بخشی از مقاله

چکیده

خانه ی هر فردی باید مظهر آسایش،آرامش و نشاط باشد.تمام اشیاء اطراف ما دارای انرژی سیال هستند،طراحی مناسب و اصلاح دکوراسیون خانه به شیوه ای که انرژی های مثبت،راحت تر جریان یابند،می تواند در ایجاد یک زندگی خوب و موفق برای ساکنین خانه تأثیر بسزایی بگذارد. این امر، لزوم توجه طراحان داخلی را به هنر چیدمان محیط برای ایجاد تعادل و هماهنگی بهتر میان انرژی هایی که ما را احاطه کرده اند ، می طلبد.از این مباحث ، که ریشه در نگرش چینی به جهان هستی دارد به فنگ شویی یاد می شود. فنگ شویی هنر باستانی شرقی، برای قرار دادن هر وسیله در جای صحیح خود چه در منزل و چه در محیط کار است .هنگامی که انسان و محیط پیرامون او با هم هماهنگ باشند، نتیجه اش زندگی خوب و موفقیت برای ماست و هدف فنگ شویی هم رسیدن به همین موفقیت است؟خاستگاه فنگ شویی قاره آسیا است به همین خاطر قوانینش برای ما ایرانیان بیگانه و نا آشنا نیست و بسیاری از راه کار هایش از قدیم در فرهنگ ما نیز وجود داشته و بخشی ازباور های کهن ما بوده است.در این مقاله،ابتدا به تأثیر فنگ شویی در طراحی داخلی فضای مسکونی پرداخته می شود و در ادامه به بیان راهکارهایی جهت ایجاد جریان انرژی مثبت و به دنبال آن آرامش روحی در داخل خانه می پردازیم.

واژه های کلیدی:فنگ شویی ، طراحی داخلی ، انرژی ، آرامش ، هماهنگی

-1مقدمه

یکی از مهمترین عوامل استرسزا، بودن در کنار وسایل زیاد است که مانع تمرکز و رسیدن به آرامش میشود. فنگ شویی دانشی است برای قرار دادن هر چیزی در جای صحیح خود، این جای صحیح بر پایه و اصول جهات جغرافیایی و انرژی های ناشی از و جود عناصر مختلف در کنار هم بدست می آید.عملکرد فنگ شویی به این صورت است که محیط زندگی - محیطی که بیشترین ساعات شبانه روز را درآن می گذرانید. خانه ، محل کار ... - فرد را بر اساس مولفه های شخصی وی چیدمان و یا تغییر می دهد. ممکن است این سوال پیش بیاید که این عملکرد در زندگی ما چه فایدهای دارد؟ به عبارتی فنگ شویی بستری است که ما میتوانیم با استفاده از آن از انرژی های موجود در اطرافمان خیلی بهتر و مفیدتر و در واقع آگاهانه تر استفاده کنیم و از آرامش بیشتر و عمیق تری بهره ببریم که نتیجه حاصل از این آرامش برای یک فرد آگاه ، گرفتن تصمیمات منطقی تر و بهتریست که در ابعاد مختلف زندگی ، وی را به موفقیت و سعادت نزدیک تر می کند.

خاستگاه فنگ شویی قاره آسیا که در اصل یک فلسفه 5000 ساله چینی است به همین خاطر قوانینش برای ما ایرانیان بیگانه و نا آشنا نیست و بسیاری از راه کار هایش از قدیم در فرهنگ ما نیز وجود داشته و بخشی ازباور های کهن ما بوده است. اصول فنگ شویی از چند هزار سال پیش بارها مورد تجربه قرار گرفته و هنوز با زندگی های پراضطراب و خانه های مدرن ما مطابقت دارد.از نظر لغوی فنگ شویی به معنای باد و آب است ،از نظر فنگ شویی با ایجاد تعادل میان پنج عنصر بنیادی - چوب، آتش، خاک، آهن و آب - می توان نظم لازم برای تغییر انرژی یک مکان را ایجاد کرد. به گفته "ورنر برند مایر" عضو موسسه فنگشویی پورتلند مین، اولین قدم در ایجاد حس معنوی در یک محیط، بودن در محیط دارای اجزاء طبیعی مانند پوشش پارکت، ایجاد صدای چکههای آب توسط فواره، پوشش گیاهی و نور ملایم است.

همانگونه که طب سوزنی جریان انرژی را در بدن بهبود می بخشد، فنگ شویی همین عمل را در محیط پیرامون ما انجام می دهد . بنابراین شاید بهتر است دکوراسیون خانه خود را به روشی اصلاح کنیم که انرژی های مثبت راحت تر جریان یابند. دکوراسیون بر اساس فنگشویی کمی با دکوراسیون سنتی فرق دارد. لازمه آن از بین بردن انرژیهای منفی و قدیمی و ایجاد انرژی مثبت و استفاده از آن است.در این نوشتار سعی بر این است که بدون نیاز به وارد شدن به پیچ و خم ها و اصول پیچیده فنگ شویی، با ارائه راهکارهای عملی، دکوراسیون داخلی خانه را ساماندهی کرده و با جاری ساختن انرژی های مثبت، خانه را به مکان سلامت جسم و روح تبدیل سازیم .پس ابتدا به بررسی بخش های مختلف خانه می پردازیم.

-2ورودی خانه

توجه ویژه به ورودی اصلی هر خانه و مجتمع مسکونی الزامی است .ورودی اصلی خانه را نباید به انبار و محل نگهداری اشیای اضافی تبدیل کرد.آسانسور، راه پله ها و راهروی ساختمان باید روشن و از عرض کافی برخوردار باشند. دقت در کیفیت پوشش کف راهروها، پوشش دیوارها و نوع روشنایی آنها بسیار مهم است.ورودی داخلی نیز باید تا حد امکان وسیع، روشن و خلوت باشد تا انرژی بتواند بدون محصور شدن وارد شود و آزادانه حرکت کند.بنابراین از گذاردن رخت آویز برای آویزان کردن لباس در این فضا خودداری کنید مگر اینکه آنها را داخل کمد یا گنجه مخصوص این کار جایدهید. کفش ها نیز به همین ترتیب در جاکفشی چیده شوند.برای اینکه ورودی بزرگتر و روشن تر به نظر برسد رنگ روشن و درخشانی برای دیوارهای این مکان استقبال انتخاب کنید و باز هم توجه داشته باشید هرچه اثاثیه کمتر باشد این فضا آزادتر و بازتر می شود.اتاق خواب و آشپزخانه نیز نباید روبه روی در ورودی باشند. اگر اتاق خواب شما روبه روی در ورودی است، در این صورت ناخودآگاه احساس امنیت نخواهید کرد زیرا اتاق شما بسیار در معرض دید است.

-3آشپزخانه

در فنگشویی، آشپزخانه نشانه سلامتی، تغذیه و رونق است. اگر این ویژگیها را در کنار نقش آشپزخانه به عنوان »قلب خانه« قرار دهید، متوجه میشوید که مشکلات این اتاق خاص تا چه حد بر خانواده تأثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل آشپزخانه از مهمترین نقاط هر خانه است.نخستین نکتهای که در فنگشویی آشپزخانه باید مورد توجه قرار بگیرد، محل استقرار آن نسبت به کل خانه است. از آنجایی که این فضا جزو فضاهای نیمه خصوصی در عرصه بندی خانه محسوب میشود بهتر است که در زمان ورود به خانه آشپزخانه جلوی چشم نباشد. ایجاد مثلثی که سه گوشه آن اجاق گاز، سینک و یخچال در فاصله دو تا دو و نیم متری از هم باشند از مواردی است که »بهتر است« رعایت شود. این ترکیببندی امکان حرکت و دسترسی راحت را در محیط فراهم میکند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید