بخشی از مقاله

چکیده:

تحقیق حاضر بهمنظور بررسی اثر مکمل غذایی کیتوزان بر شاخصهای رشد ، هماتولوژی، بیوشیمیایی سرم خون و ایمنی ذاتی ماهی کفال خاکستری به مدت 60 روز صورت گرفت. در این مطالعه، تعداد 120 قطعه ماهی کفال خاکستری با میانگین وزنی 12/01±1/04 گرم در یک طرح کاملا تصادفی به 4 تیمار آزمایشی و 3 تکرار - با تعداد 10 قطعه در هر تکرار - تقسیم شدند و بهترتیب با رژیمهای غذایی حاوی 0، 5، 10 و 15 گرم کیتوزان بر کیلوگرم غذا مورد تغذیه قرار گرفتند. نتایج حاصله نشان داد که رژیمهای حاوی 10 و 15 گرم کیتوزان بر کیلوگرم غذا، تفاوت معنیداری در شاخصهای رشد و تغذیه در مقایسه با تیمار شاهد و تیمار حاوی 5 گرم کیتوزان بر کیلوگرم غذا نشان دادند . - P<0/05 - بالاترین وزن نهایی، شاخص وضعیت، نسبت کارایی پروتئین، افزایش وزن بهدست آمده و تعداد گلبولهای قرمز در تیمار حاوی 10 گرم کیتوزان بر کیلوگرم غذا مشاهده شدکه با بقیه تیمارها دارای تفاوت معنیدار بود .

- P<0/05 - بیشترین هموگلوبین، تعداد گلبولهای سفید، هموگلوبین متوسط گلبولهای قرمز خون، حجم متوسط هموگلوبین گلبولهای قرمز خون، پروتئین تام، گلوبین و فعالیت لیزوزیم در تیمارهای حاوی 10 و 15 گرم کیتوزان بر کیلوگرم غذا مشاهده شد که با بقیه تیمارها تفاوت معنیداری را نشان دادند - . - P<0/05 در مجموع بر اساس نتایج این تحقیق، افزودن 10 و 15 گرم مکمل غذایی کیتوزان بر کیلوگرم جیره غذایی ماهی کفال خاکستری بهمنظور بهبود شاخص های رشد، هماتولوژی، پاسخهای بیوشیمیایی خون و ایمنی ذاتی در این ماهی پیشنهاد میشود.


امروزه استفاده از محرکهای رشد با منشاء طبیعی به دلیل عواملی نظیر ارزش اقتصادی و کم هزینه بودن تولید آنها، نداشتن اثرات تخریبی بر محیط زیست - داروهای ارگانیک - ، کم بودن عوارض جانبی در مقایسه با داروهای شیمیایی و عدم ایجاد مقاومت نسبی عوامل بیماریزا به این محرکها منجر شده تا این منابع ارزشمند دارویی از ارزش و جایگاه خاصی در درمان برخوردار باشند . - Bricknell and Dalmo,2005 - کیتوزان یکی از محرک-های رشد و ایمنی مناسب در آبزیان است. از نظر ساختارشیمیایی پلیمری از گلوکز آمین میباشد و از استیل زدایی کیتین بهدست میآید - Kim and . - Rajapakes,2005 حلالیت کیتوزان در آب و سایر حلالهای قطبی نسبت به کیتین بیشتر است و دارای خواص بیولوژیکی مانند افزایش تحریک و تعدیل ایمنی، ضد توموری، افزایش رشد و فعالیت ضد میکروبی میباشد . - Esmaeili et al.,2014 - گزارشات متعدد و بعضا متناقضی از اثر کیتوزان بر شاخصهای رشد - Lin et al .,2011 - و فاکتورهای خونی آبزیان Lin et al.,2012; Maqsood et al.,2010 - ، - وجود دارد.

یکی از عمدهترین مسائلی که پرورش دهندگان ماهی با آن مواجه هستند عدم رشد، کاهش میزان ماندگاری و بقای ماهیان به خصوص در پرورش متراکم می-باشد . - Aathi et al .,2013 - بر این اساس تقویت سیستم ایمنی بدن و استفاده از محرکهای رشد به ویژه در گونههای با ارزش اقتصادی از اصلی-ترین نیازهای پرورش دهندگان و مهمترین رویکرد محققان میباشد . - Esmaeili et al.,2014 - هدف از این تحقیق، به بررسی سطوح مختلف کیتوزان بر رشد، ایمنی ذاتی و برخی از شاخصهای خونی ماهی کفال خاکستری به عنوانی یکی از گونههای با ارزش اقتصادی میپردازد.

مواد و روشها این پژوهش در اواخر آذرماه 1394 در کارگاه تکثیر و پرورش ماهی موسسه تحقیقات شیلات چابهار انجام شد 120. قطعه ماهی با میانگین وزنی 712/01±1/04 گرم بهطور تصادفی به 4 تیمار با 3 تکرار برای هر تیمار در داخل مخازن 60 لیتری - عمق 50 سانتیمتر - که متصل به سیستم هوادهی قابل کنترل مرکزی بودند، تقسیمبندی شدند 10 - قطعه ماهی در هر تکرار - . تیمار 1 بهعنوان گروه شاهد تنها از غذای کنسانتره - ساخت شرکت 21 بیضاء شیراز - استفاده نمود تیمار 2، 3 و 4 بهترتیب با 5، 10 و 15 گرم بر هر کیلوگرم غذا تغذیه شدند. سپس سطوح مشخص کیتوزان در اسید استیک 1 درصد حل و با اسپریکنندههای جداگانه به سطح غذا اسپری شدند پس از 48 ساعت جیرههای خشک جمعآوری و در نایلونهای مجزا در دمای -20 درجه سانتیگراد نگهداری شدند.

تیمار شاهد تنها با 1 درصد اسید استیک اسپری شد . - Asmita et al.,2013 - ماهیها در دو وعده 9 صبح و 16 عصر مورد تغذیه قرار گرفتند .بهمنظور اندازهگیری شاخصهای رشد، در انتهای آزمایش، وزن - با دقت0/01 گرم - و طول - با دقت 1 میلیمتر - ماهیهای هر مخزن ثبت گردید. برای سنجش هماتولوژی و پاسخ ایمنی ذاتی بهصورت تصادفی از 9 قطعه ماهی هر تیمار پس از بیهوشی با عصاره گل میخک 2 - گرم بر لیتر - خونگیری صورت گرفت. خون فاقد هپارین پس از جمعآوری در میکروتیوب با دور 3000 بر دقیقه بهمدت 10 دقیقه سانتریفوژ Hettich - مدل DV200، ساخت کشور ژاپن - و سرم آن جدا گردید و در دمای -70 ˚& نگهداری شد . - Harikrishnan et al.,2012 - برای شمارش کلی گلبولهای سفید و گلبولهای قرمز خون به روش مستقیم با استفاده از لام هموسیتومتر، میزان هموگلوبین، طبق روش سیانومت هموگلوبین، میزان هماتوکریت از روش میکروهماتوکریت استفاده گردید . - Goldenfarb et al.,1971 - اندیسهای گلبولی یعنی حجم متوسط گلبولی - Mean Corpuscular Volume - ، میزان متوسط هموگلوبین گلبولی - Mean Corpuscular Hemoglobin - و غلظت متوسط هموگلوبین گلبولهای قرمز - Mean Corpuscular Hemoglobin Concentration - با استفاده از فرمولهای استاندارد محاسبه شدند .

مقدار پروتئین تام سرم به روش بیوره ومقدار آلبومین تام سرم با استفاده از کیت تشخیصی شرکت پارس آزمون مورد سنجش قرار گرفت و از کسر پروتئین تام از آلبومین میزان گلوبولین محاسبه شد . - Kumar et al.,2005 - سنجش فعالیت لیزوزیم سرم نمونهها، بر اساس روش توصیه شده توسط Ellis - 1990 - صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه - ANOVA - و جهت مقایسه میانگینها - میانگین± خطای معیار - ازپس آزمون مقایسه چند دامنهای دانکن با سطح اطمینان 95 درصد استفاده شد . - p=0/05 -

نتایج و بحث

نتایج حاصل از تغییرات شاخص های رشد در بین تیمارهای مختلف نشان داد که که افزودن مقادیر 10 و 15 گرم کیتوزان در هر کیلوگرم غذا تفاوت معنیداری را در شاخصهای رشد و تغذیه در مقایسه با تیمار شاهد و تیمار تغذیه شده با 5 گرم کیتوزان در هر کیلوگرم غذا ایجاد کرد و بیشترین میزان وزن نهایی، شاخص وضعیت، میزان افزایش وزن بدن و نسبت بازدهی پروتئین در تیمار حاوی 10 گرم کیتوزان بر کیلوگرم غذا مشاهده شد و اختلاف معنیداری با سایر تیمارها نشان داد. Gapalakannan و - 2006 - Arul گزارش کردند که کیتوزان با افزایش هضم و جذب غذا باعث رشد بیشتر و کاهش ضریب تبدیل غذایی در گونه کپور معمولی تغذیه شده با 10 گرم کیتوزان بر کیلوگرم غذا شد که با نتایج بهدست آمده از این تحقیق و تحقیقات مشابه صورت گرفته بر روی کپور معمولی تغذیه شده با 10 گرم کیتوزان بر کیلوگرم غذا - Esmaeili et al.,2014 - ، کفشک ماهی تغذیه شده با 1 درصد کیتوزان - Cha et al.,2008 - و کپور روهو تغذیه شده با 10 گرم کیتوزان بر کیلوگرم غذا - Aathi et al.,2013 - همخوانی داشت.

نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان داد که بیشترین هموگلوبین، تعداد گلبولهای سفید، هموگلوبین متوسط گلبولهای قرمز خون و حجم متوسط هموگلوبین گلبولهای قرمز خون، در تیمارهای حاوی 10 و 15 گرم کیتوزان بر کیلوگرم غذا مشاهده شدند که با بقیه تیمارها تفاوت معنیداری را نشان دادند که میتوان گفت که کیتوزان تاثیر مثبتی بر عملکرد بافت خونساز و بهبود شاخصهای خونی دارد و با تاثیر بر جذب آهن مانع کم خونی میشود . - Aathi et al .,2013 - از طرفی دیگر تعداد گلبولهای سفید یکی از شاخصهای مهم سلامتی و وضعیت سیستم ایمنی در ماهیها است و نقش مهمی در فعالیتهای فاگوسیتی و پاسخ ایمنی به مبارزات باکتریایی، ویروسی و انگلی دارد - . - Harikrishnan et al.,2012 لذا با توجه به افزایش تعداد گلبول سفید در پژوهش حاضر میتوان گفت که کیتوزان موجب افزایش پاسخ ایمنی غیر اختصاصی در ماهی کفال خاکستری میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید