بخشی از مقاله

مقدمه
استفاده از مواد ی نظیر ضایعات کشاورزی و مو اد زائد صنعتی، به عنوان منابع تأمین کننده مواد آلی خاک رو به گسترش است. برخی از این مواد زائد قبل از استفاده د ر زمین های کشاورزی، به منظور کاهش خطرات زیست محیطی آنها، بایستی مورد بررسی و پردازش قرار گیرند . اخیراً فرایند تولید کمپوست با استفاده از انواعی از کرم های خاکی، به عنوان یک فناوری آسان و دوستدار طبیعت برای تولید کود آلی از مواد زائد و تثبیت این گونه مواد مورد توجه قرار گرفته است Jeybal - وkupposwany، . - 2001ورمی کمپوست در واقع حاصل یک فرآیند نیمه هوازی است که توسط گروه خاصی از کرمهای کمپوستی و به کمک برخی از ریز موجودات خاکزیخصوصاً باکتریها و اکتینومیستها انجام م یپذیرد - Manna و همکاران، . - 2003

از مزیتهای عمده ورمی کمپوست میتوان به نداشتن بوی بد و نامطبوع،غلظت قابل جذب بالای عناصری چون N، P و K، CEC بالا، EC کم، pH تعدیل شده را نام بردمسلماً. ارزش غذایی ورمی کمپوست تولید شده تا حدود زیادی به نوع و ماهیت مواد اولیه به کار رفته بستگی دارد، لذا منبع غذایی مناسب کرم، به علاوه مناسبترین درصد اختلاط مواد غذایی مختلف میتواند نقش قابل توجهی در سرعت رشد، تکثیر و تغذیه کرم داشته و در نهایت ورمی کمپوستی با کیفیت و مرغوبیت بالا تولید نماید Maboeta - و Van Rensburg، . - 2003هدف اصلی در این تحقیق بررسی تاثیر نوع و ترکیب ضایعات مختلف آلی در خصوصیات ورمی کمپوست تولیده شده، بود.

مواد و روشها
به منظور بررسی خصوصیات شیمیایی و بیولوژیکی ورمی کمپوست تولید شده از منابع مختلف آلی، آزمایش در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با 7 تیمار و 4 تکرار اجرا گردید. تیمارهای مورد استفاده شامل تیمار شاهد - لاشبرگ+ کود دامی+ کاه و کلش - و 6 نوع ورمی کمپوست مختلف با نسبت 2:3 شامل ورمی کمپوست چنار، افرا، هرس، عرقیات، آزولاو یونجه بودند. تیمارها بعد از اختلاط در جعبههای چوبی ریخته شده و به مدت 4 هفته رطوبت آنها تا 60 درصد رطوبت اشباع نگهداری شد. سپس تعداد 30 عدد کرم خاکی بالغ و نابالغ با وزن بیوماس 8 گرم از گونه Eisenia foetida شمارش و به جعبهها افزوده شدند.

رطوبت جعبهها بر اساس وزن در حد 60 درصد رطوبت اشباع تنظیم و آب پاشی گلدان ها برای جلوگیری از خشک شدن سطح جعبهها و حفظ رطوبت در این حد انجام شد. جعبهها در شرایط گلخانه به مدت 5 ماه نگهداری شدند . سپس محتویات جعبهها برداشت و فراوانی کرم ها، فراوانی کوکون یا پیله ها و درصد خاکستر در هر جعبه تعیین شد. برخی از خصوصیات شیمیایی ورمی کمپوستهای حاصله شامل: میزان N، P، K، pH، EC، Ca، Mg،OC و C:N توسط روشهای معمول آزمایشگاهی اندازه گیری گردید. نتایج آزمایشی توسط نرم افزار آماری MSTATC و مقایسه میانگین داده ها به روش آزمون چند دامنه ای دانکن در سطح 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج وبحث
نتایج مربوط به تجزیه واریانس خصوصیات شیمیایی و بیولوژیکی ورمی کمپوست تولید شده و مقایسه میانگین دادهها در تیمار های مختلف در جداول 1 و 2 نشان داده شده است. جدول تجزیه واریانس - جدول - 1 نشان داد که بین ورمی-کمپوستهای مختلف بر میزان درصد کربن، نیتروژن، پتاسیم، خاکستر، تعداد کرم و کوکون ، PH و EC اختلاف معنیدار وجود دارد که حاکی از تفاوت بین ورمیکمپوستهای مختلف از لحاظ خصوصیات بیان شده میباشد. اما تاثیر ورمی-کمپوستهای مختلف بر درصد فسفر، منیزیم غیرمعنیدار بود.مقایسه میانگین از طریق آزمون چند دامنه ای دانکن 5 - درصد - نیز نشان داد که ورمی کمپوستها مختلف روی pH تاثیر گذاشته که در این بین ورمی کمپوست حاصل از آزولا سبب کاهش معنیدار نسبت به تیمارها دیگر بود.بیشترین مقدار کربن و نسبت C:N نیز در ورمی کمپوست هرس و چنار مشاهده شد.

نسبت C:N مناسب برای تولید ورمی کمپوست 20 تا 25 است Anonymous - ، . - 2000 البته نسبت C:N برای انواع ضایعات آلی و مواد حجم دهنده مختلف شاخص مناسبی از رسیدگی نمیباشد هرچند ارتباط نزدیکی بین نسبت C:N، CEC و غلظت اسیدهای هومیک وجود دارد Trautmann - و Krasny، . - 1997 ارزیابی پایداری ورمی کمپوست با نسبت C:N ممکن است گمراه کننده باشد به خصوص زمانی که حاوی مقدار زیادی نیتروژن به شکل آمونیاک باشد. بیشترین تعداد کرم و کوکون در تیمار ورمی کمپوست چنار دیده شد که دارای اختلاف معنی داری با تیمار های دیگر بود و موثرترین نوع ورمیکمپوست در افزایش جمعیت کرم میباشد. اما بین تیمار های دیگر اختلاف معنی داری دیده نشد. بیشترین مقدار نیتروژن کل هم در ورمیکمپوست افرا و آزولا مشاهده شد.

ورمیکمپوستها دارای آنزیم ها و هورمون های رشد می باشند، بنابراین نسبت به کمپوست های معمولی برترند که می-تواند دلیلی بر روند افزایشی فعا لیت آنز یمی در تیمارهای ورمیکمپوست باشد - ریگی، . - 1382 بطور کلی تولید ورمی کمپوست علی رغم صرف مقادیر بیشتر کار و انرژی، نسبت به تولید کمپوست معمولی اقتصادی تر و مقرون به صرفه می باشد Sathe - ، . - 2005 همچنین Subler و همکاران - 1998 - ، ثابت کردند که کود ورمیکمپوست علاوه بر خصوصیات برتر فیزیکی و شیمیایی نسبت به کمپوست معمولی به دلیل داشتن مواد محرک رشد گیاه از جمله انواع ویتامین، آنزیم ، فاکتورهای رشد و ...که ناشی از ترشحات میکروفلور روده کرم به علاوه ترشحات جلدی کرم میباشد، از برتری ویژه ای نسبت به کمپوست معمولی برخودار است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید