بخشی از مقاله

چکیده:

این پژوهش به تدوین چارچوب مفهومی طراحی برنامه درسی زبان انگلیسی دوره متوسطه بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران پرداخته است . از آن جایی که برنامه درسی زبان انگلیسی دوره متوسطه در آستانه طراحی است این پژوهش به تدوین چارچوبی اقدام کرده است تا راهنمای مولفان کتاب های درسی زبان انگلیسی در طراحی آن باشد و چهار عنصر مهم برنامه درسی یعنی هدف ، محتوا ، روش و ارزشیابی برنامه درسی با تاکید بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار داده است.

مقدمه:

فلسفه در راس هرم برنامه درسی قرار دارد . فلسفه تربیت یک معیار اساسی انتخاب است و در تمام تصمیم گیری های برنامه درسی تعیین کننده است .فلسفه تربیت به مربیان خصوصا برنامه ریزان درسی بینشی روشن برای سازماندهی اهداف ،محتوا،روش ها و فعالیت کلاسی ارائه می دهد. با کمک فلسفه تربیت ، هدف های آرمانی ، کلی و جزیی برنامه های درسی تعیین می شود - طالبی ،مظلومی و صیف ،98 ، 42-5 - .فلسفه تربیت متضمن اصول راهنمایی است که تعیین کننده مفاهیم ارزش های شخصی و مناسبت آنها در گزینش هدف ها و وسایل آموزش و پرورش هستند.فلسفه تربیت در برقرار کردن اولویت های آموزشی و انتخاب آن چیزهایی که باید آموخته شوند نقش هماهنگ کننده و متحد کننده دارد - تقی پور ظهیر ،94، . - 301
مساله:

با توجه به تدوین فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران نیاز است برنامه های درسی دوره متوسطه براساس این فلسفه طراحی ،تدوین ،اجرا و ارزشیابی شود.برای طراحی برنامه های درسی چارچوبی لازم است تا راهنمای ما باشد.با توجه به بررسی پیشینه تحقیق در می یابیم که در این خصوص تحقیق خاصی صورت نگرفته است . این تحقیق قصد  دارد  به    تدوین  چارچوب  طراحی  برنامه  درسی  جدید    زبان انگلیسی  دوره    دوم  متوسطه  براساس  فلسفه   تربیت  جمهوری    اسلامی ایران بپردازد        
سوالات پژوهش:

-3 براساس فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران اهداف برنامه درسی جدید زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه کدام است؟

-4 براساس فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران ،برنامه درسی جدید زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه چه محتوایی را باید شامل شود؟

-1     براساس فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران ،روش های یاددهی

– یادگیری در برنامه درسی جدید زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه کدام است؟

-2 براساس فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران ، برنامه درسی جدید زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه چگونه باید ارزشیابی شود؟
اهمیت پژوهش:

برای طراحی برنامه درسی جدید زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه براساس فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران نیاز است چارچوبی جامع و منسجم تدوین شود. این پژوهش قصد دارد این خلا را پر نماید. تدوین این چارچوب می تواند به برنامه ریزان درسی در طراحی برنامه درسی جدید زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه که هنوز طراحی نگردیده و ارزیابی برنامه های درسی متوسطه 3،گروه های آموزشی ادارات کل و ادارات آموزش و پرورش در ارزیابی برنامه درسی جدید زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه کمک نماید.

پیشینه تحقیق:

گودرزی - 3184 - در تحقیقی به بررسی فلسفه و جایگاه تربیت بدنی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخته است.ترکاشوند - - 3198 در خلاقیت و تحول بنیادین به حضور بنیان سنتی نظام آموزشی در کشور ما پرداخته و بر لزوم سند تحول بنیادین و سند ملی تاکید کرده است.غفوری - 3183 - در آموزش کلید راهگشای توسعه پایدار به کم توجهی سند تحول بنیادین به توسعه پایدار پرداخته و مورد انتقاد قرار داده است.ناجا هرمان - 4035 - 1در تفکر مخاطره آمیز به ارتباط بین فلسفه و تعلیم و تربیت پرداخته و ارتباط بین فلسفه ،تاریخ ،روانشناسی و جامعه شناسی تعلیم و تربیت را مورد توجه قرار داده است.میخاییل اسپکتور - 4000 - 2در مقاله به سمت فلسفه آموزش در مورد چشم اندازی بحث کرده که ارکان اصلی این چشم انداز فرضیاتی در مورد طبیعت انسان و زندگی او در اجتماع است.
روش تحقیق:

روش تحقیق غیر آزمایشی یا توصیفی است وبا رویکرد پیمایش کتابخانه ای انجام شده است.
نتایج و بحث:

یافته های تحقیق نشان می دهد که براساس فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران هدف برنامه درسی باید براساس اهداف ساحت های

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید