بخشی از مقاله

چکیده

در محیط کنونی، با رشد وابستگی متقابل بین بازار ها و افزایش رقابت، حفظ موقعیت بازار سرمایه گذاری بسیار مشکل می باشد. انتخاب صحیح استراتژی سازمان ها بسیار مهم می باشد، زیرا همانطور که کاتلر1 اشاره نموده: "اگر استراتژی یک سازمان با استراتژی رقبایش یکسان باشد، در واقع آن سازمان دارای استراتژی نمی باشد.

به همین دلیل یک سازمان نیاز دارد تا استراتژی خود را بر مبنای موقعیت بازار خود بنا نهاده و مزیت رقابتی متمایز خود را ایجاد نماید." هدف مقاله این است که رابطه بین مزیت رقابتی و استراتژی را تجزیه و تحلیل نماید و مشخص نماید که سازمان های تجاری در چه زمینه ای بیشترین ارتباط را با مزیت رقابتیشان دارد.

مقدمه:

امروزه بطور مداوم تغییرات سریع در طول زمان یک ضرورت مطلق برای یک سازمان میباشد تا اهمیت زیادی برای مدیریت قائل شوند، زیرا مدیریت عنصر کلیدی بقای سازمان می باشد. یک شرکت به تنهایی در یک بازار حضور ندارد و رقبا منتظر اشتباهات آن هستند. ممکن است یکی از راه های افزایش رقابت مدیریت استراتژیک باشد .

بدین معنی که انسجام استراتژی شرکت همراه با استراتژی رقابتی تعریف شده شرکت می باشد. مدیریت استراتژیک بخش اساسی یک سازمان موفق و رو به رشد می باشد. استقرار مدیریت استراتژیک به سازمان ها برای پیدا نمودن راه حل های ممکن در تغییرات معمول امروزه کمک می کند. مدیریت استراتژیک تعاریف مختلفی دارد؛ برخی از آنها بر مبنای ارکان زیر می باشند: یک چارچوب بلند مدت، مدیریت استراتژیک به عنوان منبع مزیت رقابتی، موفقیت و عملکرد کسب و کار بلند مدت.

با توجه به تیچا2، هرون - 2003 - 3 هدف اصلی مدیریت استراتژیک ایجاد مزیت رقابتی به عنوان مهمترین شرط موفقیت کسب و کار می باشد. تمام پتانسیل شرکت برای رسیدن به این هدف با اتخاذ تصمیمات عملیاتی روزانه مبتنی بر استراتژی بلند مدت سازماندهی میباشد. مدیریت استراتژیک نشان می دهد که وجود یک کار برای کل سازمان در هر لحظه، نه تنها معطوف به تعداد کمی از متخصصان آن هم یک بار در سال می باشد بلکه شیوه تفکر، راهنمای عملکرد عامل تعیین کننده رفتار هر یک از اعضای شرکت می باشد.

مزیت رقابتی از دیدگاه اسمیت و فلاناگان - 2006 - 4 به عنوان چیزی که، سازمان را از دیگران جدا نموده و آنرا زنده و در حال رشد نگه می دارد، تعریف شده است. با این حال بزرگترین اشتباه بازاریابی بوجود آمده توسط شرکت ها، به طور کامل با بهره گیری از مزیت رقابتی خود نیست. سایر شرکت ها فرض می کنند که مزیت رقابتی خود را می شناسند، اما در واقع فاقد آن هستند. سایرین در واقع دارای مزیت هستند، اما در بهره گیری از آن ناموفق هستند.

در دنیای فراگیر امروزه، حفظ مزیت رقابتی برای سازمان ها بسیار سخت شده است. شرکت ها در بازارهای جدید ورود می نمایند، رقابت سخت تر می شود، و مشتریان حق انتخاب پیدا می نمایند که نه تنها از تولیدات داخلی، بلکه از تولیدات در سراسر جهان انتخاب نمایند. شرکت ها موظف به افزایش تقاضای کیفیت، سازگاری و انعطاف پذیری شده اند

استراتژی کارآفرینی می تواند به صورت سند و یا راهنمایی در مورد چگونگی رسیدن به اهداف استراتژیک مورداستفاده قرار گیرد. استراتژی یک فعالیت خلاقانه است، حتی اگر بیشترین مسئولیت بر عهده مدیریت ارشد است، اما می بایستی نتیجه همکاری تمامی کارکنان کلیدی باشد. مهم ترین ویژگی یک استراتژی موفق، منحصر به فرد بودن و پویایی آن است. استراتژی به عنوان یک خط سیر یا مسیر در جهت اهداف از پیش تعیین شده است، که توسط شرکت، روشهای رقابتی و کاربردی شکل گرفته است، تعریف می شود

تعداد زیادی استراتژی برای شرکت ها وجود دارد و هر استراتژی برای یک دوره خاص مناسب می باشد. - رشد، ثبات، و کاهش - . در هر صورت، توسعه یک استراتژی باید بر اساس تعریف فعالیت های کسب و کار باشد. یک شرکت باید قادر به استفاده بهینه از نقاط قوت بوده و میبایستی نیازهای مشتری را برآورده سازد، که به سازمان اجازه دستیابی به مزیت رقابتی را می دهد، که از از میان برداشتند رقبا را تسهیل و به دست آوردن سود زیاد برآورده خواهد نمود که این ماجرا پیوستگی استراتژی کسب و کار و مزیت رقابتی شرکت را نشان می دهد. منحصر به فرد بودن استراتژی و فرایندهای مشخص اجرای آن، نقاط عطفی بر ای حفظ و بهبود مزیت رقابتی می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید