بخشی از مقاله

چکیده

هدف بررسی رابطه سلامت روان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان دخترانه روش :روش تحقیق به صورت پیمایشی بین 100دانش آموز دختر کلاسهای دوم و سوم دبیرستان انجام گردید،ابزار تحقیق: پرسشنامه سلامت روانی،GHQ-28و از معدل به عنوان شاخص موفقیت تحصیلی دانشجویان استفاده شده است یافته ها: تحلیل یافته ها نشان داده همبستگی بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی -.36 میباشدو ضریب همبستگی بین ابعاد سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در سطوح 0/02 - ، 0/007، 0/02 و - 0/004 بدست آمده اند.نتیجه گیری:بین موفقیت تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد و همین طور بین ابعاد سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معکوس و معنی داری به وجود آمده است.

موفقیت تحصیلی دانش آموزان یکی از شاخص های مهم در ارزیابی نظامهای آموزشی است و تمام کوششهای این نظام در واقع برای پوشاندن جامه عمل به این امر است .با توجه به اینکه میزان پیشرفت و افت تحصیلی یکی از ملاکهای کا رآیی عملکرد تحصیلی مخصوصا سلامت روان به شناخت بهتر و پیش بینی موثر در نظام آموزشی می انجامد پیشرفت تحصیلی و موفقیتهای درسی به عوامل پیچیده ای بستگی دارد. عوامل موثر وآگاهی از عملکرد پیشرفت دانش آموزان به منظور شناخت وضعیت و موقعیت موجود زمینه ساز برنامه ریزی مناسب و تصمیم گیری دقیق تر و اقدام جهت رفع موانع و مشکلات خواهد بود .

با یک رویکرد جامع میتوان عوامل موثر پیشرفت و موقعیت تحصیلی را در قالب سه دسته عامل مطرح کرد عوامل فردی - عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی که مهمترین عوامل فردی در پیشزفت تحصیلی و موقعیت تحصیلی عبارت اند از سلامت روان ،انگیزه ،اضطراب ،روش مطالعه و...... - تمنایی فر و همکاران 1386 ص . - 40 همانطور که اشاره گردید سلامت روان یکی از عوامل موثر بر کیغیت فعالیت دانش آموزان و عملکرد تحصیلی آنها میباشد.

از نظر سازمان بهداشت جهانی - 2005 - - who - سلامت روان عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران،تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور عادلانه،منطقی و مناسب. کاپلان سلامت روان را سازگاری مداوم با شرایط متغیر و تلاش برای تحقق اعتدال بین تقاضاهای درونی و الزامات محیط در حال تغییر تعریف میکند .بر اساس نظریه کاپلان و سادوک کسی از نظرروانی سالم است که از آسایش ذهنی برخوردار بوده وویژگیهای روانی رفتاری او باعث ایجاد مشکل برای دیگران و خود نشود و بتواند به طور مناسب در حوزه ی مسئولیتهای فردی ،خانوادگی و اجتماعی کارایی داشته یاشد .

به عقیده آدلر - 1979 - سلامت روان یعنی داشتن اهداف مشخص ،روابط خانوادگی و اجتماعی مطلوب ،کمک به همنوعان و کنترل عواطف و احساسات خود - وردی 1380 به نقل از محمد امینی 1386 ص . - 146 براساس مدل کیز - 2005 - سلامت روان به حالتی تعریف میشود که شامل الف - عدم وجود بیماری روانی .ب - حضور سطوح مطلوب از به زیستی است. اولین نظریه ای که نقطه عطف روانشناسی بود توسط زیگموند فروید ارائه گردید از نظر وی انسان سالم و متعارف کسی است که مراحل رشد روانی - جنسی را با موفقیت گذرانده باشد و در هیچ یک از این مراحل بیش از حد تثبت نشده باشد.

سلامت روانی دارای دوجنبه است :یکی سازگاری با محیط بیرونی و دیگری سازگاری با محیط درونی شفیع آبادی - . - 1375 در همه کشورهای دنیا از جمله کشور خودمان مسائل دانش آموزان و مشکلات روانشناختی بین آنها دامنه وسیعی به خود میگیرد و به نظر میرسد عوامل وسیعی سلامت روان آنها را به خطر می اندازد .فشا ها ،استرس،افسردگی میتواند عاملی برای عدم پیشرفت تحصیلی ،شکست علمی و در برخی موارد به خودکشی منجر میگردد. - مونک محمود، - 1999 در همین راستا تحقیقات نیز همبستگی مثبت بین توجه به سلامت روان دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی و رشد شخصیت آنها را نشان میدهد. بهبود سلامت روان در اوایل زندگی از بروز اختلالات رفتاری می کاهد چون هرچه قدر روابط در این دوران صمیمی و دوستانه باشد افراد در سالهای بعد مشکلات رفتاری کمتری از خود نشان میدهند.

فرضیه ها

در این تحقیق بررسی اینکه اولا آیا بین سلامت روان با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد.و دوم اینکه آیا بین ابعاد سلامت روان با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید