بخشی از مقاله

چکیده

در تحقیق حاضر به بررسی تاثیر انتقال تکنولوژی بر کسب مزیت رقابتی شرکت های لبنی پرداخته شده است. در این راستا انتقال تکنولوژی براساس مدل نواز شریف و مزیت رقابتی بر مبنای مدل هیل و همکاران مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه مورد مطالعه را کلیه مدیران شرکت های لبنی شهرستان آمل به حجم 87 نفر تشکیل می دهند که براساس فرمول کوکران 72 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. برای تعیین پایایی پرسش نامه ها از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی پرسشنامه، از نظر خبرگان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات، از نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق نشان می دهند که بین متغیرهای مورد مطالعه رابطه علت و معلولی وجود دارد.
کلمات کلیدی: انتقال تکنولوژی ، مزیت رقابتی ، اسمارت پی ال اس

مقدمه

پژوهش ها نشان می دهد تکنولوژی به عنوان کاربرد عملی دانش و تجربه در جهت رفع نیاز بشر، نقش پر رنگی در توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها و کسب مزیت های رقابتی بنگاه ها داشته است.هر شرکتی در مسیر رشد و چرخه عمر خود، جهت افزایش سطح بهره وری و توانایی رقابت با دیگر شرکت ها نیاز به فناوری و تکنولوژی داشته و برای دستیابی به آن یا باید آن را تولید کند و یا اینکه از منبع خارجی خریداری نماید. در دنیای امروز تغییر وتحولات فناوری سرعت زیادی به خود گرفته است. بنابراین ضرورتا لازم نیست استفاده کننده از تکنولوژی، خالق یا مالک آن باشد - خلیل،. - 2000

قرن بیست و یکم، قرنی است که در آن تحولات شگرف علمی و تکنولوژیکی به همراه پدیده جهانی شدن موجب شده است تا کشورها و بنگاه های اقتصادی برای باقی ماندن در بازار جهانی به رقابت تنگاتنگی با یکدیگر بپردازند. درواقع درجهانی که اقتصاد تحت تاثیر مسایل سیاسی و تکنولوژیکی قرار دارد، چالش فراروی مدیران و سیاستگذاران کشورهای درحال توسعه باتوجه به محدودیت منابع، پویایی محیط، رقابت های شدید جهانی و عقب افتادگی تکنولوژیکی، برخورد هوشمندانه و آگاهانه تر با موضوع کسب توانمندی های تکنولوژیکی است. ازسوی دیگر، بررسی پیامدهای اجتماعی تصمیم گیری های سیاستگذاران ملی در زمینه توسعه فناوری مناسب نیز از دیگر مواردی است که لزوم و اهمیت به کارگیری مدیریت فناوری را در این سطح آشکار می سازد.

در سطح بخش یا یک صنعت خاص نیز، مدیران و تصمیم گیران، اینک با محیطی متفاوت با گذشته مواجه هستند. شرکت های رقیب درحال ادغام با یکدیگرند و کمک به رشد کارآفرینی در سطح بنگاههای کوچک و متوسط فعال در یک صنعت از مسئولیت های عمده این بخش ها به حساب می آید. ایجاد خوشه های صنعتی، شبکه های انتشار فناوری و توسعه فناوری های عمومی که کاربرد بسیاری در سطح صنعت دارند از چالش های اصلی است که مدیران و سیاستگذاران با آن دست به گریبان هستند.

اکتساب انتقال تکنولوژی از کانال انتقال تکنولوژی در بر گیرنده مزایای کوتاه مدت و بلند مدتی است. دستیابی به هزینه تولید پایین تر، کیفیت بالاتر محصول و توسعه محصولات جدید از مزایای کوتاه مدت فرآیند انتقال تکنولوژی است، از سوی دیگر تقویت جایگاه رقابتی بنگاه در بلند مدت در گرو توسعه توانمندی ها، مهارت های یادگیری و نوآوری بنگاه گیرنده تکنولوژی است که نیازمند فعالیت های متمرکز و جهت دار واحد تحقیق و توسعه برای بومی سازی تکنولوژی انتقال یافته است. در پژوهش حاضر قصد داریم به تاثیر انتقال تکنولوژی بر کسب مزیت رقابتی در شرکت های لبنی بپردازیم.

اهمیت و ضرورت تحقیق

رشد تولید در مقیاس جهانی در دهه های اخیر، انتقال تکنولوژی را به عنوان یکی از مهم ترین فرآیندهای پیش برنده رقابت پذیری، از اهمیت شایان توجهی برخوردار نموده است. پژوهش ها نشان می دهد شرکت های فعال در کشورهای در حال توسعه تلاش می نمایند تا با به کارگیری استراتژ ی های افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصول به وسیله توسعه شایستگی های بومی، ایجاد تنوع محصولات و یا بازارهای هدف و یادگیری حین اجرا مبتنی بر همکاری با شرکت های خارجی پیشرو، موقعیت رقابتی خود را در بازارهای داخلی و سپس در عرصه بین المللی تقویت نمایند. واضح است انتقال مؤثر تکنولوژی مبتنی بر انتقال کامل تمامی ابعاد آن صورت می گیرد. - دستجردی و همکاران ، . - 1389

تکنولوژی نماد دانایی در توسعه صنعتی و اصلی ترین منبع افزایش رقابت پذیری بنگاه ها و در نتیجه رقابت پذیری کل اقتصاد کشور می باشد لذا توسعه صنعتی بر مبنای تکنولوژی راهبرد اصلی نیل به رتبه های برتراقتصادی در منطقه و جهان است. با توجه به اینکه رقابت اصلی در بازارهای جهانی توسط بنگاه ها صورت می پذیرد لذا برای افزایش توان رقابتی کشور می باید در جهت افزایش توان رقابتی در بنگاه ها حرکت نمود. برای ایجاد امکان استفاده از تکنولوژی در محل های دیگر نیاز به ابزاری داریم که تکنولوژی را به محل مورد نظر برسانیم. به عبارتی انتقال تکنولوژی الزامی است وقتی تکنولوژی به محل دیگر انتقال می یابد جامعه ساکن در آن ناحیه نیز از این مسئله نفع ببرد.

طی جستجوهای انجام شده و بررسی های صورت گرفته در مقالات مجلات علمی-پژوهشی و کنفرانس های داخلی و پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه مدیریت تکنولوژی نشان می دهد که موضوع انتقال تکنولوژی بر کسب مزیت رقابتی توسط بنگاه ها علی رغم سپری نمودن سال های نسبتا طولانی از مطرح شدن آن در سطح جهان، نزد محققین و پژوهشگران کشور ما مغفول و مهجور مانده است و چندان به آن پرداخته نشده است.

اهداف پژوهش

هدف اصلی

بررسی تاثیر انتقال تکنولوژی بر کسب مزیت رقابتی توسط بنگاه ها

 اهداف فرعی تحقیق

بررسی تاثیر انتقال تکنولوژی بر بعد کیفیت عملکرد رقابتی بنگاه

بررسی تاثیر انتقال تکنولوژی بر بعد کاهش هزینه عملکرد رقابتی بنگاه

بررسی تاثیر انتقال تکنولوژی بر بعد تحویل به موقع عملکرد رقابتی بنگاه

بررسی تاثیر انتقال تکنولوژی بر بعد انعطاف پذیری عملکرد رقابتی بنگاه

سوال اصلی تحقیق

آیا انتقال تکنولوژی بر کسب مزیت رقابتی توسط بنگاه ها تاثیر دارد ؟

سوالات فرعی تحقیق

آیا انتقال تکنولوژی بر بعد کیفیت عملکرد رقابتی بنگاه تاثیر دارد ؟

آیا انتقال تکنولوژی بر بعد کاهش هزینه عملکرد رقابتی بنگاه تاثیر دارد ؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید