بخشی از مقاله

چکیده

بهار نارنج، شکوفه درخت نارنج است که در عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی های فصلی و عرقیجات و تهیه مربا، گز، سوهان و. . . کاربرد بسیار دارد. بابل و شیراز در اردیبهشت ماه، با رایحه سحرانگیز بهار نارنج، هر رهگذری را سرمست می کند به نحوی که این دو شهر را شهر بهارنارنج می نامند. از بهارنارنج عرق تهیه می کنند که طبیعت گرم داشته و مقوی جسم و روح است. از اشکال دارویی گل بهار نارنج روغن، دم کرده، عرق و اسانس است. بهار نارنج تازه در تهیه آب مقطر بهار نارنج کار می رود. بهار نارنج خشک شده به صورت دم کرده و به عنوان ضد تشنج در بیماری های عصبی مانند هیستری ضعف اعصاب و هم چنین رفع سکسه به کار می رود. آب مقطر بهار نارنج به وسیله بخار آب تهیه می شود. برای این کار یک کیلو بهار نارنج و یک لیتر آب یک کیلو آب مقطر تهیه کنند. آب مقطر بهار نارنج مایعی زلال دارای بوی بسیار قوی و معطر است. رنگ آن گاهی به علت فساد و رشد باکتری ها تغییر می کند. آب مقطر بهار نارنج اگر با هم حجم خود الکل 90درصد مخلوط گردد باید فلئورسنس بنفش ایجاد کند. به همین منظور از بین دانش آموزان 26 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 13 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. آزمودنیها در یک پیش آزمون در یک تست دو 540 متر شرکت نموده و پس از آن مقداری عرق کاسنی داده شد و مجددا تست 540 متر بعمل آمد. برای تشخیص همسانی و طبیعی بودن اطلاعات، از آزمون کولموگروف- اسمیرنف و برای بررسی اختلافات درون گروهی از t همبسته و با آزمون تعقیبی LSD استفاده شد . همچنین از آزمون t مستقل برای بررسی اختلاف بین گروهی استفاده گردید. نتایج این پژوهش داد مصرف مکمل عرق بهار نارنج تاثیری بر استقامت دانش آموزان پسر نوجوان ندارد.

واژگان کلیدی: بهار نارنج، پسر نوجوان، دوی 540 متر

مقدمه

مهمترین خاصیت دارویی بهارنارنج تاثیر آن روی سیستم عصبی بدن است. بهار نارنج بر روی سیستم عصبی مرکزی انسان تاثیری آرام بخش می گذارد و به همین دلیل درمانی فوق العاده برای بی خوابی و اضطراب و تسکین اعصاب است. بهارنارنج آرامشبخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است سردردهای عصبی و همچنین میگرنی را کاهش میدهد . - 1 - برای رفع ضعف اعصاب مفید و نشاط آور است افرادی که مشکل اختلال خواب دارند، می توانند پیش از خواب، مقداری عرق بهار نارنج با چای مصرف کنند. اگر از این محلول 2 ساعت قبل از خواب استفاده کنند خواب بسیار آرامی خواهند داشت عرق بهار نارنج برای رفع غم و افسردگی مفید است. دم کرده گل درخت بهارنارنج برای برطرف کردن قولنج های عصبی مفید است. فواید بهار نارنج برای سلامت جسم:بهار نارنج تپش نامنظم قلب و اضطراب را از بین می برد . - 2 - مربای بهار نارنج مقوی معده و ضد تشنج است. عرق بهار نارنج اشتهاآوری قوی است در تسکین ناراحتی های سینه مؤثر است. برای کنترل تشنجها و حمله قلبی هم مصرف شربت بهار نارنج را توصیه میکنند. مداومت در مصرف بهارنارنج برای رفع بزرگی طحال مفید است و چنانچه به همراه آب کرفس مصرف شود جهت استخراج سنگهای کلیه و مثانه و خرد کردن آنها بسیار موثر است - . - 3 مصرف عرق بهار نارنج هنگام بروز ناراحتی به افراد مبتلا به بیماری غش توصیه میشود. لذا وجود یک شیشه از آن در منزل لازم است. نوشیدن عرق بهارنارنج میتواند به تسکین و دردهای ناشی از نفخ معده کمک کند.

در روزهای گرم تابستان که دمای هوا بالا میرود و میزان تعریق بدن زیاد میشود، خلق و خوی بسیاری از آدمها تحت تاثیر قرار میگیرد و تند میشود - . - 4 برای پیشگیری از این حالت توصیه میکنیم هر روز عصر نصف لیوان عرق بهارنارنج را با نصف لیوان آب و 2 قطعه یخ مخلوط کنید و آن را با یک قاشق سکنجبین شیرین کرده و میل کنید. کمک به هضم غذا و درمان ناراحتی های معده: افزودن بهار نارنج در چای موجب کمک به هضم غذا گشته و ناراحتی های معده را کاهش می دهد - . - 5 خاصیت آنتی اکسیدانی: بهار نارنج دارای آنتی اکسیدان های بسیاری است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و در نتیجه موجب کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری های جدی و مزمن می شود. خاصیت ضد سرطانی، ضد آلرژی و ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی بدن ادرار آور است - . - 6 بهار نارنج در کاهش شدت علائم یائسگی موثر است .

موجب تنظیم سطح فشار خون از طریق افزایش گردش خون در رگ ها میشود. کسانی که یبوست دارند آب بهار نارنج را همراه عسل شیرین کنند و بخورند. آب بهار نارنج باعث بسته شدن منافذ پوست میگردد. بخور بهار نارنج پوست چهره را باز می کند. برای سرگیجهها از شربت بهار نارنج استفاده شود. بوییدن بهار نارنج برای بهبود سرماخوردگی موثر است. دم کرده بهار نارنج برای رفع سکسکه به کار میرود. بهترین ترکیبی که در درختی متر سرشار شامل هیدروکربورهای متفاوت، الکل های ترپنیک مانند لینانول ترکیباتی چون نارنج و نرول ژرانیول، ترپینول، دی لینالول، و استات نرولیدول می باشد - . - 7 در طب سنتی متیل آنترانیلات، فنل قسمت های مختلف گیاه بهار نارنج در درمان بیماری های مختلف از جمله برای رفع تپش قلب به کار رفته و به عنوان تونیک قلبی و دیورتیک استفاده می شود . - 8 - یکی از ترکیبات شیمیایی موجود در اسانس گرفته شده از گل نارنج فلاونوئید می باشد، اینوتروپیک است به ارتفاع 4متر. فلاونوئیدها دارای اثر رو با برگ های براق و معطر و طعمی تلخ، گل هایی معطر و اسانس دارد. اسانس فرار گرفته شده از بهار میوکارد هستند که این اثر از طریق تسه یل میتوک است که سبب افزایش مونو فسفات حلقوی جریان کلسیم مهارکنندگی روی پمپ سدیم پتاسیم وابسته به انرژ ی دارند داخل سلول را افزایش می دهند . - 9 - فلاونوئیدها. عملکرد فلاونوئیدها را در مهار پمپ وابسته به انرژی - که یک گلیکوزید است - Quercetin - کلسیم مشابه کوئرستین دانسته اند. بنابراین با توجه به تفاسیر انجام شده و توضیحات داده شده در این پژوهش به بررسی مصرف عرق بهار نارنج بر فاکتور استقامتی بر دانش آموزان نوجوان پرداخته شده است.

روش پژوهش

روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل انجام شد. نمونه پژوهش بر روی 22 نفر از دانش آموزان پسر نوجوان بود که در 2 گروه 12 نفری قرار گرفتند. - 12 نفر تجربی و 12 نفر کنترل - که هر کدام پس از دوره های تمرین تحت بررسی قرار گرفت. نحوه انتخاب دانشجویان به این صورت بود که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی، اسامی دانشجویان در کیسه مخصوص قرعه کشی قرار گرفتند و از بین آنها به صورت تصادفی نام افراد را بیرون کشیدیم و در گروه های دو گانه تجربی با میانگین - سن 14/05 1/ 3 سال، وزن 35/10 4/12 کیلوگرم و قد - 5/2 121/52 سانتی متر - و گروه کنترل - سن 14 / 92 - 1/7 سال و وزن 40/55 - 3/32 کیلوگرم و قد 120/53 - 5/7 سانتی متر - قرار گرفتند. در ابتدا آزمودنیها نسبت به تکمیل پرسشنامه سلامت وپزشکی ورضایت نامه اقدام کردند. از گروه تجربی تست دوی 800 متر گرفته شد و رکورد آنها ثبت شد وسپس صرفا به گروه تجربی یک فنجان عرق بهار نارنج به آنها داده شد. و چهارساعت بعد مجددا از آنها تست بعمل آمد و رکورد ثبت شد. برای برای تشخیص همسانی و طبیعی بودن اطلاعات، از آزمون کولموگروف- اسمیرنف و برای بررسی اختلافات درون گروهی از t همبسته و با آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. همچنین از آزمون t مستقل برای بررسی اختلاف بین گروهی استفاده گردید.

یافته ها

بحث و نتیجه گیری

نتایج نشان داد که مکمل عرق بهار نارنج بر میزان استقامت دانش آموزان پسر نوجوان تاثیری بر میزان استقامت آنها ندارد. با توجه به نتایج این پژوهش تایید این موضوع به پژوهش های بیشتری نیاز دارد. همچنین چون آزمودنیها انسان بود نقش کنترل برنامه رژیم غذایی در کسب نتایج مختلف و متفاوت را نباید نادیده گرفت. البته این تفاوت ها می تواند ریشه در عواملی همچون مدت دوره تمرین، پروتکل تمرین، مدت و شدت تمرین و همچنین نژاد و جنس آزمودنیها باشد. نتایج کلی این تحقیق نشان دادکه اسانس بهار نارنج در یک مدل وابسته به غلظت و زمان و غیر وابسته به سرعت سبب مهار خواص الکتروفیزیولوژیک گره دهلیزی بطنی گردید - . - 10 نتایج این مطالعه با نتایج به دست آمده توسط گیا ه دیژیتال مشابه می باشد. با توجه به شکل یک اثرات گیاه بیانگر تاثیر دپرسانت بیشتر اسانس روی مسیر سریع قسمت ابتدای منحنی - نسبت به مسیر آهسته - شیب تند منحنی می باشد . - 11 - تاثیراسانس بهارنارنج - AHmin - روی افزایش غیرمعنی دار مقدار هدایت حداقل منعکس کننده اثرات گیاه روی مسیر سریع سلول های ترانزیشنال قسمت قدام ی کامپکت نود است . - 12 -

در حا لی که که و عدم - AHmax - افزایش معنی دار زمان هدایت حداکثر بیانگر اثرات آنتی آریتمیک وابسته به ERP افزایش معنی دار سرعت این گیاه در سرعت های بالای ضربانات قلبی روی سلول های کامپکت نود می باشد . - 13 - عدم تاثیراسانس بهارنارنج درافزایش معنی دار زمان ثابت ر یکاوری بیانگر تاثیر غیروابسته به سرعت بهارنارنج می باشد. در هر حال انتقال به سمت بالا و راست منحنی ریکاوری در یک مدل وابسته به غلظت بیانگر تاثیری اسانس بهار نارنج روی هر دو مسیر آهسته و سر یع می باشد - . - 14 اسانس بهارنارنج در یک مدل وابسته به غلظت و غیروابسته به سرعت سبب دپرشن مسیر آهسته و سریع گره دهلیزی بطنی و سلول های کامپکت نود شد که اثرات گیاه رو ی مس یر سر یع بیشتر از آهسته می باشد . - 15 - این رفتار نشان دهنده اثرات ضدآریتمی این گیاه می باشد که در مقایسه با وراپام ی ل قابل توجه است. همچنین بهار نارنج توانست با تاثیر بر هر دو مس یرسریع و آهسته نقش محافظت ی در برابر اثرات ا ئوبا ئین داشته باشد . - 16 - تحقیقات بیشتری با روش های ثبت از کانال های یونی ثبت داخل سلولی برای تعیین مکانیسم دقیق تاثیر این اسانس روی سلو لهای گره دهلیزی بطنی لازم است. امروز عوامل زیادی بر فاکتور های آمادگی جسمانی موثر است که نقش مکمل ها و عرقیات در پژوهش فیزیولوژی جدی است. و گاهی اثراتی را بر عوامل و فاکتور آمادگی جسمانی نشان داده است. در این پژوهش به نقش عرق

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید