بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر بر آن است که نشان دهد چگونه با استفاده از قابلیتهای فناوریهای نوین آموزشی میتوان تدریس را در کلاسهای درس اثربخش نمود تا اهداف برنامه درسی زبان محقق گردد و یادگیری به صورت امری اکتشافی و لذت بخش در آید. روش پژوهش توصیفی بوده که در خلال آن از شیوهی پیمایشی استفاده شده است.

جامعه آماری این پژوهش شامل 180 نفر دانشآموز پایه اول و دوم دبیرستان دخترانه نمونه دولتی فولاد شهر در سال تحصیلی 92-93 میباشد که از این تعداد 85 نفر با روش نمونه-گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده است که دادههای حاصل از آن با دو شیوه آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شده اند.

یافتههای پژوهش به قرار زیر می باشد: بکارگیری هوشمندانه فناوریهای آموزشی میتواند با توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان در یادگیری زبان انگلیسی، تدریس کلاسی را تا حد زیادی به صورت اثربخش ارائه کند. همچنین فاصله موجود بین اهداف برنامه درسی و مشکلات آموزشی را کاهش داده و یادگیری را موثر و لذت بخش نماید. بکارگیری هوشمندانه فناوریهای نوین تا حد زیادی سبب هماهنگ شدن نوع تدریس معلم با انواع یادگیری متفاوت دانشآموزان میگردد.

.1مقدمه

فناوری های نوین ارتباطی، از ابزارهای چند رسانه ای متنوعی تشکیل یافته است که استفاده موثر از آن ها در مدارس می تواند در دانش آموزان توان خلاقیت، نو اندیشی، انعطاف پذیری، سعه ی صدر، مذاکره و تعامل اجتماعی و حل مسئله را پرورش دهد. به عقیدهی برخی از صاحبنظران تعلیم و تربیت، به کار بردن هوشمندانه-ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در موضوعات درسی مدارس در کنار روش های فعال تدریس، در برقراری ارتباط بین دانش آموزان، شکل دهی تجارب یادگیری دست اول و نزدیک به آن ،شکل دهی یادگیری سریع تر، عمیق تر و پایدارتر و صرفه جویی در زمان آموزش نقش موثری ایفا می کند.

گرچه بر اساس آنچه بیان شد، رسانه ها را باید جزئی لاینفک از فرایند آموزش به حساب آورد، با این حال نمی-توان برای آموزش، از هر رسانه ای استفاده کرد. به عبارت دیگر، کاربرد اثربخش رسانه های آموزشی، به انتخاب رسانه ی مناسب بستگی دارد. گانیه، بریگز و ویگر سه دسته عامل را در انتخاب رسانه های آموزشی، مؤثر می-دانند که عبارتند از:

الف - ویژگی های فیزیکی رسانه، ب - ویژگی های تکلیف یادگیری، ج - ویژگی های یادگیرندگان.

پژوهش حاضر بر آن است که نشان دهد چگونه با استفاده از قابلیت های فناوری های نوین آموزشی می توان برنامه ی درسی مدارس را طوری طراحی ،تولید و اجرا کرد که با به کار گیری این ابزارهای چند رسانه ای اهداف مورد نظر برنامه ی درسی آموزش زبان انگلیسی، در دوره ی دبیرستان تحقق یابند. اهدافی مانند روش های مهارت حل مسئله، قدرت تصمیم گیری سریع و موثر، توانایی درک مطلب و صحبت کردن به زبان انگلیسی در کلاس، افزایش مهارت های شنیداری در کلاس، تفکر انتقادی و خلاق، ارزش های اخلاقی، اعتماد به نفس، حس کنجکاوی اراده و مهارت های شهروندی.

.2ضرورت و اهمیت به کار گیری فناوری های نوین ارتباطی در کلاس های درس

فن آوریهای نوین آموزشی ، بهترین راه برای طراحی برنامه های آموزشی، متناسب با اهداف برنامه درسی مقطع متوسطه جهت رفع کاستی های آن است. اهداف برنامه ی درسی چارچوبی از بنیادها، اصول و مفاهیم در خلال موضوعات درسی است. بنابراین، فن آوریهای نوین آموزشی راهکاری جهت پیاده سازی اهداف آموزشی در صحنه ی عمل در کلاس های درسی می باشد

لازمه ی استفاده متناسب از فناوری های نوین آموزشی در حوزه ی آموزش، شناخت کاربری های گوناگون آن ها است. این امر ضامن موفقیت اجرای برنامه ی درسی در کلاس درس است. فناوری ها ی نوین آموزشی، امر آموزش را انعطاف پذیر می سازند و تفاوتهای فردی از نظر روشهای متفاوت یادگیری، استعداد، توانایی، رغبت و نیازهای متفاوت دانش آموزان را پوشش می دهند. با استفاده از فناوریهای نوین آموزشی نیاز اساسی دانش آموزان به یادگیری به طور انفرادی قابل پیگیری است در عین حال که خود،روشی برای فعالیت های گروهی ایشان خواهد بود. یعنی فناوری های نوین آموزشی به طور دو جانبه در امر آموزش در کلاس های درس موثر می باشند. همچنین استفاده از فناوریهای نوین باعث برابری فرصتهای آموزشی می گردد.

.3هدف کلی پژوهش

آگاهی از تاثیر اعمال روشهای فعال تدریس مبتنی بر بکارگیری هوشمندانه فناوری های نوین، بر میزان دستیابی به اهداف مورد نظر برنامه درسی زبان انگلیسی در دانش آموزان دوره متوسطه.

اهداف جزئی پژوهش

1.    آگاهی از تاثیر فناوریهای نوین در آموزش بعنوان ابزاری برای اثر بخش نمودن تدریس معلمان
2.    آگاهی از تاثیر فناوریهای نوین در آموزش بعنوان ابزاری برای اثر بخش نمودن یادگیری دانش آموزان

سوال های تحقیق

.1آیا با استفاده هوشمندانه از فناوریهای نوین آموزشی می توان تدریس معلمان را از حالت بمباران کردن اطلاعاتی دانش آموزان به صورت یادگیری اکتشافی یعنی تعامل بین دانش آموزان و مواد درسی تبدیل کرد؟ .

2 آیا با استفاده هوشمندانه از فناوریهای نوین در آموزش می توان بر میزان لذت بخش نمودن یادگیری و افزایش زمان نگهداری اطلاعات در ذهن فراگیران افزود؟

.3 آیا با استفاده هوشمندانه از فناوری های نوین آموزشی می توان فاصله موجود بین اهداف برنامه درسی و مشکلات آموزشی را کم کرد؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید