بخشی از مقاله

چکیده

با نگاهی به وضعیت اقتصادی ایران که در یکی از حساس ترین موقعیتها قرار دارد و با توجه به شرایط تحریم های صورت گرفته علیه ایران و بیانات مقام معظم رهبری دو مفهوم عرق ملی و اقتصاد مقاومتی جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند.لذا بر خود لازم دانستیم که پژوهشی تحت عنوان تحلیل تاثیر عرق ملی بر اقتصاد مقاومتی را در شرکتهای تولیدی قطعات خودرو انجام دهیم.

اقتصاد مقاومتی مقاوم سازی اقتصاد ملی در مقابل ضربه ها و اختلال های بالقوه و بالفعل - داخلی و خارجی - بر سر راه پیشرفت و دستیابی به اهداف چشم انداز با رویکردی تاب آور ،بلند مدت نگر ، راهبردی و برونگرا است و عرق ملی مفهومی اجتماعی-قانونی است که اولین بار سامنر در سال 1906 آن را ارائه کرده است.

عرق ملی بر عقاید،استانداردها و کدهای رفتاری هر فرد و تمایلی که فرد را به برتر دانستن خود نسبت به دیگران وا میدارد،دلالت دارد.

حال در این پژوهش هدف مطالعه تاثیر عرق ملی بر اقتصاد مقاومتی در شرکتهای تولیدی قطعات خودرو می باشد که برای هر کدام شاخص هایی را در نظر گرفتیم و با استفاده از پرسشنامه به جمع آوری داده ها پرداختیم و با استفاده از نرم افزار smart pls آنها را تحلیل کرده و به این نتیجه رسیدیم که عرق ملی بر اقتصاد مقاومتی تاثیر می گذارد.

-1مقدمه

عصر پرچالش کنونی که برای جمهوری اسلامی ایران، تحریمها و دشوار یهای فراوان و ویژه ای را نیز به دنبال داشته است، نظام اقتصادی کشور را لاجرم به اتخاذ یک نظام اقتصا دی متناسب با این تحولات و چالشهای خاص، فرا میخواند .در واقع حیات نظام اقتصادی کشور در گرو مقاومتی علیه آماج حملات اقتصادی و سیاسی است که علاوه بر کارآمدی در ا داره معیشت جامعه، بتواند حضور فعال جمهوری اسامی ایران را به عنوان الگو و الهام بخش در تحولات جهان میسر سازد.

اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه های فشار یا در شرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی اثر کردن و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت، که قطعا باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریتهای عقلایی و مدبرانه پیش شرط و الزام چنین موضوعی است .کاهش وابستگی هاو تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی از لوازم این نوع از اقتصاداست و صد البته منظور از آن یک اقتصا د فعال و پویاست نه اقتصاد منفعل و بسته چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف میشود.

در شرایط اقتصاد مقاومتی باید با تدبیری مشترک به آرمانهای چشم انداز بیست ساله و رشد اقتصادی فکر کنیم. در این راستا لازمه مقاومت، موفقیت در همگانی بودن آن است یعنی برقراری عدالت اقتصادی با مشارکت مردم در اقتصاد مقاومتی همکاری تشکل های بخش خصوصی ،صادرکنندگان و واردکنندگان و سیستم بانکی و شرکت های بیمه ای در این کار ضروری است.این همکاری مانند بسیاری از امور اجتماعی ،به یک پیش شرط نیاز دارد که آن هم ضرورت وجود اندکی عرق ملی است. عرق ملی مفهومی اجتماعی - قانونی است که اولین بار "سامنر" در سال 1906 آن را ارائه کرد.

عرق ملی بر توجه به عقاید،استاندارد ها و کد های رفتاری هر فرد و تمایلی که فرد را به برتر دانستن خود نسبت به دیگران وامیدارد، دلالت دارد.در بازاریابی این مفهوم جایگاه ویژه ای دارد.مصرف کنندگانی که در رابطه با کالای ساخت کشور خود احساس حمایت می کنند دارای عرق ملی هستند و معتقدند خرید کالای وارداتی سبب بی کاری شده و به اقتصاد جامعه ضرر می رساند.

-2بیان مسئله

در طول چند سال اخیر مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و آن را به عنوان یک روش مهم در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور عنوان کردند،روشی که سدی مقاوم دربرابر هجمه های غرب به شمار می رود.اعمال تحریم های یک جانبه و غیرقانونی همواره یکی از ابزارهای غیر قانونی نظام سلطه برای وارد آوردن فشار به نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در شرایط اقتصاد مقاومتی باید با تدبیری مشترک به آرمانهای چشم انداز بیست ساله و رشد اقتصادی فکر کنیم. در این راستا لازمه مقاومت، موفقیت در همگانی بودن آن است یعنی برقراری عدالت اقتصادی با مشارکت مردم در اقتصاد مقاومتی. این همکاری مانند بسیاری از امور اجتماعی ،به یک پیش شرط نیاز دارد که آن هم ضرورت وجود اندکی عرق ملی است. در این مقاله به بررسی تاثیر عرق ملی براقتصادمقاومتی شرکتهای تولیدی قطعات خودرو می پردازیم و با ارائه پیشنهادات سعی در اصلاح امور شرکتها و بهبود بهره وری انها داریم..

هدف این مقاله به صورت زیر بیان میشود: تعیین میزان تاثیر عرق ملی بر اقتصاد مقاومتی

-3بیشینه تحقیق

در مفهوم اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزهای فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بیاثر کردن آن تاثیرها میباشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگیهای خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تاکید گردد. در شرایط اقتصاد مقاومتی باید با تدبیری مشترک به آرمانهای چشم انداز بیست ساله و رشد اقتصادی فکر کنیم. در این راستا لازمه مقاومت، موفقیت در همگانی بودن آن است یعنی برقراری عدالت اقتصادی با مشارکت مردم در اقتصاد مقاومتی همکاری تشکل های بخش خصوصی ،صادرکنندگان و واردکنندگان و سیستم بانکی و شرکت های بیمه ای در این کار ضروری است.

این همکاری مانند بسیاری از امور اجتماعی ،به یک پیش شرط نیاز دارد که آن هم ضرورت وجود اندکی عرق ملی است. عرق ملی مفهومی اجتماعی - قانونی است که اولین بار "سامنر" در سال 1906 آن را ارائه کرد. عرق ملی بر توجه به عقاید،استاندارد ها و کد های رفتاری هر فرد و تمایلی که فرد را به برتر دانستن خود نسبت به دیگران وامیدارد، دلالت دارد.پس رابطه میان این دو شاخص در تعاریف موجور برقرار می باشد که هدف در این مقاله اثبات معناداری رابطه عرق ملی و فرهنگ اقتصاد مقاومتی است.

-4مرور ادبیات تحقیق

در این بخش به تبیین متغیرهای اصلی پژوهش پرداخته می شود.

- 1-4عرق ملی

عرق ملی می تواند به این شکل تعبیر شود که خرید کالاهای وارداتی اشتباه است ،نه تنها عملی غیر میهن پرستانه است بلکه برای اقتصاد زیان آور است و منجر به از دست دادن مشاغل در اقتصاد می شود - واستسون. - 11997عرق ملی مفهومی اجتماعی-قانونی است که اولین بار سامنر در سال 1906 آن را ارائه کرده است.عرق ملی بر عقاید،استانداردها و کدهای رفتاری هر فرد و تمایلی که فرد را به برتر دانستن خود نسبت به دیگران وا میدارد،دلالت دارد.

این مفهوم در بازاریابی از اهمیت خاص برخوردار است.به عبارت دیگر مصرف کنندگان را دارای عرق ملی می دانیم که شدیداً در رابطه با کالای ساخت کشور خود احساس حمایت کنند و این امر را وظیفه میهن پرستانه خود نسبت به تولیدکنندگان داخلی می دانند و معتقدند که خرید کالاهای وارداتی سبب بی کاری میشود و به اقتصاد داخلی صدمه میزند.از سوی دیگر مصرف کنندگان با درجات پایین عرق ملی ،اینگونه تمایلات را از خود بروز نمی دهند و کالاها را به علت کیفیت ذاتی آنها خریداری می کنند

با توجه به مطالعات انجام شده بر روی عرق ملی شاخص های آن را میتوان به صورت زیر نام برد:

فرهنگ مشترک تقویت انگیزه تولیدکننده داخلی از یک سو و از سوی دیگر در صورت کیفیت محصولات و قیمت رقابتی به نوعی بی میلی نسبت به مصرف و واردات محصولات از سایر کشورها منتج می شود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید