بخشی از مقاله

چکیده

دانش مدیریت در دهه ي اخیر به خاطر پیشرفت سریع تکنولوژي دچار تغیرات اساسی شده است. ابزارهاي همچون اینترنت ، روش هاي هوش مصنوعی ،امکانات مجازي و تکنولوژِي هاي ارتباطی نوین بیشترین تاثیر را بر زندگی و کسب و کار افراد گزاشته اند ، با توجه به تغیرات موجود در محیط ، سازمانهایی که خود را با تغیرات همسو و همراه ننمایند به طور حتم از صحنه ي رقابت حذف خواهند شد نیروي انسانی یکی از مهم ترین سرمایه هاي هر سازمانی می باشد، با توجه به تغیرات بوجود آمده در نحوه ي زندگی افراد ،نحوه ي مدیریت پرسنل نیز باید دچار تغیرات اساسی گردد .

در این ارائه سعی بر آن است که تاثیرات تکنولوژي اطلاعات را بر مدیریت منابع انسانی بیان کنیم و درباره ي تغیرات ماهیت کار و نیروي کار در عصر نوین ،روش هاي نوین کارمندیابی با استفاده از علم داده کاوي ، ارزیابی عملکرد ، سیستم پاداش و بهبود نیروي انسانی را مورد بحث قرار دهیم و با ارائه ي راهکار ها و پیشنهاد اتی به روند تغییر در سازمان ها کمک نماییم .

مقدمه

مدیریت منابع انسانی را شناسایی ، انتخاب ،استخدام ،تربیت و پرورش نیروي انسانی به منظور نیل به اهداف سازمانی تعریف کرده اند . - - 1

خلاصه اي از وظایف مدیریت نیروي انسانی :

- a تجزیه و تحلیل - کارشکافی - و طراحی شغل - b برنامه یزي نیروي انسانی

- c کارمندیابی - d انتخاب - e جامعه پذیري - اجتماعی کردن -

- f آموزش - g ارزیابی عملکرد کارکنان - h پاداش

- i ارزشیابی مشاغل - مدیریت حقوق و دستمزد - - j انضباط

با کاربردي شدن شبکه ي جهانی زندگی افراد دچار تغیرات اساسی گشته شیوه هاي سنتی زندگی و فعالیت هاي گذشته دچار تغیرات اساسی شده و روش هاي مدرن بر پاییه ي تکنولوژي هاي جدید جایگزین روش هاي دستی و سنتی شده اند.

با کاربردي شدن شبکه جهانی اینترنت ، زندگی افراد و و شیوه هاي برقراري ارتباطات دچار تغیرات اساسی گشته است. شیوه هاي سنتی زندگی و فعالیت هاي گذشته به واسطه ي روش هاي مدرن بر پایه ي تکنولوژي هاي جدید جایگزین روش هاي دستی و سنتی شده اند.

بازار هاي رقابتی ،تجارت جهانی ،اهمیت دانش و دانایی ،همگی به اهمیت نقش نیروي انسانی اشاره دارد.
در حقیقت بسیاري از مسائل سازمان به میزان توانایی نیروي انسانی آن سازمان و نحوه ي مدیریت این سرمایه بستگی دارد.

لغت - - سرمایه ي انسانی - - اکنون به خاطر شرایط محیطی بسیار مورد توجه قرار گرفته و هر روز بر اهمیت نیروي انسانی در سازمان ها می افزاید.

فناوري اطلاعات و ارتباطات :

عبارت است از گردآوري، سازماندهی، ذخیره و نشر اطلاعات اعم از صوت، تصویر، متن یا عدد که با استفاده از ابزارهاي رایانه اي و مخابراتی صورت پذیرد.

برخی از مزایاي فناوري اطلاعات :
- صرفه جویی در زمان

 - کاهش هزینه

- ذخیره ي حجم زیادي از اطلاعات در فضایی کوچک و قابل دسترس

- دسترسی سریع و ارزان به حجم قابل توجه اي از اطلاعات در سراسر جهان

- تقویت ارتباط و همکاري در هر مکان و زمان

- امکان استفاده از اختلاف زمانی موجود در کشور ها

- تسهیل کار در محیط هاي مخاطره آمیز

بدون وجود افراد آموزش دیده و ماهر ، امکان استفاده از فرصت ها و مزایاي ارائه شده توسط فن آوري اطلاعات وارتباطات ، وجود نخواهد داشت.

هدف از این مقاله معرفی و برسی برخی از اثرات فناوري اطلاعات بر مدیریت منابع انسانی و تمرکز بر زمینه هاي تغییر در روش هاي یافتن کارکنان جدید ،سیستم هاي ارزیابی وپاداش،برسی ارزش کارکنان در سازمان همراه با معرفی راهکار هاي هوشمند و مثال هایی اجرایی از این فعالیت ها است.

تاریخچه :

طبق برسی هاي انجام شده تا پایان ماه مارس سال 2009 در ایران بیش از 32 میلیون نفر از اینترنت استفاده می کنند. در حالی که در سال 2000 فقط 250 هزار نفر کاربر اینترنتی در ایران وجود داشت، تعداد کاربران اینترنتی در سراسر جهان بیش از یک میلیارد و هشت صد میلیون نفر تخمین زده می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید