بخشی از مقاله

چکیده:

هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر عوامل موثر سازمانی در کسب مزیت رقابتی پایداردر بانک ملی ایران شعب شمال شهر تهران میباشد. تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و همبستگی است. توصیفی از این جهت که تصویری از وضع موجود را ارائه می دهد. به توصیف منظم و نظام دار وضعیت فعلی آن می پردازد. پیمایشی از این جهت که داده های مورد نظر از طریق نمونه گیری یا سرشماری از جامعه برای بررسی توزیع ویژگی های آماری گردآوری می گردد.

جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل 250 نفر از مدیران و کارشناسان بانک ملی شعب شمال تهران با مدرک لیسانس و فوق لیسانس میباشند. با استفاده از فرمول کوکران حجم نموه 151 نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری منظم و سیستماتیک و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه می باشد که روایی و پایایی آن مورد تایید میباشد.

در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل از مدل معادلات ساختاری استفاده شد در حالت تخمین استاندارد وضرایب معناداری مدل های ساختاری جهت بررسی متغیرهای مکنون بطور همزمان می باشد. تاثیرمتغیرهای مکنون برونزا عوامل موثرسازمان - هزینه، کیفیت، فناوری اطلاعات و زمان - برمتغیر مکنون دورنزا مزیت رقابتی - راهبرد رهبری هزینه، راهبرد تمایز و راهبرد تمرکز آزمون شد و نتیجه آزمون نشان دهنده تاثیر مثبت عوامل موثر سازمانی بر کسب مزیت رقابتی پایدار می باشد.

مقدمه

آنچه دنیای امروز شرکتها و سازمانها را با دنیای چند دهه قبل آنها متمایز میکند، محیط ناپایدار و پیچیده، رقابت فزاینده، تغییرات و تحولات سریع، پیشرفتهای تکنولوژیکی، توسعه روزافزون ارتباطات و مبادلات سریع اطلاعات است .یکی از ویژگیهای شرکتهای موفق امروز، رقابتپذیری است. قدرت رقابتپذیری بیش از هر چیز برآمده از دیدگاههای جدید است. در عین حال بستر محیط و زمان، تغییرات چشمگیری در شاخصهای رقابتپذیری ایجاد کرده است.

 با بررسی نظریات متخصصان مدیریت راهبری پاسخ سؤال در ایجاد،حفظ و تداوم مزیت رقابتی پایدار نهفته است. به این معنی که صاحبنظرانی همچون - بارنی1999 1،متا و سایرین1995 2،پورتر 1980،آندروس2007 3،رایت - 2008 4 معتقدند سازمانها برای مصون ماندن از امواج سهمگین محیطی و نیز سازگاری با الزامات رقابتی،چارهای جز کسب و تداوم مزیت رقابتی ندارند.بدیهی است که رسیدن به این هدف مستلزم طراحی مسیر رقابتی بسیار هوشمندانه استکه از نظر علّی،مبهم و از نظر اجتماعی و مدیریت،پیچیده است.با این حال،شناخت مفهوم و ویژگیهای محتوایی میتواند در طراحی و اجرای الگوها و روشهای کارآمد رقابتی با هدف نیل به مزیت رقابتی5 پایدار برای سازمانها بسیار مؤثر و راه گشا باشد.

در واقع یکی از ضروریات کلیدی برای موفقیت شرکتها در محیط رقابتی، شناسایی این نکته است که چگونه می توان فواید و مزایای رقابتی را همیشگی کرد؟ برای توسعه و بکارگیری یه مزیت رقابتی، شرکتها باید قابلیت هایی داشته باشند که بتوانند در ایجاد منابع غیر قابل تقلید ، با ارزش، کمیاب و غیر قابل جایگزینی مورد استفاده قرار گیرند

شرکت ها باید به منظور استفاده از رویکرد مبتنی بر منابع، استراتژی های بازار محوراتخاذ نمایند و توانایی های اولیه، پیشتاز موسسات موازی با بازار و روابط کار میان سازمانها و مشتریان رشد یابند [ 4] رقابت موجود درشرایط کنونی بازار، شرکتها را ناگزیر از اتخاذ استراتژیهایی جهت رویارویی با این رقابت کرده است. محققان زیادی این مسئله را مطرح می کنند که آیا توجه به بازارگرایی به تنهایی می تواند برای شرکتها مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر را فراهم کند سه راهبرد شناختهشده در رقابتپذیری شامل کاهش بهای تمامشده، ارائه محصول متمایز و تمرکز بر مشتری میباشند

امروزه مساله حائز اهمیت برای بانکها آن است که چگونه در یک بخش بازار دیده شوند، ارزشها و اعتبارات آنها چه چیزهایی هستند و تصویر کلی آن واحدها در میان مشتریان چگونه است؟ [7]اما آنچه مهم است بانک باید عوامل موثر بر مزیت رقابتی پایدار را بررسی نماید مزیت رقابتی پایدار بویژه در کسب و کارها و ارائه خدمات مالی، اهمیت روز افزونی یافته است

مزیت رقابتی از جمله مولفه هایی است که ماندگاری سازمانی را تضمین می کند. کسب مزیت رقابتی به صورت تصادفی و بدون برنامه حاصل نمی شود بلکه بایستی سازمانها با تفکر و طراحی چهارچوب های علمی در این راستا حرکت کنند. مشتری مداری، بازار آفرینی و بازارگرایی ایجاب می کند که از مدل های سرآمدی برای بهبود وضعیت موجود رهبری، استراتژی ها و منابع انسانی استفاده شود. شناسایی دائم حوزه های بهبود و پروژه سازی برای رسیدن به بهبودهای مطلوب و رقابت مدار از طریق الگوهای استاندارد و تجربه شده موجب صرفه جویی در وقت می شود

صنعت بانکداری بخشی مهم و جداییناپذیر از اقتصاد ایران محسوب شده و میشود که فعالان در آن کم و بیش به دنبال دستیابی به راهبردهای خاصی برای دستیابی به مزیت رقابتی در این صنعت میباشند بانک ملی ایران در حال حاضر با بالغ بر 40 هزار کارمند فعال آماده خدمت رسانی به ملتی است که با همت خود پایه های تشکیل این بانک را استوار نمودند.

بانک ملی ایران بمنظور اجرای هر چه صحیح تر قوانین که با دوصفت بارز و مهم آن وجه تمایز سیستم بانکداری اسلامی و نظام بانکداری در جهان امروز است تعیین حذف ربا از سیستم بانکی و نظام اقتصادی کشور و استفاده از سرمایه های بانک و سپرده های مردم بمنظور رشد اقتصادی برای محرومین و ایجاد عدالت و قسط در جامعه با تلاش کارکنان معتمد و متخصص خود توانسته است گامهای موثر و مفیدی را بردارد. دراین راستای هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر عوامل موثر سازمانی در کسب مزیت رقابتی پایداردر بانک ملی شعب شمال شهر تهران میباشد.

روش تحقیق:

روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی میباشد .زیرا تصویری از وضعیت موجود بررسی تاثیر متغیرها ارائه میدهد. جامعه آماری مورد مطالعه، شامل مدیران و کارشناسان بانک ملی شعب شمال تهران که دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس هستند، میباشد. که جمعا 250 نفر میباشد.با توجه به محدود بودن جامعه آماری با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه آماری 151 نفر بدست آمد.

برای رسیدن به این حجم نمونه وبازگشت تعدادمطلوب درمجموع200پرسشنامه توزیع گردیدکه درحدود 183پرسشنامه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری منظم و سیستماتیک استفاده شده است. در این تحقیق به منظور جمعآوری نظرات نمونههای موردنظر از پرسشنامه استفاده گردید که این پرسشنامه به صورت حضوری بین افراد نمونه توزیع گردید. در این تحقیق پس از جمع آوری داده ها و بررسی متغیرهای جمعیت شناختی با استفاده از آمار توصیفی، اقدام به انجام آزمون های کولموگروف - اسمیرنوف ومدل معادلات ساختاری استفاده گردید.

تجزیه و تحلیل دادهها

در آمار استنباطی این تحقیق که با استفاده از نرمافزارهای LISREL، و SPSS انجام شد، ابتدا به محاسبه مدل معادلات اندازهگیری - برای روایی سازه - هر یک از سازههای اصلی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی - CFA - در نرمافزار لیزرل صورت گرفت. پس از آن محاسبه و برازش مدل مفهومی با استفاده از مدل معادلات ساختاری که آمیزه از نمودار تحلیل مسیر و تحلیل عاملی تأییدی است انجام شد - 1آزمون های نرمال بودن پرسشنامه:جهت بررسی نرمال بودن شاخص های پرسشنامه از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف استفاده گردید

جدول شماره :1 نتایج آزمون نرمالیتی پرسشنامه

همانگونه که در جدول شماره 1 نشان داده شده است برای کلیه شاخص ها چون سطح معنی داری بزرگتراز مقدار خطای 0.05 است، درنتیجه می توان بیان نمود که این شاخص ها دارای توزیع نرمال هستند.

- 2 آزمون KMO

برای بررسی کفایت نمونه گیری از آزمون KMO استفاده گردد جدول شماره2 نتایج آزمون KMO را برای هر یک از متغیرهای تحقیق آورده شده است. همانطور که از جدول شماره2 مشخص است تمامی ضرایب آزمون KMO بالاتر از .70 و در سطح مطلوبی است که حاکی از کفایت نمونه گیری برای تحلیل عاملی میباشد.

جدول شماره:2 نتایج آزمون KMO

- 2 آزمون فرضیات تحقیق
در این تحقیق بررسی همزمان فرضیه ها در قالب مدل اولیه صورت میگیرد. برای ارزیابی مدل فرضی این پژوهش ابتدا به برآورد پارامتر با استفاده از روش بیشینه احتمال به برآورد پارامترها میپردازیم. پارامترهای برآورد شده شامل ضرایب تاثیر میباشد. در نهایت شاخصهای ارزشیابی برازندگی مدل و شکل مدل برازش شده گزارش شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید