات منفی باشد، بی شک این نوع منفی شدن پیام بدی را مخابره می کند، زیرا که  شرکتاحتمالاً  با مسایل و مشکلات عملیاتی رو به رو شده است. اما چنانچه منفی شدن جریان وجوه نقد  آزاد ناشی از سرمایه گذاری وجوه در فرص های سودآور موجود و بکارگیری منابع زیاد در اقلام سرمایه است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید