بخشی از مقاله

چکیده
هدف از این پژوهش تاثیر میزبانی رویدادهای ورزشی بر توسعه گردشگری شهری میباشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات گذشته نگر بوده که پژوهشگران سعی کردهاند که تاثیر میزبانی رویدادهای ورزشی بزرگ نظیر جام جهانی، المپیک، قهرمانی قارهها و ... را در توسعه گردشگری شهری مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. بر این اساس در جوامع امروزی گردشگری موجب افزایش رفاه، و همچنین بهبود تحرک جوامع میباشد.

به طور میانگین برگزاری مسابقات جام جهانی 1998 فرانسه و 2006 آلمان و مسابقات المپیک 2008 چین یا موارد دیگر یاد کرد که گروههای زیادی از هموطنان برای حمایت از تیم های ورزشی ایرانی به آن کشورها در قالب تورهای ورزشی سفر کردند. با توجه به بررسی های صورت گرفته پیشنهاد میشود که مسئولین و متصدیان ورزش کشور، با علم بر اینکه میزبانی رویدادهای ورزشی تاثیر عمیقی بر توسعه گردشگری آن شهر دارد با برگزاری مسابقات متعدد موجب گسترش گردشگری آن کشور یا شهر گردد.

مقدمه:
گردشگری ورزشی صنعتی است که از ترکیب دوصنعت جذاب گردشگری و ورزش پدید آمده است. صنعتی که بسیاری از کشورهای دنیا سرمایه گذاریهای کلان را برای توسعه آن انجام میدهند چرا که اثرات ورزش و جهانگردی بر اقتصاد کشورها تأثیرگذار است. در دهههای اخیر گردشگری ورزشی در صنعت گردشگری دنیا رشد زیادی کرده است. برگزاری تورنمنت های ورزشی در سطح بالای بین المللی، تحولات عظیم اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی برای کشور میزبان به ارمغان می آورد و این موضوع به حدی برای دولتمردان کشورهای توسعه یافته و مترقی دارای اهمیت است که برای بدست آوردن میزبانی رقابتهای بین المللی نظیر المپیک، جام جهانی و.. به انواع راهها و روشها متوسل میشوند.

با برگزاری مسابقات مختلف در دنیا علاقمندانی برای شرکت در این مسابقات به کشور میزبان سفر می کنند که این خود موفقیتی اقتصادی برای آن کشور شمرده میشود.توریسم ورزشی در برخی برهه های زمانی رونق بسیاری دارد ولی در زمان های دیگر نیز روال عادی خود را طی میکند. به عنوان مثال مسابقات جهانی المپیک و جام جهانی فوتبال که از مهمترین رویدادهای ورزشی به شمار میآید و بصورت زمان بندی مشخص رخ میدهد سیل عظیمی از طرفداران تیمهای مختلف را به شهر یا کشور محل برگزاری مسابقات سرازیر میکند، حضور این تعداد توریسم ورزشی در شهر یا کشور میزبان مسابقات منابع عظیم مالی را عاید آنها خواهد کرد، مصداق این موارد را میتوان به برگزاری مسابقات جام جهانی 1998 فرانسه و 2006 آلمان و مسابقات المپیک 2008 چین یا موارد دیگر یاد کرد که گروههای زیادی از هموطنان برای حمایت از تیم های ورزشی ایرانی به آن کشورها در قالب تورهای ورزشی سفر کردند.

و یا به عنوان مثال یک نفر که به نیت دیدن مسابقات ورزشی مورد علاقه خود سفر می-کند هزینه هایی را باید متقبل شود که از جمله میتوان به تهیه بلیط رفت و برگشت، رزرو محل اسکان در هتل یا اماکن اقامتی دیگر، هزینه های ترانسفر در مقصد، هزینه تهیه غذا و بلیط مسابقات ورزشی و سایر موار دیگر اشاره کرد که این باعث گردش مالی فراوانی میشود و این گونه است که کشورهای مختلف جهان در جهت برگزاری مسابقات بین المللی و مهم ورزشی با یکدیگر به رقابت می-پردازند و تمام توان خود را در این راه حتی چندین سال قبل از برگزاری مسابقات به کار میبندند، هر چند برگزاری و آماده سازی اینگونه مسابقات برای آنها هزینه های زیادی را در بر داشته باشد اما برگشت درآمدی آن نیز قابل توجه خواهد بود.

روش شناسی
پژوهش حاضر از نوع توصیفی و از نوع مطالعات گذشته نگر میباشد. محقق مهمترین تاثیر میزبانی رویدادهای ورزشی بر توسعه گردشگری شهری را براساس رویدادهای بزرگ ورزشی تحلیل میکند. ابزار تحقیق بررسی و تحلیل برگزاری مسابقات جام جهانی و مسابقات المپیک میباشد.

یافتهها:
مفهوم گردشگری شهری یک سیستم گردشگری پیچیده، که در منطقه شهری متمرکز تعریف میکند. آن را از تمام شرایط شامل و مظاهر فعالیتهای گردشگری در این منطقه رخ می دهد، با توجه به هر دو جذابیت توریستی فضای شهری است، که یکی از شرایط اصلی برای مسافرت، اشکال گردشگری و زیرساخت های گردشگری میباشد. تاکید بر ورزشهای بومی میتواند یکی از مزیتهای ایران برای توسعه توریسم ورزشی خود محسوب شود.

چنانچه امروزه تلاش مسئولان و برنامهریزان ورزشی دنیا نیز بر تخصصیتر کردن رشته ها و بومی سازی آنها است. ایران نیز به دلیل داشتن ورزشهای مختلف بومی و سابقه متمادی در این ورزشها میتواند با معرفی این ورزشها برای ورود به المپیک زمینه توسعه توریسم ورزشی خود را فراهم آورد.کشورهای اسپانیا، استرالیا، آمریکا و فرانسه، از جمله کشورهای موفق در حوزه گردشگری ورزشی هستند، در آسیا نیزکشورهایی مانند امارات و ترکیه حضور در این عرصه را تجربه کرده و البته در همین زمان کوتاه، نیز درآمدهای خوبی هم داشته اند.

چنانچه در ترکیه سرمایه گذاری های خوبی در زمینه ایجاد اردوهای ورزشی انجام شده و ترکیه مقصد خوبی برای ایجاد اردوهای تیمهای ورزشی محسوب می شود . در ایران نیر میتوان با استفاده از پتانسیل های موجود شرایط و فضای مناسب را برای این موضوع فراهم کرد همان طور که بسیاری از تیمهای ورزشی مانند تیمهای فوتبال، اردوهای خودشان را در فصول مختلف در کشورهای مختلف برگزار میکنند، ایران نیز به دلیل داشتن آب و هوای متنوع می-تواند این امکان را در اختیار بسیاری از تیمهای آسیایی و اروپایی قرار دهد تا آنها بتوانند اردوهایشان را در ایران برگزار کنند البته این موضوع زمانی در ایران تحقق مییابد که زیرساخت های لازم در این زمینه در کشور مهیا شود.

بحث و نتیجه گیری:
هدف از این پژوهش حاضر، بررسی تاثیرات میزبانی رویدادهای ورزشی برتوسعه گردشگری شهری بود. بسیاری از مطالعات به اهمیت آثار اقتصادی گردشگری و لزوم بررسی آن اشاره کرده اند از جمله این مطالعات می توان به مطالعه هندرسون - 2007 - اشاره کرد که در توسعه گردشگری، تاثیرات اقتصادی را ستون اصلی برای توسعه این صنعت و عاملی برای رفاه مالی جامعه میزبان می داند.در بررسی اثرات اقتصادی گردشگری ورزشی در این مقاله با توجه به نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی در شکل سه مشخص می شود که گردشگری ورزشی عالوه بر اثرات مثبت اقتصادی دارای اثرات منفی نیز می باشد.این یافته با توجه به یافته های هریتز و رس - - 2010 و گالدینی - 2007 - همخوانی دارد.

هریتز و رس - 2002 - در پژوهشی تحت عنوان تأثیرات مشاهده شده گردشگری ورزشی در جامعه 2میزبان که در ایندیاناپلیس در این زمینه انجام دادند و به اثرات مثبت و منفی گردشگری ورزشی بر جامعه میزبان تاکید کردند و همچنین، گالدینی - 2007 - نیز در یافته خود عنوان کرده؛ گردشگری عالوه بر آثار مثبت اقتصادی، به نوبه خود آثار منفی اقتصادی را نیز در پی دارد، که از جمله می توان به افزایش تقاضا قیمت زمین و مسکن، اجاره بها و شاخص قیمت کاالها اشاره کرد .کشور ایران به دلیل دارا بودن شرایط جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی ویژه و همچنین داشتن پتانسیلهای طبیعی لازم، از جمله غنیترین کشورهای دنیا بوده که توان جذب گردشگران بسیاری را دارد.

یکی از حوزههای مهم گردشگری در ایران که بنا به شرایط مختلف میتواند به عنوان یک منبع درآمد عظیم مورد توجه ویژهای قرار گیرد، گردشگری ورزشی است.ایران از نظر آب و هوایی نسبت به تمامی کشورهای منطقه و بعضی دیگر از نقاط جهان مزیت کلی دارد. زمانی که در کشورهای عربی، گرمای طاقتفرسایی حاکم است و یا در اروپا برف سنگینی باریده، مناطقی در ایران وجود دارد که از لحاظ آب و هوایی بسیار مساعد و دلپذیر و آماده پذیرایی از تیمهای ورزشی جهت برپایی اردوهای ورزشی میباشد.در ضمن با توجه به محدودیتهایی که در کشور ما در ارتباط با گردشگری وجود دارد، موضوع گردشگری ورزشی میتواند شرایط مطلوبتر و مناسبتری را به لحاظ فرهنگی و ارزشی ایجاد نماید.

تلاش مسوولین و برنامهریزان ورزشی کشور جهت تخصصی کردن رشتههای ورزشی و بومی سازی آنها بسیار حایز اهمیت است. به نحوی که برخی کشورها با توجه به استعدادها و پتانسیلهای موجود خود، اقدام به ایجاد مراکز ورزشی با محوریت یک یا چند رشته ورزشی خاص مینمایند. به عنوان مثال کشور کره اقدام به برگزاری مسابقات ویژه در ورزشهای رزمی خصوصا تکواندو مینماید و از این راه هر ساله درآمد سرشاری را نصیب کشور خود میکند.تمایل افراد با توجه به ویژگیهایشان، جهت استفاده و بهرهگیری از رشتههای مختلف ورزشی، نظیر ورزشهای زمستانی، ورزشهای آبی، ورزشهای هوایی و... حایز اهمیت است.

همچنین داشتن پتانسیلهای لازم جهت راه اندازی فعالیتهای مختلف ورزشی از طریق راهاندازی سایت های بسیار عظیم و مجهز ورزشی، بسیار مهم است. مدیریت قوی و برنامه ریزی جامع به همراه لزوم اعتقاد به شکلگیری فعالیتهای ورزشی همگانی، راهگشای دستاندرکاران در این مورد میباشد.همچنین با برگزاری و میزبانی مسابقات متعدد و خاص ورزشی و مورد علاقه گردشگران خارجی شامل گلف، رالی، اسکی، کوهنوردی، شکار، تنیس و ورزشهای محلی و سنتی میتوان بخش گردشگری ورزشی را توسعه داد.

در همین راستا احیا و پرداختن به 800 نوع ورزش محلی و سنتی، ایجاد گروه پژوهشی و تحقیقی در خصوص شناسایی سایر بازیهای محلی و سنتی و همچنین اهمیت دادن به علاقه گردشگران داخلی و خارجی برای تماشای این بازیها مثمرثمر میباشد.گلف از عوامل بسیار موثر در جذب گردشگر و افزایش درآمد میباشد و حتی با راهاندازی مینیگلف در هتلها و شهرهای ساحلی، زمینه جذب گردشگران اروپایی و سایر کشورها را میتوان افزایش داد. به عنوان مثال، اسپانیا دارای 200 زمین گلف است که این باشگاهها معمولا پکیج های ورزشی خاصی برای گردشگران تهیه میبینند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید