بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از این پژوهش، بررسی کارکرد وتاثیرِ آئین و مراسم زنانه در سبک زندگی اسلامی با نگاه ویژه به مراسم چله زای زنان نازای استان اصفهان است. برهمین اساس محقق بر آن است تا با بررسی فرهنگ عامه و زیر مجموعه آن مانند : آئین و مراسم سنتی، از آن به عنوان یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در پدیدهی سبک زندگی اسلامی یاد کند.

در این راستا، پیش از هر چیز، تعریف اجمالی دو موضوع فرهنگ عامه و سبک زندگی اسلامی جهت توضیح رابطه ی میان آنها ضروری است و سپس با بیان خصوصیات و ویژگی های مراسم زنانه، به بررسی تاثیر آنها در سبک زندگی اسلامی، پرداخته می شود.

محقق بر اساس روش توصیفی کیفی و تحلیل محتوا و شیوه کتابخانه ای و میدانی به جمع آوری اطلاعات پرداخته است. نتایج به دست آمده نشان داده که مراسم زنانه که از نسل های گذشته انتقال یافته و برای بقا و استمرار در جامعه و فرهنگ، خود را با نظام اجتماعی رایج و اعتقادات و سبک زندگی مردم تطبیق داده. بطوریکه سرچشمه این مراسم ها ریشه در باورهای مذهبی و اسلامی دارد.

مقدمه :

سبک زندگی عنوانی است شناخته شده در سطح بین الملل که از زوایای متعدد به آن نگاه می شود. مولفه های شناخته شده آن در دنیای علمی امروز عبارتست از: فعالیت فیزیکی، اوقات فراغت، خواب و بیداری، روابط اجتماعی، روابط خانوادگی، معنویت، آرامش، تغذیه و ...، که هر کدام به عنوان بزرگ راهی از راه های زندگی افراد شمرده می شود.

سبک زندگی شیوه نسبتا ثابت است که فرد اهداف خود را براساس آن پی می گیرد. این شیوه ها حاصل زندگی دوران کودکی فرد است. به عبارت دیگر، سبک زندگی، بعد عینی و کمیت پذیر شخصیت افراد است. مطالعه در باب سبک زندگی، بیشتر از نوع توصیفی است، لیکن در جامعه اسلامی ممکن است این مسئله مطرح شود که سبک زندگی افراد و گروه ها، چقدر با آموزه های اسلامی منطبق است؟ آیا اساسا نظریه سبک زندگی اسلامی که با موضوعات مهمی مثل انسان کامل ارتباط دارد، شناسایی و تحلیل شده است؟ و سوال های دگر.

قوای متعددی که در انسان وجود دارد، هرکدام نقاط فضیلت دارند و هرچه از حد اعتدال خارج می شود و در آن افراط و تفریط صورت گیرد، به رذیلت اخلاقی تبدیل می شود. یعنی هرکدام از قوای انسانی یک فضیلت و دو رذیلت دارند و نیاز است با میانه روی در کارها همواره در وضعیت فضیلت باقی بمانند.

مطمئنا میانه روی در این موضوع با اهمیت بوده و بایستی آن در نظر داشت که اگر به سمت افراط و تفریط برود به ذلت و خاری بیشتر نزدیک می شود تا یک فضیلت اخلاقی. در سبک زندگی اسلامی باید در نظر داشت که یک زندگی، زمانی مطلوب می باشد که همانند گفته قرآن به پیامبر عظیم الشان اسلام، شامل مجموعه ای از مکارم اخلاقیوَإِنَّکباشد - لَعَلیخُلُقٍعَظِیمٍ - . حال در سبک زندگی اسلامی، خوشایندی دنیا و آخرت انسان را شامل می شود که کامل ترین نوع رشد و تعالی است.

یکی از شاخه های اصلی فرهنگ، فرهنگ عامه می باشد. فرهنگ عامه به مثابه ی حافظه تاریخ سیاسی و اجتماعی مردم و فرهنگ عامه نمایش دهنده اعتقادات و باورهای مذهبی. با این ویژگی ها و کارکرد فرهنگ عامه، می توان درباره تاثیر پذیری سبک زندگی از مراسم و آئین، به تحقیق پرداخت و به جنبه هایی از مراسم زنانه که بر اساس اعتقادات مذهبی شکل گرفته، برای انتقال به سبک زندگی اسلامی یاد کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید