بخشی از مقاله

چکیده

هدف:مولکولفبلخساخته شده توسط کبد که در پاسخ به میانجی هاي التهابی ساخته شده در عفونت,التهاب افزایش قابل ملاحظه اي دارد.تمرینات ورزشی عاملی موثر در تعدیل شراي التهابی و بیماري کبد چرب است .هدف پژوهش حاضر تاثیر 12 هفته اي تمرین مقاومتی بر سطوحففبلخوشصفو شاخص هاي ترکیب بدنی مردان مبتلا به کبد چرب است.  روش پژوهش: در این مطالعه، 20بیمار شناسایی و به دو گروه تمرین مقاومتی و کنترل تقسیم شدند. تمرین مقاومتی شامل 8 حرکت، 3 نوبت، 8-10 تکرار با شدت 60-75 درصد یک تکرار بیشینه، 16 هفته و 3 جلسه در هفته اجرا شد.غصشوشصفبا روش کمی و توسط کیت امگا اندازه گیري و آزمون ظ وابسته ، براي تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد <0/05 - غ - . یافته ها: اساس نتایج آزمون ظ وابسته، با انجام تمرین تمرین مقاومتی ت اثیر معنی داري بر آن نداشت >0/05 - غ - . در گروه تمرین مقاومتی، میانگین دورکمر 10/04 - غ - و درصد چربی 10/001 - غ - ، به طور معنی دار کاهش یافتند. نتیجه گیري : از آنجا که تمرین مقاومتی بدون اثر بر غصش ، موجب بهبود ترکیب بدنی بیماران کبد چرب گردید، مفیدتر از تمرینات دیگر به نظر می رسد. اما اظهار نظر قطعی نیاز به بررسی بیشتر و ارزیابی سایر شاخص هاي التهابی دارد.

واژه هاي کلیدي: تمرین مقاومتی؛ ؛غصش؛ بیماري کبد چرب غیر الکلی.

مقدمه:

امروزه دانش هاي مختلف و مورد نیاز جامعه بشري ، در اکثر موارد دچار دگرگونی ها و پیشرفت هاي چشمگیر شده است. در این میان، تربیت بدنی وعلوم ورزشی با کمک سایر علوم و ارتباط متقابل با آنها به سمت تکامل و رشد گام بر می دارد .در دنیاي صنعتی و ماشینی، امروزه چه از نظر ابعاد زمانی و چه از جهت سطوح کاري ، فرصتی براي انجام تمرینات بدنی و فعالیت هاي جسمانی باقی نمانده است که این فقر حرکتی اختلالات جسمی ، روانی و چاقی را به همراه داشته است. حدود یک میلیارد نفر در سطح جهان اضافه  وزن دارند  و حدا قل 300 میلیون نفر    از آنها چاق هستند . شاخص منتسب به نمایه توده بدنی - BMI - درایران 4/79 درصد    است و به طور میانگین  اضا فه وزن در کشور ایران10/3 در صد است. آمارها نشان می دهد همانند سایر کشورهاي در حال توسعه اضافه وزن  و چاقی کودکان و نوجوانان  بویژه در شهر هاي بزرگ  ایران ، رو به افزایش و در حال نزدیک شدن به آمار کشورهاي توسعه یافته است. چاقی به سبب پیامدهاي فراوان    و ایجاد مشکلات مختلف در بین مردم به عنوان یک عامل مستعد کننده، بیماري و هم چنین یکی از علل مرگ و میر در جوامع امروزي شنا خته شده است.  تغییر در عادت غذایی  و سطوح    فعالیت  بدنی روي  تعادل چربی بدن  تاثیر  دارد و تحت تاثیر  ترشح  و عمل چندین هورمون می باشد که مصرف و ذخیره مواد غذایی و رها سازي و مصرف سوخت یا افزایش اندازه  یک  بافت    را کنترل می کنند. در طی نیم قرن پیش انرژي بطور فزاینده اي در محل هاي  استقرار چربی بدن ذخیره شده است و باعث  چاقیتقریباً % 50 بزرگسالان گردیده است . 

در حالت طبیعی، متابولیسم چربی هایی که ما در زنجیره غذایی مصرف می کنیم، در کبد انجام می گیرد و سندروم کبد چرب زمانی رخ می دهد که سلول هاي کبد، شروع به جمع آوري قطرات چربیعمدتاً, تري گلیسرید نمایند؛ این ذخیره شدن متوالی چربی در سلول هاي کبدي، منجر به بروز بیماري کبد چرب غیر الکلی می گردد - داوودي , . - 2012 بیماري کبد بر اساس علت به وجود آورنده آن، به دو نوع کبد چرب غیرالکلی و کبد چرب الکلی تقسیم می گردد .بیماري کبد چرب الکلی، در افراد الکلیسم و در اثر مصرف زیاد الکل به وجود می آید .با قطع مصرف الکل، عوارض ناشی از آن و علائم بیماري به سمت بهبودي پیش می رود .بیماري کبد چرب غیر الکلی، متداول ترین وضعیت مزمن کبدي است که در جوامع کنونی در حال پدیدارشدن است. - داوودي, - 2012 بیماري کبد چرب غیرالکلی، به عنوان یکی از شایع ترین بیماري هاي کبدي شناخته شده است.

تا به امروز، کاهش وزن، تنها درمان قطعی براي کبد چرب غیرالکلی است و مداخلات شیوه زندگی، تنها بخشی از مدیریت آن است .رسیدن به کاهش وزن و نگهداري آن مشکل است؛ لذا تمرین و فعالیت بدنی، به طور بالقوه می تواند در کاهش چربی کبدمؤثّر باشد همچنین شیوه زندگی ناسالم یعنی عدم فعالیت بدنی و افزایش مصرف کالري، منجر به تجمع چربی در بدن و اختلالات متابولیکی از جمله دیابت نوع 2، فشار خون و بیماري قلبی- عروقی می شود - سو گی را ،. - 2008 با توجه به شرایط التهابی آترواسکلروز، برخی فاکتورهاي تنظیمی پیش التهابی و ضدالتهابی از اهمیت ویژه اي برخوردار هستند . رابطه بین غلظت پروتئین واکنشگرc و بیماري قلبی و عروقی در زنان و مردان مشخص شده است - چرچ، CRP . - 2002یکی از شاخص هاي التهابی پیشگویی کننده بیماري قلبی و عروقی است و افزایش آن باعث افزایش دو تا 5 برابري خطر بیماري سرخرگ کرونري میشود. CRP پروتئین فاز حاد است که توسط کبد در پاسخ به سایتوکاین هاي التهابی اینترلوکین 6 ترشح می شود ومشارکت در پیشرفت ارترواسکلروز از طریق 1icam,vcamو میانجی مونوسیت کموستاتیک دارد - پاسکري،. - 2001پیشنهاد شده در افراد چاق دربروز بیماریهاي مرتبط با چاقی، از قبیل بیماریهاي قلبی-عروقی، دیابت نوع دوم ، مقاومت به انسولین و فشار خون بالا در انسانها اثر داشته باشد. هالس ورس و همکاران - - 2012 تأثیر تمرین مقاومتی در کاهش چربی کبدي را بررسی کردند .از مزایاي تمرین مقاومتی نسبت به تمرین هوازي، وابستگی کمتر به درگیري دستگاه قلبی تنفسی است .

در این مطالعه، طی برنامه هشت هفته اي از تمرین مقاومتی، به طور تقریبی نزدیک به13 درصد کاهش در چربی کبد، % 12 افزایش در حساسیت به انسولین و همچنین، افزایش اکسیداسیون چربی در هنگام تمرین فوق بیشینه در نبود هیچ تغییري در وزن بدن مشاهده شد. بعضی از پژوهشگران در پژوهش خود بهبود در چربی احشایی، چربی شکمی را به تمرین هوازي نسبت داده اند.لذا هدف از پژوهش حاضر تاثیر 12 هفته تمرین مقاومتی برپروتئین واکنشگر c و شاخص دورکمر و درصد چربی مردان داراي کبد چرب غیر الکلی است.

مواد و روش ها:

در این مطالعه، 20بیمار شناسایی و به دو گروه کنترل و تمرین مقاومتی تقسیم شدند. تمرین مقاومتی شامل 8 حرکت، 3 نوبت، 8-10 تکرار با شدت 60-75 درصد یک تکرار بیشینه، 16 هفته و 3 جلسه در هفته اجرا شد..CRP با روش کمی و توسط کیت امگا اندازه گیري و آزمون t وابسته براي تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد . - P<0/05 - براي اندازه گیري وزن براي اندازه گیري وزن از ترازوي دیجیتال استفاده شد.اندازه گیري با لباس ورزشی معمولی و یکسان صورت گرفت و فرد بدون کفش ایستاده و سر فرد کاملا صاف بوده بدون خم شدن به سمت پایین بود و با نگاه فرد به سمت روبرو اندازه گیري وزن انجام شد. براي اندازه گیري توده بدن وزن - کیلوگرم - هر آزمودنی بر توان 2 قد - متر - وي تقسیم شده است . همه آزمودنی ها پرسشنامه مشخصات فردي راپر می کنند و هیچ یک از آزمودنی ها نباید از داروي خاصی که روي نتایج آزمون اثرگذار باشد استفاده کنند. قبل از انجام پروتکل تمرینی و رعایت رژیم غذایی، افراد شرکت کننده فرم هاي سابقه پزشکی که محتواي آن در رابطه با بیماري ها، بستري ها یا عمل هاي جراحی انجام شده در گذشته بود و در آن سؤالاتی هم در مورد سوابق ارثی بیماري ها وجود داشت، رضایتنامه که درمورد اعلام رضایت شرکت در مداخله، انجام تست هاي ورزشی و خونگیري بود و آمادگی فعالیت بدنی که در رابطه با آمادگی جسمانی آزمودنی براي شرکت در فعالیت ورزشی بود را مطالعه و امضا کردند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید