بخشی از مقاله

خلاصه
هدف تحقیق، تعیین تأثیر ورزش صبحگاهی بر میزان سلامت روان شکایت جسمانی، اضطراب،اختلال در عملکرد اجتماعی ، افسردگی سالمندان شهرستان اسلام آبادغرب بود. روش تحقیق به صورت نیمه تجربی بود جامعه ی آماری شامل 100 نفر از سالمندان شهرستان اسلام آبادغرب دبوده که 50 نفر از آن ها که دارای سلامت روان پایین تری بودند، انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسش نامه ی سلامت روان 28 سؤالی گلدبرگ و هیلر - 1979 - بود. روایی پرسش نامه رضایت بخش گزارش گردید و ضریب پایایی این پرسش نامه به روش آلفای کرونباخ %88 به دست آمد. داده ها به وسیله ی نرم افزار spss 16 با استفاده از آزمونT وابسته و تحلیلی واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند . تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق در سطح معناداری p < % 5 نشان داد که تمرینات هوازی بر سلامت روان و خرده مقیاس های آن شامل: شکایت جسمانی ، اضطراب ، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی در سالمندان تاثیر معناداری داشت .
سلامت هر جامعه ای وابسته به سلامت تک تک افراد آن جامعه است و این سلامت در دو جنبه باید مدنظر قرار گیرد؛ اول در جنبه ی جسمانی در جنبه ی روانی. برای تامین بهداشت جسمانی همواره توجهات خاصی در سازمانهای جامعه ما بوده است، اما از جنبه ی روانی به صورت سازمان یافته، در سالهای اخیر، توجهاتی صورت پذیرفته برای بهداشت روانی جامعه نیز مسئله ی پیشگیری قبل از درمان، بهترین راه حل است و مطلوب ترین آن پیش گیری نوع اولیه می باشد که درتعریف به معنی روش های جلوگیری از ایجاد اختلالات روانی در جامعه است. بدون شک رفتار بشر تابع تمامیت وجود اوست بدین معنی که روان تابع جسم و جسم تابع روان است؛ امروز تحقیقات نشان می دهد که ناراحتی های جسمانی، اختلالات روانی را به همراه داشته و برعکس؛ ولی نکته برجسته در تقویت قوای جسمانی، حفظ روان سالم می باشد.از جمله عوامل مؤثر در سلامت روانی*، ورزش است که حتی امروزه به عنوان یک روش درمانی در درمان های جسمانی و روانی از آن استفاده می شود. طی دهه های اخیر گرایش آدمی به سوی ورزش رشد قابل ملاحظه ای یافته است به گونه ای که فعالیت های ورزشی از ضروریات گریزناپذیر دنیای کنونی گردیده و متخصصان بر نقش حیاتی ورزش در سلامتی انسان از جنبه های گوناگون تاکید کرده اند.

سالمندی2 دوران حساسی از زندگی بشر است که طی آن سالمندان در معرض تهدیدات بالقوه ای نظیر افزایش ابتلا به بیماریهای مزمن، تنهایی و انزوا و عدم برخورداری از حمایت اجتماعی بوده و به دلیل ناتوانی های جسمی و ذهنی، در موارد زیادی استقلال فردیشان مورد تهدید قرار می گیرد. از سویی با افزایش جمعیت سالمندان شیوع ناتوانایی های روانی افزایش می یابد و این مهم سیستم های مراقبتی، بهداشتی و اجتماعی را که هم اکنون تحت فشارهای مادی هستند، نگران ساخته است، لذا توجه به مسایل و نیازهای این مرحله از زندگی یک ضرورت اجتماعی است . 5 نتایج تحقیق های مختلف نشان داده است که انجام انواع مختلف نرمش ها، علاوه بر فواید جسمی فراوان، بر مقابله با مشکلات عصبی و روانی نیز آثار مفیدی دارد. از طرف دیگر برای رسیدن به توسعه پایدار در هر جامعه ای علاوه بر برنامه ریزی، مدیریت صحیح و استفاده از فن آوری مناسب، استفاده از منابع انسانی کارآمد اهمیت بسیاری دارد. جامعه ای که نیروی انسانی سالم و شادابی داشته باشد، این امکان را خواهد داشت که در جهت توسعه ی واقعی، سریع تر گام بردارد.

مشکلات در زمینه بهداشت روان از بدو پیدایش بشر وجود داشته است و هیچ فردی از هیچ طبقه ی اقتصادی اجتماعی خاصی در مقابل آن ها مصونیت نداشته و خطری است که بشر را مرتبا تهدید می نماید.اگر به ساخت فیزیکی انسان توجه کنیم متوجه می شویم که انسان به طور فطری برای رشد و تکامل همه جانبه خود به انواع گوناگونی از فعالیت های جسمانی نیاز دارد. در جوامع مختلف امروزه از ورزش به عنوان یکی از روش های درمانی در درمان مبتلایان به افسردگی استفاده می شود. به طوری که نتایج ثمربخشی به همراه داشته است. بهداشت روانی 1به معنای سلامت فکر و اندیشه می باشد و منظور نشان دادن وضع مثبت و سلامت روانی است که می تواند نسبت به ایجاد نظام ارزشمندی در مورد ایجاد تحرک و پیشرفت و تکامل در حد فردی، ملی و بین المللی کمک کند . 5 تغییری است که با گذشت زمان صورت می گیرد این روند دارای جنبه های مثبت و منفی بوده و پویایی فرآیندهای زیستی، ادراک، رشد و تکامل و بلوغ را در بر می گیرد یعنی اینکه سالمندی در طول زندگی ادامه دارد. سالمندی به طور عامیانه مرحله ای تصور می شود که در آن کاهش و زوال جسم و فکر شخص به وقوع می پیوندد و در حقیقت تنها جنبه خاصی از رشد و تکامل نشان داده می شود. تمرین های مستمر و پیگرد فعالیت منظم بدنی - فیزیکی - که افراد را در شرایط مطلوبی از نظر حالات و کیفیات بدنی قرار می دهد که با افزایش دفعات و تمرینات لازم و ایجاد ظرفیت های مناسب توان جسمی لازم و نوعی ورزیدگی در حرکات را برای انجام دهنده آن ایجاد می نماید .

کنفیوس2 به هنگام تنظیم مناسبات میان مادون و مافوق الگوی کار خود را بر جهان کوچکی که جامعه ی بزرگ بر آن تکیه دارد و خانواده واحد آن است استوار ساخته همه ی اعضای خانواده مطیع فرمان سالخورده ترین مرد خانواده شدند. سلامت روان عبارت است از رفتار موزون و هماهنگ با جامعه، شناخت و پذیرش واقیعتهای اجتماعی و قدرت سازگاری با آنها، ارضا کننده نیازهای خویشتن به طور متعادل و شکوفایی استعداد فطری خویش می باشد. فردی از سلامت روان برخودار است که قادر باشد تا عقده های درونی خود را حل و فصل کند و با تغییرات و مقتضیات محیط طبیعی و اجتماعی خویش سازگار باشد و تلاش کند تا تندرستی و نشاط برای خود و دیگران فراهم سازد زیرا سلامت روان حالتی مساعد برای رشد و نمو از جهت بدنی، عاطفی و شعوری، بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید