بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه رقابت شدید در بازارهای جهانی، ظهور محصولاتی با چرخه کوتاه عمر و بالارفتن انتظارات مشتریان، سازمانهای تجاری را مجبور به سرمایه گذاری بر روی زنجیره تامین خود و مدیریت آن، نموده است. در واقع یک زنجیره تامین شامل تمام مراحلی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در تکمیل کردن و برآورده ساختن خواسته های مشتری درگیر هستند.

هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه و مدلسازی بین مولفه های چابکی زنجیره تامین بر کسب مزیت رقابتی سازمان ها با توجه به نظرات کارکنان و مدیران شرکت تولیدی-صنعتی آریانا در استان تهران می باشد. در این تحقیق تعداد 68 کارشناس و مدیر بر اساس جدول مورگان و کرجسی و طبق روش نمونه گیری تصادفی هدف دار انتخاب گردید. در این مقاله سعی شده است، بررسی ارتباط و نقش چهار مولفه چابکی زنجیره تامین بر کسب مزیت رقابتی سازمان ها در شرکت آریانا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود و جهت آنالیز داده ها از شیوه های آماری توصیفی و استنباطی سود جسته شد. بعد از جمع آوری و تلخیص داده ها با استفاده از آزمون ضریب هبستگی پیرسون و آزمون رتبه بندی فریدمن در سطح خطای 5 درصد مشاهد شد، نتایج تحقیق حاکی از وجود ارتباط مستقیم و معنادار میان چابکی زنجیره تامین بر کسب مزیت رقابتی سازمان ها بوده است. که بعد ارتباط با مشتریان بالاترین اهمیت را در کسب مزیت رقابتی سازمان ها در شرکت آریانا دارد.

-1مقدمه

امروزه با توجه به توسعه صنعتی دنیا، تنوع محصولات افزایش یافته و محصولات دارای پیچیدگیهای خاصی شده اند ؟با  توجه به وجود قطعات فراوان در بعضی از این محصولات، نیاز به سازماندهی تولید و ساخت قطعات احساس میشود، اما  سازماندهی تأمین مواد اولیه، ماشین آلات و منابع انسانی، مشکلات زیادی دارد ؟تهیه و تولید کلیه قطعات در داخل شرکت مشکلات زیادی به بار می آورد که مهمترین آن نحوه سازماندهی نیروی انسانی و ایجاد منابع اضافی در زمان تغییرات بازار  و تقاضا است.

سازمان های کنونی نیازمند هماهنگی دقیق برای تدارک مواد اولیه و تحویل به موقع به  مشتری هستند تا بتوانند هزینه ها را کاهش دهند، دریافت و تحویل به موقع داشته باشند و در نهایت رضایت مشتری را  کسب کنند ؟با توجه به موارد مطرح شده، مدیریت زنجیره تأمین میتواند به عنوان راهکاری مؤثر و مفید در این زمینه  مطرح شود. مدیریت زنجیره تأمین عبارت است از فرآیند برنامه ریزی، اجرا و کنترل عملیات مرتبط با زنجیره تأمین در  بهینه ترین حالت ممکن.

مدیریت زنجیره تأمین دربرگیرنده تمامی جابجایی ها و ذخیره مواد او لیه، موجودی در حین کار  و محصول تمام شده از نقطه شروع اولیه تا نقطه پایان مصرف می باشد - فارلی،.2 - 2007مدیریت زنجیره تأمین یک رویکرد  یکپارچه سازی  برای  برنامه ریزی  و  کنترل  مواد  و  اطلاعات می باشد  که  از  تأمین  کنندگان  تا  مشتریان  جریان  دارد   همانگونه که در وظایف مختلف در یک سازمان جریان دارد ؟مدیریت زنجیره تأمین، مجموعه ای از روش های مورد استفاده  برای یکپارچگی مؤثر و کارای تأمین کنندگان، تولید کنندگان، انبارها و فروشندگان به گونه ای که به منظور حداقل کردن  هزینه های سیستم و تحقق نیازهای خدمات، کالاها به تعداد صحیح در مکان مناسب و در زمان مناسب تولید و توزیع  گردند

فارازل زنجیره تامین را از جدیدترین و مهمترین موضوعات می داند که سازمان ها با استفاده از آن در پی ایجاد ارزش برای سهامداران و ذی نفعان خود هستند. از طرف دیگر امروزه با وجود پیشرفت علوم مدیریت و به خصوص شیوه های مدیریت زنجیره تامین، اما فقدان مهارت و تجربه کافی درپیاده سازی مناسب آن می تواند تبعات زیان باری را به دنبال داشته باشد که از آن جمله می توان به افزایش سطح موجودی ها، افزایش اتلاف ها، افزیش هزینه ها، افزایش زمان تولید،کاهش رضایت مشتریان، کاهش توان رقابتی، کاهش بهره وری، کاهش سهم بازار و سود حاصله برای تمامی شرکای زنجیره تامین و درکل عملکرد نامناسب و ناکارآمد زنجیره تأمین اشاره نمود.

برای کسب مزیت رقابتی در محیط متغیر کسب و کار، شرکت ها باید در راستای کارآمدی عملیات شان، علاوه بر مؤسسه خود، با تأمین کنندگان و مشتریان هم ردیف شده و برای کسب سطح قابل قبولی از چابکی با یک دیگر مشارکت و همکاری کنند - چریستوفر،.5 - 2009مدیریت زنجیره تأمین، مجموعه ای از روش های مورد استفاده برای یکپارچگی مؤثر و کارای تأمین کنندگان، تولید کنندگان، انبارها و فروشندگان به گونه ای که به منظور حداقل کردن هزینه های سیستم و تحقق نیازهای خدمات، کالاها به تعداد صحیح در مکان مناسب و در زمان مناسب تولید و توزیع گردند

بررسی ادبیات موجود، نقدی از دانش موجود در موضوع تحقیق است. بررسی ادبیات اگر به درستی انجام شود به بیان بهتر مسئله کمک می نماید و یافته های تحقیق را به تحقیقات قبلی متصل می سازد. بررسی ادبیات مقاصد زیر را برآورد می سازد:

الف - تعریف و تحدید مسئله

ب - قرار دادن یافته های تحقیق در چارچوب تحقیقات قبلی

ج - اجتناب از دوباره کاری د - انتخاب روش ها و ابزار اندازه گیری دقیق تر

با این ضرورت ها و مطالب بیان شده، مسأله اصلی و اساسی در تحقیق بررسی رابطه و مدلسازی بین چابکی زنجیره تامین بر کسب مزیت رقابتی کارکنان و مدیران شرکت تولیدی-صنعتی آریانا در استان تهران می باشد  .

-2ادبیات موضوع

-1-2مدیریت زنجیره تامین

اهمیت مدیریت زنجیره تامین در تعریف زنجیره تامین نهفته است .استدلر1 زنجیره تامین را این چنین تعریف می کند: زنجیره تامین مجموعه سازمان هایی هستند که به سازمان های بالادست و پایین دست تقسیم شده اند و با یک محصول یا خدمت و از طریق انجام فعالیت ها و فرآیندهای مختلف در پی ایجاد ارزش برای مشتری نهایی هستند

همچنین انجمن متخصصان مدیریت زنجیره تامین3 ، تعریف زیر را از مدیریت زنجیره تامین ارائه داده است: مدیریت زنجیره تامین شامل برنامه ریزی و مدیریت همه فعالیت های مربوط به تامین منابع، تبدیل آنها به محصول و مدیریت پشتیبانی می شود .

همچنین مدیریت زنجیره تامین ارتباطات و همکاری میان اعضای زنجیره را نیز شامل می شود .این اعضا می توانند تامین کنندگان، واسطه ها، مشتریان و ...باشند .مدیریت زنجیره تامین مدیریت عرضه و تقاضا بین یک یا چند سازمان را هم بر عهده دارد

هیلتوفث نیز مدیریت زنجیره تامین را به عنوان مجموعه دیدگاههایی مطرح می کند که به دنبال یکپارچگی و همکاری کارآمد بین مواد، اطلاعات و جریان های مالی در طول زنجیره تامین است .این یکپارچگی موجب می شود که کالا به موقع، با مقدار مناسب و با کمترین هزینه ممکن در مکان مطلوب باشد و نیازهای مشتری را ارضا نماید .به عبارت دیگر مدیریت زنجیره تامین، فرآیندهای زنجیره تامین و همچنین جریان مواد را از تامین کننده تا مشتری هماهنگ می کند

-2-2نقش مدیریت زنجیره تامین در سازمان

هدف از مدیریت زنجیره تامین بهبود کارایی فرآیند زنجیره تامین است تا محصول مناسب، به موقع و با کمترین هزینه به دست مشتری برسد - ادموند دوماس،.7 - 2011 اعتقاد به اینکه مدیریت زنجیره تامین می تواند موجب پاسخگویی بهتر باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید