بخشی از مقاله

چکیده

یادگیری زبان به کمک موبایل به معنای استفاده از فناوری موبایل در یادگیری زبان می باشد. در یادگیری زبان به کمک موبایل، برعکس یادگیری کلاسی فراگیران مجبور نیستند در کلاس درس یا جلوی رایانه بنشینند تا بتوانند زبانی را فراگیرند. در واقع یادگیری زبان به کمک موبایل به عنوان راه حلی برای مشکلات زمانی و مکانی یادگیری زبان می باشد. ویژگی عمده یادگیری موبایل این است که فرایند یادگیری به شکل شخصی ، خود انگیز، غیر رسمی و همه جا حاضر در می آید.

هرچند یادگیری ازطریق تلفنهای موبایل در مقایسه با رایانه ها زمان بیشتری می طلبد اما این مزیت را دارد که فراگیران از نظر زمان و مکان آزادی بیشتری دارند بطوریکه می توانند از زمان غراغت خود برای یادگیری یک زبان دوم هر زمان و هر کجا که بخواهند استفاده نمایند. در این تحقیق سعی براین است تا میزان کارآیی تلفن های موبایل در آموزش زبان انگلیسی بعنوان زبان دوم با تهیه نرم آفزار آموزشی قابل نصب بر روی گوشی های موبایل نشان داده شود. زمینه های یادگیری زبان به کمک موبایل که در این تحقیق مورد بحث قرار می گیرد عبارتند از: واژگان، دستور زبان، مهارت شنیدن و مهارت خواندن.

-1 مقدمه

با نیاز روزافزون یادگیری زبان در دنیای مدرن امروزی، یادگیری موبایل در هر زمینه به طور مثال تجارت ، مراقبت های بهداشتی ، آموزش عالی و بانکداری روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. به دلیل کسب موفقیت هایی در آموزش زبان همراه با کامپیوتر - CALL - ، آموزش زبان همراه با موبایل - MALL - هدف دیگر فراهم آورندگان آموزش زبان است. با گسترش استفاده از موبایل ها در ایجاد محیط های آموزش، این وسایل بخش مهمی از زندگی انسان شده اند.

در زندگی پرمشغله امروزی که زمان مانع بزرگی بحساب می آید وسایل بی سیم و موبایل از قبیل Iphoneتقریباً برای هر چیزی که شامل متن و مکالمه، گشت و گذار در وب، بانکداری موبایل، وبلاگ و همچنین مدیریت جزئیات شخصی از قبیل تقویم ها و جلسات و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. تحول اساسی وسایل بی سیم از قبیل Ipad و Kindle نوآوری به وجود آورده است و راه آسانتری را برای دسترسی به دیگر اسناد برای کاربران ایجاد کرده است .

اینترنت و وب نقش مهمی در دسترسی به آموزش در هر کجا داشته اند . نیازمندیهایی از قبیل تعامل اجتماعی ، دسترسی جهانی ، درخواست های کاری ، آموزش و غیره موبایل ها را بخش مهمی از زندگی روزمره ما ساخته است . موبایل ها بعنوان فن آوری آموزشی نوید بخش جدید در نظر گرفته می شوند . با موفقیت بزرگ - CALL یادگیری زبان همراه با کامپیوتر - کارن سوان - در سال - 2005 در تحقیقش اظهار داشت که به طور کلی به نظر می رسد که معلمان و دانش آموزان به آسانی خود را با کاربرد موبایل وفق می دهند

یادگیری موبایل مفهوم جدیدی در دنیای فن آوری است جایی که زمان مهم ترین محدودیت در زندگی انسان می باشد . بنابراین - MALL یادگیری زبان به همراه موبایل - هنوز هم رشته دیگری است که در آن احتیاج به پیشرفت قابل توجهی داریم تا بتوانیم آموزش را آسان تر و نافذ سازیم. این ابزار محیط آموزشی کم هزینه ای را برای فراگیران زبان بدون رفتن به کلاسهای سنتی - ق دیمی - فراهم می آورد.این ابزار ، دسترسی مداوم به منابع زبانی مشترک و تعاملات اجتماعی برای پشتیبانی از MALL به منظور سازگار بودن آن با تغییر نیازهای آموزشی را فراهم می کند.

همچنانکه تلفن های موبایل با قابلیت های بالا در تمام جنبه های زندگی بشری تأثیرگذار شده اند انتظار می رود که این وسیله ارتباطی بی سیم در آینده ای نزدیک برای تمام نواحی شهری و روستایی کشورهای مختلف جهان براحتی قابل دسترس باشد. از اینرو دسترسی گسترده به چنین وسیله پرکاربرد و پیچیده دورنمای آموزش الکترونیکی را از جهات مختاف دگرگون ساخته است. درواقع، یادگیری موبایل، نسل آینده ی یادگیری الکترونیکی بحساب می آید. ابزار یادگیری موبایل را نمی توان جانشینی برای ابزار یادگیری موجود دانست بلکه از آنها بعنوان توسیع امر یادگیری در محیطی جدید با قابلیت های تازه یار می شود؛ چراکه هر فعالیت و هر محتوایی نیز قابل ارائه از طریق دستگاه های موبایل نیست.

یادگیری موبایل به طور منحصر به فرد شکل جدیدی از یادگیری را به وجود می آورد که حتی آن را از یادگیری الکترونیکی در محیط شبکه های رایانه ای نیز متفاوت می سازد. از جمله مهمترین این تفاوتها قابلیت حمل گوشی های موبایل یعنی در دسترس بودن آنها همه جا و همه وقت می باشد. در واقع، ویژگی خاص یادگیری موبایل پتانسیل های آن برای یادگیری فوری، همه جا حاضر، شخصی شده، و غیر رسمی می باشد. هنگامی که افراد بعلت ساعات کاری طولانی با کمبود وقت آزاد مواجه هستند، این شیوه ی یادگیری کمک بزرگی برای آنها محسوب می شود. در چنین شرایطی افراد پرمشغله ترجیح می دهند تا برای فراگیری مطالب جدید از وسایل قابل حمل نظیر تلفن های همراه استفاده نمایند تا اینکه وقت خود را صرف دوره های کلاسی سنتی یا با استفاده از رایانه نمایند. در این نوع یادگیری فراگیران اقدام به یادگیری مطالب جدید در خارج از کلاس درس می نمایند. آنها این کار را در منزل، سرکار، در اتوبوس یا مترو، در هرکجا و هر زمان که مناسب دیدند انجام می دهند.

یادگیری زبان دوم یک فرآیند پیچیده است که نیاز به یکسری شرایط مختلف دارد. به طور کلی مردم زبانهای مختلف را به دلایل مختلفی یاد می گیرند. به طور مثال اشخاص در زمینه های مختلف تلاش می کنند زبان دوم را برای خوب ارتباط برقرارکردن در شغل یا نیازهای شخصیشان یاد بگیرند . در تحقیق انجام شده توسط مؤسسه خدمات خارجی تخمین زده شد که 700تا 1320 ساعت آموزش تمام وقت برای رسیدن به فراگیری در سطح بالایی در زبان خارجی لازم است.

از طرف دیگر به طور میانگین اکثر دانشجویان دانشگاه فقط 150 ساعت از سال تحصیلی را به طور فعال برای مطالعه زبان دوم می گذرانند. CALL آموزش زبان به کمک کامپیوتر نقش مهمی را در سطح های مختلف ایفا می کند تا فرآیند یادگیری را توسعه دهد. کامپیوترها نه تنها مشکل زمان را کاهش می دهند بلکه به ایجاد فرآیند یادگیری آسان تر نیز کمک می کنند. CALL از کامپیوتر ها برای یادگیری زبان کمک گرفت که باعث آسان تر شدن آن برای فراگیران و معلمان شد.

فراگیران همیشه مجبور نیستند تا زبان خارجی موردنظر خود را در کلاس درس یادبگیرند. آنها باید این فرصت را هم داشته باشند تا هر کجا و هروقت که مناسب دیدند به امر یادگیری زبان بپردازند. از آنجایی که یادگیری زبان انگلیسی یکی از مهمترین عوامل موفقیت حرفه ای و ملاکی برای باسوادی در بسیاری از جوامع به حساب می آید ایجاد محیط های مناسب برای یادگیری افراد علاقه مند به فراگیری زبان انگلیسی یکی از اهداف آموزشی راه بردی جهت تسریع امر ارتقای فراگیران و برآوردن نیازهای یادگیری آنها در هر کشوری می باشد.

در این تحقیق برآنیم تا شیوه ی مؤثر یادگیری از طریق فناوری موبایل یعنی جهشی از یادگیری درس-محور به یادگیری فراگیر-محور را مورد مطالعه قرارداده و امکان یادگیری یک زبان دوم در محیط تلفن همراه به کمک نمونه هایی از یادگیری جنبه های مختلف زبانی به تفصیل شرح دهیم. در اینجا سعی بر نشان دادن مزایای استفاده از گوشی موبایل در یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم است. سطوحی که یاد گیری زبان بر اساس موبایل در این مقاله بحث شده عبارت از واژگان، مهارت شنیدن، دستور زبان، آواشناسی ودرک مطلب است.

در واقع، هدف اصلی تحقیق حاضر فراهم نمودن زمینه یادگیری بیشتر و راحت تر زبان انگلیسی برای علاقمندان به فراگیری این زبان می باشد. برای نیل به این هدف، پس از بررسی همه جانبه مسائل و مشکلات یادگیری موبایل از نظر تئوری و مطالعه تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، اقدام به طراحی و پیاده سازی یک دوره مقدماتی آموزش زبان انگلیسی بر اساس کتاب اینترچنج، قابل نصب برروی تلفن های همراه - در سطوح واژگان، دستورزبان، مهارت خواندن و مهارت نوشتن - شد ه است.

-1-1 اصول طراحی درس برای محیط های یادگیری همراه

اصول طراحی یادگیری همراه اغلب در قالب خروجی ها و محیط های بادگیری منحصر به فرد ارائه می شوند، جوناسن پیشنهاد می کند که محیط های یادگیری سازنده در قالب اصول زیر ارائه شوند:

-    ارائه نمایش های متعدد از واقعیتهایی که بایستی آموزش داده شوند به نحوی که آموزشها ساده به نظر نرسند

-    تمرکز بر تولید دانش نه باز نشر آن

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید