بخشی از مقاله

چکیده

به منظور بررسی تاثیر سطوح مختلف اسانس گیاهی با خاصیت ضد باکتریایی - درمنه دشتی - بر وزن و تعداد سلولهای گابلت بافت روده، آزمایشی با 200 قطعه جوجه گوشتی یکروزه در قالب طرح کاملا تصادفی، با 5 تیمار و 4 تکرار بمدت 42 روز انجام گرفت. تیمارهای آزمایشی شامل اسانس درمنه در سه سطح 100،200،300 میلی گرم در کیلوگرم جیره که به جیره پایه اضافه شدند، تیمار شاهد - جیره پایه بدون اسانس و آنتی بیوتیک - و کنترل مثبت - جیره پایه با 0/6 گرم در کیلوگرم آنتی بیوتیک فلاووفسفولیپول - بودند.

نتایج نشان داد که تعداد سلولهای گابلت در قسمتهای مختلف بافت روده کوچک - ژژنوم و دئودنوم و ایلئوم - جوجه گوشتی در سطح 300 میلی گرم در کیلوگرم اسانس درمنه کاهش معنی داری - - P<0/05 داشته است. در دوره پایانی پرورش، تیمار آنتیبیوتیک بیشترین افزایش وزن را نسبت به سایر تیمارهای آزمایشی داشت . - P<0/05 - تیمارهای دریافت کننده سطوح مختلف اسانس درمنه و تیمار شاهد تفاوت معنی داری از نظر افزایش وزن بدن نداشتند.

کلمات کلیدی: اسانس درمنه، آنتی بیوتیک ،جوجه گوشتی، سلولهای گابلت، وزن.

مقدمه

استفاده مداوم از آنتی بیوتیکها در تغذیه طیور باعث بروز پدیده مقاومت به آنتی بیوتیک و پیدایش سویههای مقام شده و درمان بیماری ها در انسان و دام را با مشکل مواجه کرده است اثر ضدباکتریایی روغنهای اسانسی به خاطر ویژگی هیدروفوبیکی آنها، وارد شدن به غشای سلول باکتری و تجزیه غشا است که در نتیجه سبب نشت یونها از باکتریها می شوند و به علت بهبود و سلامتی دستگاه گوارش، حیوانات کمتر در معرض سموم میکروبی و متابولیتهای ناخواسته مانند آمونیوم و آمینهای بیوژنیک قرار می گیرند.

تحقیقات نشان داده که گیاه درمنه دارای موادی با خاصیت ضد میکروبی چون سزکوئیترپن، دی ترپن و منو ترپن است مشاهده شده است که افزودنی های گیاهی باعث افزایش اشتها، افزایش ترشحات معده، تحریک گردش خون و آنزیم های دستگاه گوارش شده که قابلیت هضم را افزایش داده و عملکرد پرنده را بهبود میدهد  سد اولیه دفاعی دستگاه گوارش را لایههای مخاطی روی سلولهای پوششی تشکیل میدهد. لایه مخاطی داخلی-ترین لایه دستگاه گوارش است که لومن را احاطه میکند.

این لایه به طور مستقیم با مواد غذایی در ارتباط است سلولهای گابلت موکوس را ترشح میکنند. موکوس حالتی ویسکوز مانند دارد و حاوی پروتئینهای گلایکوزیله شدهای به نام موسین میباشد . بخاطر اهمیت تعداد سلولهای گابلت در حفظ ایمنی دستگاه گوارش، در این تحقیق اثر افزودن اسانس گیاهی درمنه در جیره جوجه گوشتی، بر افزایش یا کاهش تعداد این سلولها در روده جوجه های گوشتی مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روشها

ابتدا پرورش200 قطعه جوجه گوشتی یکروزه در قالب طرح کاملا تصادفی، با 5 تیمار و 4 تکرار بمدت 42 روز در سالن پرورش طیور مرکز تحقیقات طیور گروه علوم دام و طیور پردیس ابوریحان، دانشگاه تهران، انجام گرفت. جیره غذایی مورد استفاده در آزمایش بر اساس احتیاجات غذایی توصیه شده در کاتالوگ سویه راس 308 برای سه دوره پرورش تنظیم شد و بکار رفت. تیمارها شامل: - 1 جیره پایه 100 + میلی گرم اسانس درمنه - 2 جیره پایه 200 + میلی گرم اسانس درمنه - 3 جیره پایه 300 + میلی گرم اسانس درمنه - 4جیره شاهد - فاقد اسانس درمنه - - 5 جیره پایه 10 +گرم آنتی بیوتیک فسفو فلاوولیپول بودند.

روش نمونه برداری روده جهت مورفولوژی در 42 روزگی از هر تکرار یک قطعه پرنده - جنس نر - برای نمونه گیری انتخاب کردیم: دئودنوم - از سنگدان تا لبه پانکراس - ، ژژنوم - از لبه ی پانکراس تا زایدهی مکل - ، ایلیوم - از زایده ی مکل تا تقاطع سکوم - ایلیوم - . قطعه ای به اندازه ی دو سانتیمتر برداشته و با سرم فیزیولوژی آن را شسته و در فرمالین %10 جهت مورفومتریکال توسط میکروسکوپ نوری فیکس کردیم.

نحوه کشت بافت -1 تثبیتٌ نمونه هارا با ضخامت 4-3 میلیمتر تهیه هر یک از نمونه ها برش ها یی به ابعاد 0/5× 0/5×0/5 سانتی متر تهیه و در پارچه های ظریف کتانی پیچیده و به مدت یک هفته در فرمالین %10 قرار داده شدند. -2 پردازش بافتٍ آبگیری اولین مرحله فرآوری بافت است. شفافیت و آغشتگی با پارافین در دستگاه اتوتکنیکون هیستوکینت - 0پاساژ بافت - َ انجام گرفت که به شرح زیر می باشد. برای آبگیری از درجات صعودی الکل استفاده می شود. - 3 شفاف کردنُ شفاف کردن توسط موادی مانند کلروفوم، بنزن، تولوئن، تتراکلریدکربن و زایلول انجام می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید