بخشی از مقاله

چکیده

امروزه یکی از رهیافت هاي نوین در بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزي استفاده از هورمون هاي محرك رشد گیاهی هستند که در تمام گیاهان یافت می شوند . این استروئید گیاهی تنظیم کننده ضروري براي برخی فرآیند هاي فیزیولوژیکی می باشد بررسی ها نشان داده که براسینواستروئید ها در رسیدن میوه هاي نافراز گرا از جمله توت فرنگی نقش داشته اند . [2] در این پژوهش حاضر براسینواستروئید به عنوان تیمار قبل از برداشت براي افزایش بلوغ و گسترش کیفیت حبه هاي انگور مورد بررسی قرار گرفت .

درختان انگور در زمان 4 هفته پس از تشکیل میوه تحت تیمار براسینواستروئید با غلظت 0 - و3 و - 6 میکرومولار در لیتر قرار گرفتند. خوشه هاي تیمار شده با براسینواستروئید افزایش قابل توجهی در وزن خوشه ها مشاهده شد .در حبه هاي تیمار شده با غلظت  بالاترین مقدار آنتی اکسیدان دیده شد . بیشترین مقدار مواد جامد محلول وبیشترین pH در غلظت 6 میکرو مولار دیده شد . در نتیجه غلظت 6 میکرومولار براسینواستروئید می تواند یک تیمار براي کیفیت انگور باشد.

کلمات کلیدي:براسینواستروئید-آنتی اکسیدان-آسکوربیک اسید--TSSاسید آلی

مقدمه

انگور از مهمترین محصولات باغی در دنیا است که هم به لحاظ سطح زیر کشت و هم ارزش اقتصادي و تغذیه اي بالا مورد کشت و کار واقع می شود. ارزش این محصول به لحاظ قابلیت مصرف آن به طرق مختلف از جمله تازه خوري و تهیه کشمش،کنسانتره،آب میوه،فرآورده هاي تخمیري،مربا،شیره و روغن بذر انگور بسیار بالا است و از این لحاظ نقش مهمی را در اقتصاد کشورهاي تولید کننده آن ایفا می کند. کشت انگور یکی از صنایع عمده باغبانی در جهان با مساحت بیش ازهفتاد میلیون کیلومتر مربع است .

ایران هفتمین کشور تولید کننده انگور جهان است . %78 از آن به عنوان انگور رومیزي استفاده می شود . اگر حبه هاي انگور درطی زمان دو هفته قبل از رسیدن داراي مواد جامد محلول بالا و اسیدیته پایین باشند و نیز اندازه حبه ها درشت باشند می توانند ارزش اقتصادي محصول را بالا ببرند . از اینرو با اتخاذ شیوه هاي مدیریتی مناسب می توان کمیت و کیفیت و همچنین عملکرد محصول بالا برد.

بهبود خصوصیات کمی و افزایش عملکرد در براسینواستروئید به نوع کاربرد و مرحله رشد ونمو گیاه و شرایط محیطی بستگی دارد گزارش ها حاکی از آن است که کاربرد براسینواستروئید ها در مرحله مناسب از رشد نقش مهمی در افزایش سرعت نسبی رشد و بالا رفتن ارزش تجاري میوه لیچی دارد . براسینواستروئید ها گروهی از هورمون هاي گیاهی استروئیدي است که براي رشد طبیعی گیاه ضروري می باشد .

در گیاهان تیمار شده با براسینواستروئیدها افزایش عملکرد محصول و کیفیت میوه ها مشاهده شد. همچنین مشخص شده که براسینواستروئیدها همانند اکسین در فرآیند بزرگ شدن سلولها نقش دارند. درگیاهان تیمار شده با براسینواستروئید افزایش عملکرد محصول و کیفیت میوه ها مشاهده شد . و نیز براسینواستروئید رسیدن انگور را توسعه میدهد .تاثیر براسینو استروئید بر رسیدن با افزایش سطوح غلظت کاستسترون و افزایش بیان ژن در بیوسنتز براسینواستروئید است .

رسیدن انگور در نتیجه ترکیب تعدادي از فرایندهایی شامل گسترش حبه –نرم شدن- تجمع رنگ –عطر-طعم –قند است .بخش عمده اي از افزایش در اندازه حبه ها و وزن پس از Verasionتوسط یک تجمع آب و قند و گلوکز و افزایش در گسترش سلول با تغییر و اصلاح دیواره سلولی است .

مواد و روش ها 

این پژوهش در سال 1392 در یک باغ تجاري در شهرستان ارومیه در استانآذربایجان غربی بر روي درختان 15 ساله انگور سفید انجام شد درختان با براسینواستروئید با محلول براسینواستروئید با غلظت هاي 0و3و6 میکرو مولار در مرحله 4 هفته بعد از گلدهی محلول پاشی شدند سپس میزان آنتی اکسیدان–اسید اسکوربیک – ویتامین ث اسید آلی مورد آزمایش قرار گرفتند .

اندازه گیري مواد جامد قابل حل

مواد جامد قابل حل با استفاده از دستگاه رفرکتومتر دستی مدل در دماي اتاق بر حسب درجه بریکس قرائت گردید. براي این منظور چند قطره اب از اب میوه روي رفرکتومتر دستی قرار داده شد وعدد مربوطه از روي ستون مدرج قرائت می شد . داده ها بر حسب شاخص بریکس یادداشت شدند.

اندازه گیري اسیدیته قابل تیتراسیون یا میزان اسیدهاي الی - TA - به منظور محاسبه اسیدیته قابل تیتراسیون 10 میلی لیتر اب میوه با 20 میلی لیتر اب مقطر رقیق و این محلول تا رسیدن به PH=8.2با محلول 0,1NaoH نرمال در دماي 20 درجه سانتیگراد تیتر شد .بر اساس مقدار اسید موجود در عصاره میوه به صورت درصد یا گرم اسید در 100 میلی لیتر عصاره میوه محاسبه شد.

اندازه گیري ویتامین ث 

میزان ویتامن ث میوه ها بااستفاده از روش یدومتري اندازه گیري شد.دراین روش 2میلی لیتر نشاسته %1 به عنوان معرف 10 میلی لیتر آب لیمو اضافه وسپس این محلول تا تشکیل رسوب خاکستري رنگ با محلول ید 0/01 نرمال تیتر گشت. 

اندازه گیريPH میوه :براي اندازه گیري PHآب میوه از عصاره ي صاف شده ي میوه استفاده شد و با استفاده شدوبا استفاده از دستگاه PHمتر مدل Cp-411 دردماي 20 درجه سانتیگراد قرائت گردید.

اندازه گیري میزان ترکیبات آنتی اکسیدانی کل:براي تعیین میزان آنتی اکسیدانی کل ازروش فرپ استفاده شد به منظور تهیه محلول استوك 3/1 گرم اسات سدیم و16 میلی لیتر اسید استیک گلاي سیال در یک آب مقطر حل شد وPH محلول در حدود3/6 تنظیم شد سپس 31 میلی گرم TPTZدر 10 میلی لیتر اسید کلریدریک 40 میلی مولاحل شد وبه منظورتهیه محلول 20 میلی مولار کلرید آهن 5/41گرم کلرید آهن در یک لیتر آب مقطر حل شد. به منظورتهیه محلول استاندارد از سولفات آهن استفاده شده 0/278 گرم سولفات آهن در یک لیترآب مقطر حل شد ودر نهایت محلولهاي استاندارد تهیه شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید