بخشی از مقاله

چکیده

نسترن درختچه ای چند ساله است که به طور خود رو در مناطق خشک روی صخره ها و در بوته زار ها می روید. هدف پژوهش حاضر تاثیر مکمل عرق نسترن بر میزان چابکی دانش آموزان چاق دختر نوجوان بود که به همین منظور از بین دانش آموزان 26 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 13 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند.

آزمودنیها در یک پیش آزمون در یک تست دو 4*9 متر شرکت نموده و پس از آن مقداری عرق نسترن داده شد و مجددا تست 4*9 بعمل آمد. برای تشخیص همسانی و طبیعی بودن اطلاعات، از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و برای بررسی اختلافات درون گروهی از tهمبسته و با آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. همچنین از آزمون t مستقل برای بررسی اختلاف بین گروهی استفاده گردید. نتایج این پژوهش داد مصرف مکمل عرق نسترن تاثیری بر چابکی دانش آموزان دختر چاق ندارد .

-1مقدمه

نسترن با نام علمی ROSACninal متعلق به تیره ROSceae می باشد. نسترن درختچه ای چند ساله است که به طور خودرو در مناطق خشک روی صخره ها و در بوته زارها می روید. ارتفاع آن متفاوت است و به شرایط اقلیمی محل رویش بستگی دارد.

میوه این گیاه سرشار از ویتامین ث است و در برخی از کشور های اروپایی از آن داروهایی تحت عنوان وبروما تهیه و به بازاردارویی عرضه شده است. مواد موثره این گیاه سبب کاهش اسید اوریک و معالجه نراحتی های ناشی از نقرس می شود. از این مواد همچنین برای مداوای تورم کلیه و مجاری ادراراستفاده می شود. روغن دانه های نسترن در صنایع آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد

تاثیر اوضاع اقلیمی برگیاهان مختلف است و همواره باید با تحقیقات مناسب به بررسی نقش عوامل اقلیمی برماده موثره گیاهان دارویی پرداخت. مهمترین عوامل محیط رویش گیاهان داوریی که تاثیر عمده بر کمیت و کیفیت مواد موثره آنها می گذارد. نور، درجه حرارت، بارندگی، طول روز عرض جغرافیایی ، خصوصیات خاکٍ، ارتفاع محل، می باشد. به طور کلی اقلیم از مجموعه فاکتور های خاکی و آب و هوایی تشکیل شده است که به نقش هر دوتاثیر هر کدام از آنها بر رشد عملکرد و میزان مواد موثر گیاهان داربی توجه داشت. اگرچه میزان متابولیت های ثانویه تحت کنترل ژن هاست ولی مقدار غلظت و تجمع آنها به طور قابل توجهی تحت تاثیر شرایط محیطی است.

نیاز غذایی سلول های بدن انسان از طریق دریافت عناصر غذایی حاصل می شود. وجود عناصر غذایی مورد نیاز در سلول از اهمیت فراوانی برخوردار هست زیرا انجام فعالیت های حیاتی سلول های بدن انسان از جمله پیام های عصبی، انقباض، ماهیچه ها، حفظ نفوذپذیری، سلول استحکام تعادل اسید وباز، حرکت مواد محلول از سلولی به سلول دیگر، گیر متابولیسم پروتئین ها، چربیها، کربوهیدرات ها تولید انرژی دریافتی توسطه سلول صورت می گیرد.

گزارش های مختلفی نشان داده اند که میوه های گیاهان مختلف از جمله نسترن کوهی حاوی مقادیر مناسبی از ترکیب های فنولیکی می باشد - . - 3 میوه های نسترن حاوی مقادیر بالایی از ترکیب هاب فنولی بوده که اثر مفید بر سلامتی انسان دارند. بر طبق گزارش وی میزان ترکیب های فنولی میوه های نسترن کوهی نسبت به Rvillasa بیشتر بود.

کارتنوئید گروه بزرگی از رنگدانه های گیاهی هستند که در میوه ها و برگ های گیاهان یافت می شوند. کارتنوئید ها و به دلیل داشتنن خاصیت آنتی اکسیدانی بدن را در برابر بیماریها مصون می دارد - . - 4 کارتنوئید از تشکیل رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کنند.لذا با توجه به پژوهش های انجام شده تصمیم گرفتیم تاثیر مکمل عرق نسترن بر میزان چابکی دانش آموزان چاق دختر نوجوان را بررسی نمایم.

-2روش پژوهش

روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی است. از بین دانش آموزان دختر نوجوان 26 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 13 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. از آزمودنیهای گروه تجربی در دو مرحله پیش آزمون، پس در تست دوی 4*9 متر شرکت کردند. در ابتدا آزمودنیها در پیش آزمون در یک تست دوی 4*9 شرکت کردند و سپس بعد از مصرف یک عرق نسترن مجددا تست دوی 4*9 متر انجام شد و رکورد ثبت شد.

رکورد دوی 4*9 متر در گروه کنترل بدون مصرف عرق نسترن بوده است. ضربان قلب آزمودنیها برای تعیین شدت تمرین با استفاده از فرمول - سن- - HRmax=220 محاسبه و برای تمام آزمونیها به صورت جداگانه با استفاده از ضربان سنج polar ساخت کشور فنلاند کنترل گردید.

پایان هر جلسه تمرین با سرد کردن خاتمه یافت برای تشخیص همسانی    و طبیعی بودن اطلاعات، از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و  برای بررسی اختلافات درون گروهی از آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر با    آزمون تعقیبی LSD استفاده شد.

همچنین از آزمون t مستقل برای بررسی اختلاف بین گروهی استفاده گردید. سطح معنی داری آماری 0/05    در نظر گرفته شد.

-3یافته های تحقیق

جدول .1 تغییرات میانگین و انحراف معیار متغیر چابکی در مراحل مختلف

-4بحث و نتیجه گیری

نتایج تحقیق حاضر نشان داد که مصرف عصاره نسترن تاثیری بر میزان چابکی دانش آموزان چاق ندارد. با توجه به نتایج این پژوهش تایید این موضوع به پژوهش های بیشتری نیاز دارد. همچنین چون آزمودنیها انسان بود نقش کنترل برنامه رژیم غذایی در کسب نتایج مختلف و متفاوت را نباید نادیده گرفت. البته این تفاوت ها می تواند ریشه در عواملی همچون مدت دوره تمرین، پروتکل تمرین، مدت و شدت تمرین و همچنین نژاد و جنس آزمودنیها باشد. پژوهش حاضر با محدودیت هایی روبرو بود که محققین تلاش کردند رژیم غذایی آزمودنیها را تا حدودی کنترل نمایند به آزمودنیها توصیه شد که به برنامه رژیم غذایی که توسط متخصصین تغذیه تهیه شده را رعایت نمایند.

تحقیقات کمی در مورد اثرات مختلف عصاره نسترن انجام شده است و مطالعه ما نشان می دهد که عصاره این گیاه اثرات ناچیزی بر ورزش دارد. مطالعات قبلی نشان داده است که گیاه دیگر این خانواده اثر ناچیزی بر ورزش و فعالیت های بدنی دارد در حالی که تا کنون مطالعه ای درباره عصاره نسترن دیده نشده است. در عصاره آبی گل نسترن باعث کاهش افسردگی می گردد.از سوی دیگر مطالعات عمده انجام شده در گیاه نسترن بر بررسی ترکیبات موجود در بذر یا هسته نسترن کوهی تمرکز بوده است

این مطالعات نشان می دهد که دراین هسته ها مقادیر اسید لینولئیک و اوائیک و پالمتیک و استئاریک وجود دارد

همچنین مطالعه بر روی این میوه گیاه نشان دهنده وجود مقادیر زیادی ویتامین C و فلانتوئید، تانن و کارتنوئید و پلی فنیل و پلی سارکارید در این میوه این گیاه می شود

این یافته ها نشان می دهد که نقش فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی عصاره نسترن در انسان ممکن است از نقش آن در جوندگان متفاوت باشد. پژوهش حاضر نشان داد که مصرف عصاره نسترن بر فاکتور چابکی بر روی دختران نوجوان تاثیری ندارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید