بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر به هدف بررسی تاثیر ورزش هوازی بر سلامت روان در دانش آموزان دختر پایه ی دهم
متوسطه انجام شده است .

جامعه آماری در این پژوهش عبارت بود از کلیه دانش آموزان پایه دهم شهرستان ساوه در استان مرکزی،که در سال تحصیلی 1395-1394 در این مراکز آموزشی مشغول به تحصیل بودند.

حجم نمونه 140 نفر از دانش آموزان که بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند.در این پژوهش از پرسشنامه سلامت روان - GHO - استفاده،و آزمودنی ها در طی 6 هفته از اسفند سال 94 تا خرداد سال 95 در دو گروه آزمایش و گواه، مورد بررسی قرار گرفتند.

مقدمه

فناوری و مدرنیزه شدن زندگی و هم چنین گسترش زندگی شهری و فرهنگ آپارتمانی، اگر چه از بسیاری از جهات رفاه و آسایش را برای بشر امروزی به ارمغان آورده است، اما از طرف دیگر با کاهش تحرک و فعالیت بدنی همراه بوده و سلامت جسمانی و آمادگی قلبی - عروقی انسان را تحت تأثیر قرار داده است.

زندگی شهری تا حدود زیادی چرخه ی طبیعی زندگی و به ویژه فعالیت های حرکتی را محدود کرده و انسان امروزی را به واسطه ی فقر حرکتی، در معرض ابتلا به بیماری هایی هم چون افزایش فشار خون، افزایش چربی و نظیر اینها و عوارضی چون چاقی،تغییر شکل وضعیتی استخوان ها، ضعف عضلانی و ضعف عمومی در مقابله با انواع بیماری ها قرار داده است ،از طرف دیگر، هم گام با رشد فن آوری و علوم گوناگون، علم تربیت بدنی نیز وارد عمل شده و با رشد و بالندگی خود در جهت جلوگیری از صدمات و آسیب های ضعف حرکتی و هم چنین درمان بسیاری از بیماری ها، گام های بسیار مهمی برداشته است.

علم تربیت بدنی، مباحثی هم چون فعالیت های حرکتی در جنبه های شخصیتی انسان را شامل می شود و به عنوان یکی از ارکان بسیار مهم تعلیم و تربیت مطرح است

تربیت بدنی در مدارس، با فعالیت های جسمانی و حرکتی سازمان دهی شده، می تواند به عنوان عامل بسیار مهمی در حفظ سلامتی و روند تکامل و رشداستعدادهای جسمانی ایفای نقش کند. تربیت بدنی، هم گام با گسترش فعالیت های حرکتی، پرورش جنبه های شخصیتی را، با اتکا به فعالیت های گروهی موجب می شود. در چند دهه ی اخیر، مقوله ی ورزش و تربیت بدنی و نقش آن در تندرستی و شادابی، یکی از مباحثی بوده که مورد توجه صاحب نظران علوم ورزشی قرار داشته و تحقیقات متعددی در این زمینه صورت گرفته است.

نتایج به دست آمده دال بر این موضوع است که ورزش و فعالیت های منظم بدنی و سازمان یافته، عامل مؤثری در توسعه سلامتی و نشاط و شادابی تمام اقشار جامعه است و شادابی و نشاط دانش آموزان و نوجوانان که قشر عظیمی از جامعه را تشکیل می دهند، تضمین کننده ی سلامت روحی و روانی جامعه ی آینده است

دست یابی به این مهم در سایه ی درس تربیت بدنی واجرای فعالیت های منظم ورزشی در مدارس و آموزشگاه ها ممکن می شود و ورزش صبحگاهی نیز می تواند به عنوان یکی از فعالیت های سازمان یافته که بی نیاز از امکانات پیشرفته و فضای ورزشی مجهز است، اجرا شود. ورزش صبحگاهی از نظر مدت زمان اجرایی،وقت چندانی نمی گیرد، بنابراین می تواند در برنامه ی روزانه ی مدارس، بدون این که خللی در روند کلی کار مدارس ایجاد کند، جای گیرد. با توجه به این که تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بسیار کم است تحقیق در این زمینه ضرورت دارد.

از جمله تحقیقات انجام شده در این مورد، پژوهش پیروی - - 1383،در قالب پایان نامه ی دوره ی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران است. این پژوهش، با عنوان »تأثیر ورزش صبحگاهی بر روحیه و انگیزه ی تحصیلی دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه ی منطقه ی 2 آموزش و پرورش تهران«،اجرا شده است. پژوهشگر، تلاش کرده تا تأثیر ورزش صبحگاهی بر روحیه و انگیزه تحصیلی از میان دبیرستان های پسرانه ی منطقه 2، سه دبیرستان دولتی و دو دبیرستان غیرانتفاعی را به طور تصادفی انتخاب کرده و از این مدارس، با استفاده از »جدول اونسکی«، 300 دانش آموز پسر دوره ی متوسطه را که در سال تحصیلی 1381-82 مشغول به تحصیل بودند، به عنوان نمونه برگزیده است-لزوم تمرینات ورزشی برای دختران در سنین مختلف مورد تأیید محققین است

به طور کلی ورزش و تحرک بر رشد عمومی بدن تأثیر می گذارد رشد و تکامل دستگاه عصبی و دستگاههای حرکتی - عضلات و استخوانها - با یکدیگر در ارتباطند و هر چه ارتباط دستگاه عصبی با دستگاههای حرکتی بیشتر و گسترده تر شود حرکات پیچیده ، شکل گرفته و هدفمند می شوند در مورد نقش ورزش در پیشرفت رشد ، سلامتی و آمادگی جسمانی کودکان و نوجوانان تحقیقات متعددی انجام شده است

بررسی چگونگی کار ورزش هوازی بر سلامت روان در دانش آموزان سارا رهبری

متن اصلی مقاله

روش:

پژوهش حاضر از نوع تحلیل کوواریانس در دو گروه آزمایش و گواه که تحلیل آن با استفاده از نرم افزار - - spssانجام و دانش آموزان در جهت تعیین تاثیر متغییر پیش بین - سلامت روان - و متغییر ملاک - ورزش هوازی - قرار گرفتند.

شرکت کنندگان در پژوهش:

جامعه ی آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پایه ی دهم متوسطه که در سال تحصیلی 1394-1395 در شهرستان ساوه در استان مرکزی بودند،میباشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید