بخشی از مقاله

خلاصه

در این مقاله یک مدل زنجیره تامین بسته CLSC ارائه شده است که تمرکز مدل روی ساماندهی عرضه در عقب گرد یا برگشت جریان مواد می باشد - لجستیک معکوس - . در ادامه مدل در نرم افزار متلب کد شده و توسط الگوریتم های ژنتیک به حل آن خواهیم پرداخت. همچنین جواب های مدل را از نرم افزار لینگو استخراج کرده و در پایان به مقایسه و ارزیابی پاسخ های دو حالت ذکر شده خواهیم پرداخت.

1.    مقدمه

همان طورکه می دانید به طور عمومی و سنتی ، تولید کنندگان کالاها و اقلام در قبال کالاهای خود ، پس از توزیع و سپس مصرف توسط مصرف کنندگان ، هیچ گونه احساس مسئولیتی نمی کنند و تعهدی را در قبال تولیدات توزیع شده و مصرف شده خود نمیپذیرند. اما امروزه حجم محصولات تولیدی مصرف شده، خسارات قابل ملاحظه ای را در جهت تخریب محیط زیست به بار آورده است و همگان اعم از مصرف کنندگان و مسئولان نگران وضعیت محیط زیست خود هستند و با دغدغه فراوان، روند رو به بهبودی را برای وضعیت محیط زیست خود دنبال می کنند. به نحوی که همگان از تولید کنندگان مختلف کالاها و اقلام انتظار دارند تا هزینه ضایعات و جمع آوری زباله های ناشی از تولیدات خود را بپذیرند ویا حداقل ضایعات کالاهای مصرفی را کاهش دهند.

این توجه روزافزورن به مدیریت ضایعات و وضع قوانین جدید در خصوص ضایعات محصولات تولیدی - به خصوص در اروپا - ، تولید کنندگان کالاها را به سمت بهبود فرآیند تولید خود کشانده است، چرا که هزینه های انهدام و پاکسازی محیط زیست بسیار بالاست. از این رو، بیشتر شرکت ها و واحد ای تولید ی در اروپا و امریکا مسئولیت جمع آوری ، پخش و به روز کردن کالاهای دست دوم توید ی خود را عده ده دار شده اند. علاوه بر این موضع، برای تزریق پویایی و توسعه یک سیستم لجستیکی مناسب، ضروری است که در زنجیره تأمین یک سازمان لجستیک، جامع نگری خوبی وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، بحث توزیع معکوس و سایر ابعاد لجستیک معکوس به منظور فراهم کردن رضایتمندی مشتری به خوبی لحاظ شود.

بدین معنا که مشتری پس از تأمین نیازهایش، از سیستم لجستیکی مورد انتخاب خود احساس امنیت کند و مطمئن باشد که در صورت وجود هر گونه عیب و نقص در کالای توزیع شده که از ناحیه یکی از فرآیندهای تولید، توزیع ویا انبار ناشی شده باشد، به وسیله استقرار لجستیک معکوس قابل پذیرش و رفع شدن است و به صورت کاملا منظم ، اقلام کالاهای توزیع شده ای که برای مصرف کننده یا مشتری قابل استفاده نیستند در زنجیره تأمین به وسیله سیستم توزیع معکوس جمع آوری شده و توسط یکی از مراحل بهبود مستمر لجستیک معکوس در کمترین زمان ممکن برای مصرف کالا و اقلام مطلوب به مشتری بازگردانده می شود. این ایجاد رضایتمندی و امنیت خاطر برای مشتریان ، به منزله دمیدن روح پویایی در یک سیستم لجستیکی است و استقرار این نظام و عملکردهای دقیق آن ، می تواند خود به تنهایی تبلیغ خوبی برای افزایش رضایتمندی مشتریان، سود آوری بیشتر و نهایتا افزایش مشتریان باشد.

2.    پیشینه

لجستیک معکوس از بدو پیدایش خود در اشکال گوناگون در سازمان های نظامی دنیا وجود داشته است ، امادر گذشته ، سازمان های نظامی به دلایل متعددی توجه زیادی به لجستیک معکوس نداشتند و شاید فکر می کردند که لجستیک معکوس یک مقوله بلند پروازانه با یک مقوله بافناوری فوق العاده پیشرفته است که ،همواره مانع از پیشرفت واحدهای نظامی می شود. در بسیاری از این سازمان ها ، در بررسی های عملکردی و بررسی و تجزیه وتحلیل مسائل آنها ، لجستیک معکوس به عنوان یک اصل در نظر گرفته نمی شود. چرا که در زمانی که یک واحد ارتش ، فعالیت های لجستیک معکوس را ا نجام می داد ، از انجام چنین کاری هیچ گونه نفع مالی عایدش نمی شد که شاید توان محدود و قدرت ریسک کم تر نیروهای نظامی از دیگر عوامل این کم توجهی بود.

اما در سال های اخیر فرماندهان ، مدیران و مسئولین سازمان های نظامی به دلایلی خواهان مطالعه و بررسی لجستیک معکوس با بهره گیری از روش شناسی فرآیند مدیریت هستند و بخش صنعت نیز توجه زیادی به لجستیک معکوس مبذول داشته است . به طوری که شرکت های و مؤسسات بسیار زیادی در اروپا ، دریافته اند که به کاربردن استراتژی مصرف مجدد و بسته بندی دوباره کالاهای قابل بازگشت - لجستیک معکوس - به بهبود سودآوری و کاهش فشارهای محیطی بسیار کمک می کند. در ده سال گذشته ، منابع اطلاعاتی و کتب مورد نیاز در زمینه لجستیک معکوس که یک موضوع تازه و نوینی بود، بسیار نایاب و کمیاب بود. اما امروزه ، جزوات و کتب فراوانی در این زمینه نگارش یافته است که به این موضوع پرداخته اند.

بدون تردید امروزه با طرح نظریه های جدید در ارتباط با رضایت مشتریان ، تولید براساس در خواست ها و نیازهای مشتریان و مسائل رقابتی در بازار از یک سو و از سوی دیگر سود آوری برای تولید کنندگان اصلی ، مانند شرکت های بزرگ خودروسازی و شرکت های بزرگ زنجیره ای که از نظر فیزیکی و جغرافیایی گستردگی پیچیده ای دارند و نیز تأثیر و گسترش نفوذ فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و نوع همبستگی هایی که بین تأمین کنندگان و تولید کنندگان بزرگ است ، این بحث را به بحثی مهم و قابل توجه تبدیل کرده ا ست.

.4-2 نحوه نمایش جواب

نحوه نمایش جواب در این کار یک ماتریس تک بعدی با ابعاد 1*n است که n تعداد ندهاست. مقادیر موجود در خانههای این ماتریس اعداد حقیقی - پیوسته - بین 1 تا m است. که m تعداد تورها میباشد. مفاهیم مربوط به یک کروموزوم در قالب مثال زیر توضیح داده میشود - فرض کنید تعداد ندها 5 و تعداد تورها 2 باشد - : در هر جواب مقدار صحیح هر خانه نشان دهنده شماره توری است که به ند اختصاص داده شده و قسمت اعشاری آن اولویت آن ند را در آن تور نشان میدهد. مثلا در جواب بالا ندهای 1 ، 3 و 5 در تور 1 هستند و ابتدا ند 3 و بعد ند 1 و در نهایت ند 5 ملاقات خواهند شد. تدهای 2 و 4 در تور 2 بوده و ابتدا ند 4 و بعد ند 2 ملاقات خواهد شد.

.4-3   رویه تولید جمعیت اولیه

در این رویه N جواب اولیه شدنی بعنوان جمعیت اولیه الگوریتم ژنتیک تولید خواهند شد. در واقع این رویه تا زمانی تکرار میشود که N جواب غیر تکراری شدنی تولید شود. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید