بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه تجهیزات پزشکی در امر تشخیص، درمان و آموزش پزشکی نقش مهمی دارند و سهم عمده ای از هزینه های بیمارستان هر ساله به خرید دستگاه های پزشکی از داخل و خارج کشور اختصاص می یابد،بررسی مکانیزاسیون تایید فاکتورهای تجهیزات پزشکی از آنجا ناشی می شود که خسارت های علمی و اقتصادی زیادی از این رهگذر به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می شود لذا در این مقاله سعی می شود با بهره گیری ار آزمون وپرسشنامه به بررسی تاثیر مکانیزاسیون خرید تجهیزات پزشکی برعملکرد کارکنان وشاخص های چرخش تخت ودرصد اشغال تخت پرداخته شده است وبا توجه به نتایج بدست آمده تصمصم گیری جدی و برنامه ریزی شده برای رفع این مشکل امری ضروری به نظر می رسد که راه حل مناسب، برقراری سیستم مکانیزاسیون خرید تجهیزات پزشکی و استفاده صحیح از تجهیزات پزشکی می باشد.

کلید واژه ها: مکانیزاسیون؛ تجهیزات پزشکی؛ رضایت کارکنان؛ رضایت بیماران؛ ضریب اشغال تخت.

.1مقدمه وبیان مسئله

امروزه تجهیزات پزشکی در امر تشخیص، درمان و آموزش پزشکی نقش مهمی دارند و سهم عمده ای از هزینه های بیمارستان هر ساله به خرید دستگاه های پزشکی از داخل و خارج کشور اختصاص می یابد و همچنین تاثیرات فناوری و مکانیزاسیون این تجهیزات بر عملکرد کارکنان مفید می باشد. استفاده از تجهیزات پزشکی علاوه بر اهداف پزشکی میتواند با هدف افزایش بهره وری، ازدیاد نکات ایمنی، سهولت انجام امور و بازدهی عملکرد کارکنان یا هدف کاهش بار کاری کارکنان و نیز کاهش خطرهای احتمالی برای پرسنل، بیماران، مراکز بهداشتی درمانی و تجهیزات بکار رود.

بررسی مکانیزاسیون تایید فاکتورهای تجهیزات پزشکی از آنجا ناشی می شود که خسارت های علمی و اقتصادی زیادی از این رهگذر به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می شود تصمصم گیری جدی و برنامه ریزی شده برای رفع این مشکل امری ضروری به نظر می رسد که راه حل مناسب، برقراری سیستم مکانیزاسیون تایید فاکتورهای تجهیزات پزشکی و استفاده صحیح از تجهیزات پزشکی می باشد.

با توجه به این مطلب که پیرامون موضوع این مطالعه ، تحقیقیات منسجمی صورت نگرفته است، این مطالعه به لحاظ موضوعی دارای جنبه ی نوآوری است. اگرچه مطالعات مختلفی در زمینه مکانیزاسیون تجهیزات در بیمارستان ها به انجام رسیده که می تواند به مطالعات در بررسی تاثیر بکارگیری سیستم مدیریت نگهداری تجهیزات پزشکی بر هزینه ها و در ارزیابی کیفی وسایل و تجهیزات پزشکی در ایران اشاره نمود، با این حال هیچیک از مطالعات مورد بررسی نقش مکانیزاسیون بر عملکرد بیمارستانی و رضایت کارکنان و پرسنل و همچنین شاخص های عملکردی را مورد آزمون قرار نداده اند و مطالعه حاضر از این نظر دارای ارجحیت می باشد.ادامه مطالب ارائه شده دراین پژوهش بدین صورت سازماندهی می شود :دربخش دوم مختصری درمورد مفاهیم مکانیزاسیون وتجهیزات پزشکی بیان شده است .بخش سوم به توسعه فرضیه والگوی مفهومی ودر بخش چهارم بهه توضیح روش پژوهش پرداخته شده است . در بخش پنجم نتایج حاصل از اجرای روش، ذکر شده و بخش ششم نیز به نتیجهگیری و پیشنهادها اختصاص یافته است.

فرضیات پژوهش

-1 مکانیزاسیون خرید تجهیزات پزشکی بر ضریب اشغال تخت تاثیر مثبت دارد.

-2 مکانیزاسیون خرید تجهیزات پزشکی بر طول مدت اقامت تاثیر مثبت دارد.

-3 مکانیزاسیون خرید تجهیزات پزشکی بر فاصله گردش تخت تاثیر مثبت دارد.

-4 مکانیزاسیون خرید بر تجهیزات پزشکی بر رضایت کارکنان تاثیر مثبت دارد.

-5 مکانیزاسیون خرید ب تجهیزات پزشکی بر رضایت مشتریان تاثیر مثبت دارد.

شاخصها معمولاً از نظریهها، نگرشها و یا موقعیتها سرچشمه میگیرند و مانند علائمی که مسیر را مشخص میکنند میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. به طور کلی شاخصها نوعی کمیت یا داده های آماری هستند که به اشکال ساده مانند میانگین، نسبت و یا نرخ نشان داده میشوند. از شاخص ها برای اندازهگیری وضعیت و روند تغییرات اقتصادی، اجتماعی، سیاستگذاری، تعیین میزان پیشرفت و ارزیابی برنامهها، نشان دادن مشکلات و تنگناهای اقتصادی اجتماعی، شناسایی نواحی عقب مانده و اندازه گیری نابرابریهای منطقهای استفاده میشود.

انواع شاخصها

به طور کلی شاخص های بهداشت و درمان در سه گروه مطرح میشوند.

-1شاخصهای تندرستی شامل: شاخص های طول زندگی: - نرخ امید به زندگی، نرخ مرگ و میر عمومی، نرخ مرگ و میر کودکان کمتر از یک سال، نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال و نرخ مرگ و میر بر اثر زایمان - ، شاخصهای زندگی سالم شامل: - درصد اهم بیماری ها، دفعات مراجعه سرپایی، تعداد بیماران بستری - .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید