بخشی از مقاله

-1چکیده
هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر مراحل چرخه عمر شرکت بر هزینه سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می-باشد. روش پژوهش این مقاله از نوع همبستگی میباشد، جامعهی آماری مقالهی حاضر نیز، کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران در یک بازه زمانی 11 ساله، از سال 1382 تا 1392 می باشند و نمونه مقاله با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 123 شرکت است.

نتایج مقاله نشان میدهد مرحلهی رکود بر هزینه سرمایه تاثیر مثبت خواهد داشت اما، مرحله افول بر هزینه سرمایه تاثیر مثبت بیشتری دارد. در صورتی که، در مقایسه با مرحله رکود مرحله رشد و مرحلهی بلوغ بر هزینه سرمایه تاثیر منفی دارند. با توجه به نتایج فرضیه های تحقیق به سرمایه گذاران و تحلیل گران پیشنهاد میشود در تحلیل طرحهای سرمایهگذاری در داراییهای مالی و اوراق بهادار به تاثیر مراحل چرخه عمر شرکتها بر هزینه سرمایه شرکتها توجه ویژه داشته باشند، زیرا لحاظ این عوامل مهم منجر به انتخاب سبد سرمایهگذاری بهینه با کمینه مخاطره و بیشترین بازدهی میشود، ضمن آنکه شفافیت محیط تصمیمگیری و نتایج حاصل را نیز دو چندان می نماید.

-3مقدمه
یکی از روشهایی که برای بیشینه کردن ارزش شرکت و ثروت سهامداران بکار گرفته می شود،گزینش یا ترکیب مناسب منابع مالی بلندمدت است. به گونهای که در آن ترکیب، منابع مالی باخصوصیاتی همچون هزینه سرمایه اندک بتواند نرخ بازده بیشتری را تحصیل کند 

هزینه حقوق صاحبان سهام، بازده ای است که سرمایه گذار از بابت سرمایه گذاری خود در شرکت در نظر می گیرد 

از سوی دیگر طبق تئوری چرخه عمر، شرکت ها در مراحل مختلف چرخه عمر از نظر مالی و اقتصادی دارای نمودگرها و رفتارهای خاصی هستند، بدین معنی که ویژگی های مالی و اقتصادی یک شرکت، تحت تأثیر مرحلهای از چرخهی عمر است که شرکت در آن قرار دارد

هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر چرخه عمر شرکت بر هزینه سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این مقاله درصدد است به بررسی شواهد تجربی موجود پرداخته و بدین ترتیب میزان انطباق واقعیت های موجود با نظرات و دلایل مطرح در زمینه تاثیر چرخه عمر شرکت بر هزینه سرمایه شرکت ها را بررسی کند.

فرضیههای اساسی در این مقاله، سه فرضیه میباشد، فرضیه اول که بیان میدارد در مقایسه با مرحله رکود، مرحله بلوغ بر هزینه سرمایه تاثیر منفی دارد . فرضیه دوم که مبین این است که در مقایسه با مرحله رکود، مرحله رشد بر هزینه سرمایه تاثیر منفی دارد. در نهایت فرضیه سوم این است که در مقایسه با مرحله رکود، مرحله افول بر هزینه سرمایه تاثیر مثبت بیشتری دارد.

تئوری چرخه عمر شرکت چنین فرض می کند که شرکتها و بنگاههای اقتصادی همچون تمامی موجودات زنده که متولد می شوند، رشد میکنند و میمیرند، دارای منحنی چرخه عمر هستند. از یک طرف در هر مرحله از چرخه عمر با مشکلات ویژه آن مرحله مواجه هستند و از طرف دیگر در هنگام انتقال از مرحلهایبه مرحله دیگر با مسائل و مشکلات ویژه مواجه می باشند. واحدهای تجاری اصولاً در روند حرکتی خود پیوسته با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند که عمدتاً به وسیله نیروهای داخلی قادر به حل آن نبوده و برای رفع آن دخالت حرفه ای بیرون از سازمان اجتناب ناپذیر می گردد

یکی از روشهایی که برای بیشینه کردن ارزش شرکت و ثروت سهامداران بکار گرفته می شود،گزینش یا ترکیب مناسب منابع مالی بلندمدت است. به گونهای که در آن ترکیب، منابع مالی باخصوصیاتی همچون هزینه سرمایه اندک بتواند نرخ بازده بیشتری را تحصیل کند، لذا هزینه سرمایه شرکت با نظریه ساختارسرمایه ارتباطی نزدیک دارد. 

در این تأثیر محافظه کاری بر واکنش سرمایه گذاران به خالص داراییهای عملیاتی و سود عملیاتی غیرعادی در مراحل مختلف چرخه عمر شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از بررسی 450سال- شرکت طی دورهی زمانی 1382 تا 1387 نشان میدهد که سرمایهگذاران اهمیت - وزن - بیشتری به خالص داراییهای عملیاتی و سود عملیاتی غیرعادی شرکتهای در مرحلهی رشد نسبت به شرکتهای در مراحل بلوغ و افول میدهند. همچنین نتایج نشان میدهد که در مراحل رشد و بلوغ، سرمایهگذاران اهمیت - وزن - بیشتری به خالص داراییهای عملیاتی و سود عملیاتی غیرعادی شرکتهای محافظه کار نسبت به شرکتهایی که از رویه های حسابداری متهورانه استفاده میکنند، میدهند و در مرحلهی افول عکس این موضوع صادق است.

آنتونی و رامش - - 1992 ارتباط بین معیارهای عملکرد چون رشد فروش و مخارج سرمایهای با قیمت بازار سهام در مراحل مختلف چرخه عمر را مورد بررسی قرار دادند. آنها در این تحقیق به منظور تفکیک شرکتها به مراحل چرخه عمر از چهار متغیر: رشد فروش، مخارج سرمایه ای، نسبت سود تقسیمی و سن - عمر - شرکت استفاده نمودند. هدف آنها در این تحقیق بررسی واکنش بازار به اطلاعات حسابداری منتشر شده در مراحل مختلف چرخه عمر بود. یافتههای آنها نشان می دهد که ارتباط معناداری میان معیار های عملکرد و قیمت بازار سهام در مراحل مختلف چرخه عمر وجود دارد، بطوریکه میزان مربوط بودن معیارهای رشد فروش و مخارج سرمایه ای از مرحله ظهور تا افول روند نزولی دارد.

مصطفی حسن و همکاران - - 2015 در تحقیق خود تأثیر چرخه عمر شرکت بر هزینه سرمایه شرکتها را مورد بررسی قرار داند. نتایج تحقیق آنها حاکی از آن است که در مقایسه با مرحله رکود، مرحله بلوغ و رشد بر هزینه سرمایه تاثیر مثبت کمتری دارد. همچنین، این نتایج نشان داده در مقایسه با مرحله رکود، مرحله افول بر هزینه سرمایه تاثیر مثبت بیشتری دارد.

-4روش تحقیق

این پژوهش از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. طرح پژوهش آن از نوع پس رویدادی - با استفاده از اطلاعات گذشته - می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و با استفاده از اطلاعات سایت سازمان بورس اوراق بهادار، نرم افزارهای رهآور نوین و تدبیر پرداز استفاده میشود. دراین پژوهش، با توجه به نوع داده و روش های تجزیه وتحلیل آماری موجود، از روش »داده های ترکیبی« استفاده می-شود.

-1-4جامعه آماری تحقیق
جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. بنابر اعلام سایت رسمی سازمان بورس اوراق بهادار تهران کلیه شرکتهای پذیرفته شده تا پایان سال 1392 شامل 520 شرکت در 37 گروه صنعتی بودهاند. بنابراین در تحقیق حاضر کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران در یک بازه زمانی 11 ساله، از سال 1382 تا 1392، جامعه آماری تحقیق می باشند.

-2-4روش نمونهگیری
در این مطالعه برای اینکه نمونه تحقیق یک نماینده مناسب از جامعه آماری موردنظر باشد، برای انتخاب نمونه از روش غربالگری - حذفی - استفاده شده است. برای این منظور معیارهای زیر در نظر گرفته شده و در صورتی که یک شرکت کلیه معیارها را احراز کرده باشد به عنوان یکی از شرکتهای نمونه انتخاب شده است. روند انتخاب نمونه در جدول1 نشان داده شده است.

جدول :1 روند انتخاب نمونه آماری تحقیق    

-3-4ابزارهای پژوهش

در هر تحقیق، تهیه اطلاعات واقعی با توجه به اهداف تحقیق از اهمیت اساسی برخوردار است. در این تحقیق برای مطالعه مبانی نظری و بررسی پیشینه تحقیق، از روش کتابخانهای با بهرهگیری از کتب و مقالات تخصصی فارسی و لاتین و پایاننامهها استفاده میشود. از آنجایی که اطلاعات مربوط به متغیرهای این تحقیق شامل بسیاری از اقلام حسابداری مندرج در صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتها میباشد، دادههای مورد نیاز از صورتهای مالی موجود در سایتهای مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی وابسته به سازمان بورس و اوراقبهادار به نشانی www.rdis.ir ، شبکه کدال، سیستمهای جامع اطﻻع رسانی ناشران به نشانی www.codal.ir، مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران به نشانی www.fipiran.com و لوحهای فشرده سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت دستی استخراج میشود، که به نظر میرسد نسبت به سایر منابع موجود دارای اعتبار بیشتری است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید