بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تاثیر پذیری قابلیت های زنجیره تامین از مدیریت نوآوری می باشد. این تحقیق بر مبنای اهداف و ماهیت تحقیق از نوع تحقیق های تبیینی، بر مبنای روش جمع آوری داده ها از نوع پیمایشی و به لحاظ روش تحلیل داده از نوع مطالعات رگرسیون خطی سادهمی باشد. جهت تحلیل داده های پژوهش از روش آماری رگرسیون خطی ساده استفاده شده است. در نهایت اینکه نتایج پژوهش نشان می دهد که بین مدیریت نوآوری و ابعاد قابلیت زنجیره تامین و لجستیک همبستگی دقیق و رابطه مستقیم وجود دارد.
این پژوهش علاوه بر بررسی موضوع مدیریت نوآوری تاثیر انواع سه گانه نوآوری بر روی ابعاد شش گانه قابلیت های زنجیره تامین و لجستیک را سنجیده است. از آنجا که توانایی یک سازمان برای ایجاد یک مزیت رقابتی وابسته به مدیران زنجیره تامین و توسعه مهارت های آنها می باشد. نتایج این پژوهش این توانایی را دارد که به مدیران زنجیره تامین اهمی شاخص های نوآوری و مدیریت نوآوری را در طول مدیریت زنجیره تامین مد نظر داشته باشند.

واژگان کلیدی: نوآوری؛ زنجیره تامین، لجستیک؛

مقدمه

مدیریت زنجیره تامین در طول سال های گذشته مورد توجه صاحبنظران بسیاری از مدیریت قرار گرفته است. فعالیت های زنجیره تامین اغلب مدیران را مجبور به انجام کار متقابل کارکردی می نماید. با این حال، فعالیت های زنجیره تامین می تواند یک وظیفه دشوار؛که همان به انجام رساندن اولویت های دپارتمان های متضاد و باورهای آنها می باشد را بعهده بگیرد. - Ellinger and Ellinger,2014 - موفقیت یکپارچه سازی مدیریت زنجیره تامین به افزایش روابط بین تامین کنندگان، مشتریان و سازمان، و در نتیجه بهبود عملکرد شرکت بستگی دارد. - - Ou et al,2010اگرچه، محققان قبول دارند که استعداد مدیریتی در زمینه مدیریت زنجیره تامین محدود است، اما تقاضا بسیار بالا است. - Cottrill 2010;Fawcett et al. 2010; Richey, Tokman, and Wheeler 2006 -

به عبارت بهتر همیشه انتظار می رود که مدیریت زنجیره تامین در تامین موارد خواسته شده بصورت موفق ظاهر شود، اما همیشه اینگونه نیست. به نوعی می توان گفت، توانایی یک سازمان برای ایجاد یک مزیت رقابتی وابسته به مدیران زنجیره تامین و توسعه مهارت های آنها می باشد. - - Ashley Essex, et al,2015 مدیران موثر زنجیره تامین قادر به ایجاد روابط بلند مدت پوشا در سراسر شرکای زنجیره تامین بی شمار خود هستند و حتی این پتانسیل را دارند که به تاثیر مثبت جریان نقدی، کاهش خطر، و بهبود عملکرد منجر گردند. . - Richey, Tokman, and Wheeler,2006 - مدیریت زنجیره تامین بر پایه مفهوم ادغام عملکردی - به عنوان مثال، ادغام توابع سنتی کسب و کار، ادارات، و فرآیندهای مربوط به آن - فراتر از یک شرکت به تمام شرکت های در زنجیره تامین می باشد.

بدین ترتیب، هر یک از افراد زنجیره تامین به دیگری دربهبود رقابت در زنجیره تامین به دیگری کمک میکند. - Min - and Mentzer,2013 در خصوص مدیریت زنجیره تامین پژوهش های گوناگونی صورت گرفته است که برخی از مهمترین پژوهش های صورت گرفته در جدول شماره یک نمایش داده شده است.از سوی دیگرپژوهشگران بین مفاهیم خلاقیت و نوآوری تفاوت قائل می شوند. تفاوت این دو مفهوم و اینکه ابتدا نوآوری است یا خلاقیت، بستگی به نوع دیدگاه روانشناسانه و جامعه شناسان - جدول شماره دو - بررسی موضوع خلاقیت و نوآوری و به تبع آن مدیریت نوآوری دارد. - ممتاز،Tarek Khalil - 1395 معتقد است که نوآوری به مفهوم ارائه محصول، خدمات یا فرایندی جدید به بازار از طریق ایجاد کاربردهای جدید از تکنولوژی های موجود یا خلق و تجاری کردن تکنولوژی های جدید است - طارق خلیل، Afuah . - 1392 معتقد است که نوآوری استفاده از ابزارهای نوین تکنولوژیک و دانش بازار برای عرضه محصول یا سرویس نو به مشتریان است. - - Afuah,1998

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید