بخشی از مقاله

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه مدیریت کیفیت فراگیر با آرامش روان بیمار در بیمارستان علی ابن ابیطالب - ع - شهر زاهدان بود. در این پژوهش جامعه مورد نظر کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان علی ابن ابیطالب - ع - شهر زاهدان در سال 1393-94 می باشند. که طبق آمار گرفته شده این تعداد460 نفر می باشند. نتایج تحقیق نشان داد بین مولفه های اصول مدیریت کیفیت فراگیر با آرامش روان بیمار رابطه وجود دارد همچنین بین ابعاد اصول مدیریت دانش با آرامش روان بیمار همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.

-1 مقدمه

در طی ده سال گذشته بیمارستان ها خود را با تغییرات محیطی وفق داده و در این راستا سیاست های جدیدی جهت ارزیابی عملکرد1 بیمارستان ها توسعه یافته اند از جمله استراتژی های ارتقاء کیفیت2، بررسی میزان رضایتمندی بیماران3، بررسی شاخص های عملکردی4، مسولیت پذیری5 ، تخصص6 و دانش7 که انگیزه هایی را برای توجه و ارزیابی عملکرد بیمارستان ها به شمار می آیند[8] خشنود نمودن مشتریان از جمله اهداف مدیریت دانش و مدیریت کیفیت فراگیر می باشد.

رضایتمندی بیمار از موارد مورد توجه در مراقبتهای پزشکی است. شروع توجه به آن به دهه 1950 بر می گردد. بر همین اساس از دهه 1990 میلادی، رضایت بیمار به عنوان شاخص مهم کیفیت خدمات پرستاران در مراکز بهداشتی و درمانی آمریکا مورد توجه خاص قرار گرفته است. در کشور ایران هم از سال 1390 وزارت بهداشت و درمان در راستای عمل به ماموریت اصلی خود کلیه بیمارستانها را موظف به سنجش دوره ای میزان رضایت بیماران و انجام مداخلات لازم برای افزایش رضایت مددجویان کرده است.

پیشرفت های روز افزون در عرصه علوم پزشکی و همچنین افزایش آگاهی انتظارات مشتریان ، سازمانهای ارائه کننده خدمات سلامت را به محیط های مشتری گرا و رقابتی تبدیل کرده است

لذا این سازمانها برای توسعه و تداوم فعالیتهای خود به ارتقای کیفیت خدمات همراه با هزینه - اثربخشی آن می اندیشند و این ممکن نخواهد بود مگر از طریق جلب رضایت مشتریان.[12] در حال حاضر سازمانهای ارائه دهنده خدمات در بخش سلامت و به ویژه بیمارستان ها تلاش مضاعفی در جهت برآورده کردن نیازها و انتظارات فزاینده بیماران می کنند.

بیمارستان، به عنوان متولی سلامت مردم، همواره در تلاش است تا با شناخت دقیق نیازها و مخاطرات سلامت افراد و جوامع و بهره گیری از شیوه های نوین و علمی سیاست گذاری و تصمیم سازی، مؤثرترین راهکارها را در راستای تحقق اهداف سلامت و رضایت بیمار به کار گیرد. اطمینان از ارائه خدمات کیفی و ایمن، به عنوان یکی از کارکردهای اصلی نظام سلامت، از اهمیت و سیاست گذاری، برنامه ریزی، اجرا و کنترل مناسب در این زمینه، از اولویتخاصی برخوردار است و طبعاً دقت نظر و تأمل ویژه ای را می طلبد.

مشتری مداری و کسب رضایت مشتری یکی از عناصر مهم در مدیریت کیفیت جامع نیز می باشد. مشتری مداری در مدیریت کیفیت جامع دارای دو رکن است؛ ارزیابی خواسته های مشتری و دستیابی به رضایت مشتری. نیز در کیفیت بر مفهوم نیاز مشتری و رضایتمندی آنان تاکید دارد.. بنابراین ضرورت مدیریت کیفیت جامع نقش مهم و حیاتی در توسعه شیوه های مدیریت در سازمان های خدماتی دارد و توجه به رضایتمندی مشتری نه تنها از اهداف سازمان بلکه همانطور که گفته شد عنصر مهم در مدیریت کیفیت جامع نیز تعریف می شود

-3 پیشینه پژوهشی

غلام نژاد و همکاران - 1388 - در پژوهشی نشان دادند که مهم ترین استرسورهای شغلی بترتیب شامل عدم دریافت پاداش و تشویق 48/6 - درصد - ، بار کاری زیاد 46/4 - درصد - ، عدم شرکت در تصمیم گیری های مهم بخش 39/3 - درصد - ، فقدان کنترل بر شرایط کاری 38/6 - درصد - و فقدان ارتقا شغلی 36/4 - درصد - است. جنس،اضافه وزن، ساعات کاری،بار کاری زیاد و تعداد شیفت شبها جزء عواملی هستند که با میزان استرس شغلی رابطه مستقیمی دارند

یعقوبیان و همکارنش - 1380 - در مطالعه ای در پرستاران بیمارستانهای مازندران میزان استرس شغلی پرساران را در حد توسط گزارش نموده اند. پرستاران عوامل زیر را به عنوان شایعترین منابع تنیدگی مطرح کرده اند. روابط بین همکاران، محیط کار، حجم زیاد کار، مشکلات ارتباطی با بیماران و بستگان آنها، تعارض بین خانه و کار، فشارهای ناشی از مشکلات صلاحیت و اعتماد حرفه ای، فقدان حمایت از طرف سوپروایزرها، مسئولیت سنگین، ساعات کار طولانی، شرح وظایف زیاد، مشکلاتمدیریتی، تناقض در وظایف.

طبق تحقیق موسکارف2 و هیس. - 2010 - 3 در انگلستان که بر روی دو گروه 50 نفری از پرستاران شاغل در بخش های عمومی و بخش روانی صورت گرفت، پرستاران شاغل در بخش های عمومی نسبت به بخش روانی استرس و تنیدگی بیشتری را تجربه می کنند. از سوئی دیگر تنیدگی شغلی می تواند منجر به فرسودگی شغلی در پرستاران گردد که بر اثر آن قوای فیزیکی و هیجانی فرد تحلیل رفتهو موجب بروز نگرش ها و پاسخ های منفی فرد نسبت به خود و سایرینمی گردد.

آمار منتشره از شورای بین المللی پرستاری در سال 2002 حاکی از آنست که استرس شغلی علت % 60-90 مراجعات کارکنان به مراکز پزشکی می باشد و همینطور بیان می کند که کارکنانی که تحت استرس شغلی بالائی قرار دارند%30 بیشتر دچار حوادث کاری می شوند. 

-4 اهداف پژوهش

·    در پژوهش حاضر هدف کلی از انجام این تحقیق رابطه بین اصول مدیریت کیفیت فراگیر با آرامش خاطر - رضایتمندی بیمار - است.

در راستای هدف عنوان شده سوال پژوهش حاضر عبارتند از:

·    چه رابطه ای بین اصول مدیریت کیفیت فراگیر با آرامش خاطر - رضایتمندی - بیمار وجود دارد؟

·    چه رابطه ای بین مولفه های اصول مدیریت کیفیت فراگیر با آرامش خاطر - رضایتمندی - بیمار وجود دارد؟

-5 روش تحقیق

این پژوهش از جمله تحقیقات توصیفی با رویکرد پیمایشی و ز نوع همبستگی است. در این پژوهش جامعه مورد نظر کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان علی ابن ابیطالب - ع - شهر زاهدان در سال 1395 می باشند. که طبق آمار گرفته شده این تعداد460 نفر می باشندبا توجه به جدول مورگان تعداد 133 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید.و پرسشنامه ها بین آنان توزیع گردید.

ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است؛ که در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت کیفیت فراگیر و آرامش خاطر برای آرامش خاطر بیماران استفاده شده است. در این پژوهش، به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده از آزمون آزمایشی که از 15 نفر از پرستاران به دست آمد به ترتیب زیر محاسبه شده است: مدیریت کیفیت فراگیر0/89 و آرامش روان بیمار .0/93 در این قسمت نتایج توصیفی متغیرهای پژوهش در قالب جداول و نمودار گزارش می شود .

شکل 1 نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت

بیشترین فراوانی مربوط به جنسیت زن با 86/5 درصد و کمترین آن مربوط به جنسیت مرد با 13/5 درصد می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید