بخشی از مقاله

چکیده

مقدمه: هدف از انجام این تحقیق عبارت است از بررسی اثرات مناسب فرهنگ سازمانی بر ارتباط موجود بین رفتار مدیریتی و تعهد سازمانی و بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی و نحوه اجرا آن در محیط کار

روشناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه یابی مورد استفاده قرار گرفته است.به دو روش اطلاعات لازم برای انجام این تحقیق بدست امده است : روش اسنادی یا مطالعه کتابخانه ای و اجرای پرسش نامه. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی - ضریب همبستگی -

تجزیه و تحلیل: با توجه به اینکه در تمامی متغیرهای پژوهش، مقدار p-value از سطح معنی داری 0/05 بیشتر بود نتیجه میگیریم که متغیرها نرمال میباشند بنابراین برای بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.

نتیجه گیری: فرضیه شماره : 3 تعهد سازمانی هیچ ارتباط قابل توجه ای با رضایت شغلی و رویه شغلی ندارد.فرضیه شماره : 4 فرهنگ سازمانی - بوروکراتیک، نو آوری شده، حمایت کننده - هیچ تاثیری بر رابطه بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی و رویه شغلی ندارند. فرضیه 1 رد میشود زیرا رفتارهای حمایت کننده، مشارکتی و مستقیم مدیر ارتباط برجسته و مثبتی با تعهد سازمانی دارد.فرهنگ سازمانی در ارتباط با رفتارهای مدیریتی و تعهد سازمانی عمدتا به عنوان یک متغییر برجسته و مهم به حساب می آید.بنابراین فرضیه شماره 2 رد میشود. فرضیه شماره 3 تا حدودی رد می شود چرا که در آن تعهد سازمانی ارتباط منفی برجسته ای با رضایت شغلی داشته و ارتباط قابل توجهی با عملکرد کارمند دارد. فرضیه شماره 4 تا حدودی رد است.چرا که در آن فقط فرهنگ حمایت کننده است که تا حدودی تاثیر تغییر دهنده ای بر ارتباط بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی دارد.فرهنگ های بروکراتیک و فرهنگ سازمانی هیچ تغیری را در مورد رابطه بین تعهد سازمانی و عملکرد شغلی ایجاد نمی نمایند.

مقدمه

هدف از انجام این تحقیق عبارت است از بررسی اثرات مناسب فرهنگ سازمانی بر ارتباط موجود بین رفتار مدیریتی و تعهد سازمانی و بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی و نحوه اجرا آن در محیط کار. اطلاعات مربوط به فرهنگ سازمانی پاسخ دهندگان و رفتارهای مدیریت، اینکه چگونه آنها بر تعهد سازمانی، رضایت شغلی و رفتار کارمندان تاثیر می گذارند به ترتیب با استفاده از OCI طرح سوالات مربوط به رفتارهای مدیریتی ACS و ارزیابی هر کدام از گروه ها بر اساس رضایت شغلی و پاسخ کلی به پرسشنامه جمع آوری شده است. طبق این یافتههای علمی به نظر می رسد که تعهد سازمانی به میزان قابل ملاحظه ای با رضایت شغل همراه می باشد. اما با رفتار کارمندان هیچ ارتباطی ندارد. با این وجود، تنها فرهنگ حمایت کننده - تقویت کننده - به نظر می رسد که بر ارتباط بین تعهد و رضایت تاثیر گذار است. مقاله موجود در برگیرنده اطلاعات گسترده ای در رابطه با ارتباط بین رفتارهای مدیریتی، فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و نحوه عملکرد کارمندان می باشد. جنبه های مختلفی از این متغیرها بررسی شده است. بحران های اقتصادی اخیر بر این مسئله تاکید دارد که نیاز برای مدیریت از جانب تصمیم گیرندگان و صاحب نظران بیشتر مورد انتقاد قرار گرفته و برای دسترسی به موفقیت سازمانی امری ضروری به حساب میآید. تعداد قابل توجه ای از تحقیق ها توسط محققان قبل در مورد موضوعات ذیل انجام شده و نتایجی نیز بدست آمده است.

رفتار مدیریتی: یعنی رابطه ی مؤثر بین یک رهبر یا مدیر و زیر دست هایی که قصد دارند تا تغییرات واقعی و نتایجی را که متاثر از یک هدف مشترک است را دنبال می کنند.با گذر زمان، جنبه های مختلفی از روش رفتار مدیریتی توسعه یافته و موضوع تحقیق قرار گرفته است تا موفقیت ها و ناکامی های مدیریتی کشف و مورد مطالعه قرار گیرد.
فرهنگ سازمانی: فرهنگ سازمانیعمدتاً عبارتند از مجموعه ای از ارزشهای کلیدی،فرضیه ها، ادراک ها و هنجارهایی است که توسط اعضاء یک سزمان پذیرفته شده و همچنین به اعضای جدید آن نیز یاد داده می شود چگونه از آن تبعیت نمایند. بحث در این است که فرهنگ سازمانی ممکن است یک کلید انتقادی باشد که مدیران از ان در جهت هدایت مستقیم شرکت های خود به کار می برند. مطالعه در مورد فرهنگ سازمانی از جنبه های مختلف قابل بررسی است.

تعهد سازمانی: تعهد سازمانی یعنی این که یک کارمند به این باور برسد که اهداف یک سازمان و ارزش های آن را محترم شمرده و همواره بر سر داشته باشد تا عضوی از این سازمان باقی مانده و نسبت به آن وفادار باشد.

رضایت شغلی: عبارت است از مجموعه ای از احساساتی که یک فرد نسبت به شغل خود دارد. عوامل زیادی بر رضایت شغلی یک کارمند تاثیر می گذارند.

عملکرد کارمند: ناتو ویلدو و ون اسکات دو جنبه ای رفتار کارمند را ارائه کرده اند. عملکرد شغل و عملکرد موقعیتی. مدل مفهومی تحقیق:

روششناسی تحقیق

روش پژوهش: توصیفی از نوع زمینه یابی مورد استفاده قرار گرفته است. به دو روش اطلاعات لازم برای انجام این تحقیق بدست امده است : روش اسنادی یا مطالعه کتابخانه ای و اجرای پرسش نامه. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی - ضریب همبستگی - برای این کار از چهار پرسشنامه در رابطه با موضوع های نحوه درک آنها از فرهنگ سازمانی، تعهد موثر نسبت به سازمان، رضایت شغلی و سنجش عملکرد کارکنان پرسیده شده که در همه آنها از مقیاس سنجش لیکرت استفاده گردیده است.ستفاده شده همچنین از نرم افزار spss استفاده گردید.

یافتهها

با توجه به اینکه در تمامی متغیرهای پژوهش، مقدار p-value از سطح معنی داری 0/05 بیشتر بود نتیجه میگیریم که متغیرها نرمال میباشند بنابراین برای بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. دموگرافیک ها اثراتی را بر ساختارهای رفتار سازمانی اعمال کرده اند.به عنوان مثال سن، بازتاب فرهنگی، دوره تصدی سازمانی، وضعیت شغلی و وضعیت دوره تصدی بر تعهد سازمانی اثرات مثبتی گذاشته اند.برخی از محققین ثابت کرده اند که تعهد سازمانی تا حدود اندکی به جنسیت و سن بستگی دارد.با این وجود برخی دیگر به این نتیجه رسیده اند که تعهد سازمانی به سن بستگی ندارد اما به جنسیت ارتباط دارد.“راس و مک نلی“ به ارتباط بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی از نگاه دیگر توچه داشتند، آنها دریافتند که تجربه و رفتار باعث ایچاد تغییر در نوع ارتباط تعهد سازمانی و رضایت شغلی می شوند.

فرضیه شماره : 1 رفتارهای حمایت کننده، مشارکتی و مستقیم مدیر هیچ ارتباط مستقیمی با تعهد سازمانی ندارد.

فرضیه شماره : 2 فرهنگ سازمانی - بوروکراتیک، نوآوری شده، حمایت کننده - هیچ تاثیری بر ارتباط بین رفتار مدیریت و تعهد سازمانی ندارند. فرضیه شماره : 3 تعهد سازمانی هیچ ارتباط قابل توجه ای با رضایت شغلی و رویه شغلی ندارد.

فرضیه شماره : 4 فرهنگ سازمانی - بوروکراتیک، نو آوری شده، حمایت کننده - هیچ تاثیری بر رابطه بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی و رویه شغلی ندارند.

فرضیه 1 رد میشود زیرا رفتارهای حمایت کننده، مشارکتی و مستقیم مدیر ارتباط برجسته و مثبتی با تعهد سازمانی دارد.

فرهنگ سازمانی در ارتباط با رفتارهای مدیریتی و تعهد سازمانی عمدتا به عنوان یک متغییر برجسته و مهم به حساب می آید.بنابراین فرضیه شماره 2 رد میشود. فرضیه شماره 3 تا حدودی رد می شود چرا که در آن تعهد سازمانی ارتباط منفی برجسته ای با رضایت شغلی داشته و ارتباط قابل توجهی با عملکرد کارمند دارد. فرضیه شماره 4 تا حدودی رد است.چرا که در آن فقط فرهنگ حمایت کننده است که تا حدودی تاثیر تغییر دهنده ای بر ارتباط بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی دارد.فرهنگ های بروکراتیک و فرهنگ سازمانی هیچ تغیری را در مورد رابطه بین تعهد سازمانی و عملکرد شغلی ایجاد نمی نمایند.

بحث و نتیجه گیری

در زمینه بررسی ارتباط ها و نتایج سازمانی این ساختار تحقیقات تجربی کمتری انجام شده است.در این تحقیق سعی شده تا خلاء مربوط به تلاش برای بهبود فهم ما در مورد نقش مدیریت و تعهد سازمانی پر شود. اطلاعات بر اساس فرهنگ سازمانی و رفتارهای مدیریتی پاسخ دهندگان و روشی که آنها بر تعهد سازمانی، رضایت شغلی و نحوه عملکرد کارمند بکار می برند، جمع آوری شده است. بررسی های انجام شده ثابت شد که

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید