بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق در صدد پاسخگویی به این پرسش است که آیا بین مکانیسم های حاکمیت شرکت وشفافیت اطلاعات مالی و سیاست تقسیم سود ارتباطی وجود دارد یا نه؟ از جمله مکانیسم های داخلی حاکمیت شرکت که در این تحقیق رابطه آن با سیاست تقسیم سود مورد بررسی قرار گرفته است ، ترکیب هیات مدیره ، نسبت حضور اعضای غیر موظف به اعضای موظف در ترکیب هیات مدیره و اندازه هیات مدیره می باشد.

برای آزمون فرضیه های این پژوهش ، از آزمونهای کولموگوروف-اسمیرنوف، تحلیل رگرسیون، ضریب همبستگی پیرسون وآزمون دوربین واتسون با بکارگیری اطلاعات 94 شرکت طی سالهای 1386 تا 1390 استفاده شده است. ابتدا متغیر های پژوهش مورد شناسائی قرار گرفته و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از داده های بدست آمده از نرم افزار تدبیرپرداز ؛ برای محاسبه متغیر های پژوهش ، توسط نرم افزار اکسل1 استفاده شده است. این داده ها جهت آزمون فرضیه ها توسط نرم افزارspss به کمک آماره - های توصیفی و استنباطی نظیر تحلیل همبستگی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بین شفافیت اطلاعات مالی وسیاست تقسیم سود رابطه معناداری وجود دارد وبین ترکیب هیات مدیره وسیاست تقسیم سود رابطه معناداری وجود ندارد.

مقدمه :

اطلاعات مایه حیات بازارهای سرمایه است. سرمایه گذاران مخاطره آوردن سرمایه های به زحمت بدست آمده خود را به این بازارها پذیرفته و به اطلاعاتی که از طرف شرکتها منتشر می شود تکیه می کنند.

آنها به اطلاعات معتبر، به موقع و قابل فهم، در قالبهایی که به راحتی قابل تجزیه و تحلیل باشد نیاز دارند به منظور بقاء بازارهای سرمایه لازم است سرمایه گذاران اطلاعات مالی و تصمیمات هیئت مدیره و سیاستهای تقسیم سود شرکتها را صحیح، کامل، قابل اطمینان و به موقع بدانند.

سرمایه گذاران به این نکته واقف هستند که در بازارهای سرمایه آزاد فرصت های سود آوری با فرصتهای زیان دهی ملازم هستند اما آنها حق دارند در انتظار نتایج حاصل تصمیمات خود باشند نه نتایج برخاسته از اطلاعات ناقص زمانی که بازارهای سرمایه در ابتدای سال 2000 به اوج خود رسیدند، ورشکستگی و رسوائی پاره ای از شرکت ها به تدریج اعتماد سرمایه گذاران را نسبت به مسئولیت گزارش دهی اطلاعات ضعیف کرد و موضوع اعتماد عمومی به کیفیت اطلاعات گزارش شده مطرح شد.

به دلیل کاهش اعتماد عمومی، نیاز به اطلاعات مالی بیشتر و شفاف افزایش یافته و منجر به تقاضای مؤکد بیشتری در خصوص شفافیت بیشتر اطلاع رسانی مالی و تصمیمات هئیت مدیره شرکت ها گشته است.

تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد که افشاء و شفافیت بیشتر در حوزه های مالی و سیاست گذاریهای هئیت مدیره، منافع متعددی برای شرکت ها به دنبال خواهد داشت؛ سرمایه گذاری بلندمدت تر از سوی سرمایه گذاران ، بهبود دسترسی به سرمایه جدید، هزینه سرمایه کمتر، مدیریت معتبر تر و مسئول تر و نهایتاً قیمت سهام بالاتر و منفعت بیشتر سهامداران زمانی که افزایش قیمت سهام براساس خلق واقعی ارزش باشد نه براساس انتظارات مدیریت از سود یا سود گزارش شد، اندازه بازارها و قدرت نقد شوندگی آنها به صورت مداوم افزایش یافته و نه فقط برای سهامداران بلکه برای جامعه نیز به طور کلی ثروت بیشتری ایجاد می شود

بدنه اصلی مقالات

شرکت های موفقمعمولاً از سودآوری بالایی برخوردارند. سود کسب شده توسط شرکتها می تواند در دارایی های عملیاتی سرمایه گذاری شود، در راستای تحصیل اوراق بهادار جدید به کار رود، برای بازپرداخت بدهی ها مورد استفاده قرار گیرد و یا این که بین سهامداران توزیع شود - آمیدو و آبور ، - 2006 دلایل زیادی برای تقسیم یا عدم تقسیم سود وجود دارد.

کشف و شناسایی دقیق عوامل اثر گذار بر سیاست تقسیم سود هنوز یکی از مسائل بحث انگیز در حوزه مدیریت مالی شرکت ها است. مدیریت شرکت باید متغیرهای متفاوتی را قبل از تصمیم گیری درباره چگونگی پرداخت سود تقسیمی در نظر بگیرد. در صورتی که عوامل اثرگذار بر نسبت سود تقسیمی و میزان تأثیر آن ها مشخص شود، مدیران به نگرشی درباره موقعیت شرکت خود از لحاظ تقسیم سود دست می یابند و بهتر می توانند تصمیم گیری کنند.

سود تقسیمی روی ارزش سهام شرکت و آینده آن تأثیر دارد. به دست آوردن سود و کسب ثروت هدف مشترک تمامی سهامداران است. پژوهش هایی بسیار تأثیر سود تقسیمی را روی قیمت تأیید کرده اند. تصمیم گیری نادرست در این زمینه ممکن است منجر به از دست دادن سهامداران شرکت و در پی آن کاهش در ارزش شرکت شود.

از آنجائیکه هدف اصلی شرکت های سهامی به حداکثر رساندن ثروت سهامداران است بنابراین یکی از عوامل مؤثر بر این امر سیاست تقسیم سود شرکت است. سیاست تقسیم سود همواره یکی از مهمترین مباحث مطرح در مدیریت مالی است؛ زیرا سود تقسیمی بیانگر پرداختهای نقدی عمده شرکتها و یکی از مهمترین گزینه ها و تصمیمات فراروی مدیران به شمار می رود. مدیر باید تصمیم بگیرد که چه میزان از سود شرکت تقسیم، و چه میزان در قالب سود انباشته مجدداً در شرکت سرمایه گذاری شود. به رغم اینکه پرداخت سود تقیسمی مستقیماً سهامداران را بهره مند می سازد، توانایی شرکت در انباشت سود به منظور بهره گیری از فرصت های رشد را تحت تأثیر قرار می دهد 

به علاوه، این سیاست در بازار سهام، محتوای اطلاعاتی دارد و تغییر آن نیز برای سهامدران حاوی اطلاعات است. هر سرمایه گذار با توجه به نوع سلیقه، سهام شرکتی را خریداری می کند که سیاست تقسیم سود آن را مطلوب می داند. میزان سود سهام پیشنهادی توسط هیئت مدیره معمولاً حاوی اطلاعاتی در خصوص انتظارات مدیران در مورد سودآوری آینده شرکت است.

سیاست تقسیم سود هم چنین یکی از مواردی است که تحت تأثیر کیفیت افشا و اطلاع رسانی مناسب و اندازه هیئت مدیره و اعضاء غیر موظف هیئت مدیره قرار دارد. با توجه به این مطالب مبنی بر تأثیر کیفیت افشاء و اطلاع رسانی مناسب و اندازه هیئت مدیره استقلال هیئت مدیره، انتظار می رود که شفافیت اطلاعا ت مالی و ترکیب هیئت مدیره بر سیاست تقسیم سود نیز مؤثر باشد. با توجه به اهمیت سیاست تقسیم سود و شناسایی عوامل مؤثر بر آن در بازار بورس این پژوهش به بررسی تأثیر شفافیت اطلاعات مالی وترکیب هیئت مدیره بر سیاست تقسیم سود می پردازد.

اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق

این پژوهش به حل معمای دیرینه سود سهام کمک می کند، معما این است که شرکتها چرا سود سهام پرداخت می کنند؟

انجام این پژوهش باعث روشن شدن اثرات شفافیت اطلاعات مالی و ترکیب هیئت مدیره بر سیاست تقسیم سود شرکتها می شود، که در سایه آن رفتار سهامداران و سرمایه گذاران و دیگر ذینفعان خواهد بود، این امر به تصمیم گیریهای آگاهانه و منطقی برنامه ریزان و تصمیم گیران مالی کمک می کند و منجر به رونق بازار بورس و انجام معاملات شفاف می شود.

از طرفی از موجی از رسوایی حسابداری که اخیرا رخ داده توجه افراد زیادی را به کیفیت گزارش گری مالی جذب کرد. در شرکت های بزرگی همچون انرون، وردکام و مارکتی که اطمینان سرمایه گذراران به گزارشگری مالی کاهش پیدا کرد، موفقیت شرکت های مذکور در افشاگری مالی به بهبود کیفیت اطلاعات مالی و تقویت کنترل مدیریت به وسیله تنظیم و ترکیب هیئت مدیره خوب نیاز داشت. - کلای و عمری، 2011؛ص: - 327 یکی از مهمترین وظایف هئیت مدیره شرکت ها ایجاد

اطمینان در مورد کیفیت گزارش گری مالی است محققین در جستجوی یافتن یک نقطه ضعف در ترکیب هیئت مدیره، کیفیت گزارشگری مالی و بدست آوردن میزان دستکاری و تقلب صورتهای مالی و کنترل های داخلی ضعیف می باشند. اکنون نیاز به بهبود مستمر هیئت مدیره شرکتها برای فرآیند گزارشگری مالی و سیاست گذاری مناسب وجود دارد.

راهبری مناسب، موجبات افشا و گزارشگری به موقع توسط شرکت ها را فراهم می کند و عدم افشای به موقع و صحیح، منجر به افزایش هزینه انتخاب نامطلوب و خطر اخلاقی به عنوان عناصر حاصل از عدم تقارن اطلاعاتی و در نهایت، افزایش هزینه مبادله می شود.

اهداف تحقیق

سیاست تقسیم سود بدلیل تأثیر قابل توجه بر رشد شرکتها، تحقق اهداف سهامداران و سرمایه گذران و بالا رفتن ارزش سهام در بازار و بازده شرکت، یکی از مباحث مهم در مدیریت مالی می باشد. لذا با توجه به اهمیت و حساسیت آن و و نقشی که در اقتصاد کشور بازی می کند مطالعه ن ضروری می باشد، و آگاهی از عوامل مؤثر برآن باعث می شود برنامه ریزی صحیح در جهت رشد شرکتها انجام گیرد و توسعه اقتصادی کشور مسیر معقول، منطقی و بادوامی را طی کنند.

مدل تحلیلی تحقیق

جدول : - 1-1 - مدل تحلیلی تحقیق

چارچوب نظری

بلا و فولر ،2008 فرضیه جریان نقد آزاد بیان می کند مدیران فرصت طلب، از وجوه آزاد برای کسب شهرت و به نفع خود استفاده می کنند. لذا، ترجیح می دهند که وجوهی بین سهامداران توزیع نکنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید