بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش در سال زراعی 91-90 در یک باغ کشاورزی واقع در شهرستان کاشمر به صورت طرح بلوکهای کامل تصادفی با یک تیمار در پنج سطح مختلف و در چهار تکرار انجام گرفت. در این آزمایش تاثیر حلقه برداری در زمانهای 2 هفته قبل از گلدهی و 2، 4 و 6 هفته بعد از گلدهی انجام گرفت. نتایج نشان داد که تیمار حلقه برداری باعث افزایش میزان pH نسبت به تیمار شاهد شده و بیشترین pH در تیمار حلقه برداری مربوط به زمان چهار هفته بعد از گلدهی با میانگین - 3.575 - درصد بود، در حالی که کمترین pH مربوط به تیمار شاهد - 3.2 - درصد میباشد.

همچنین بیشترین میزان اسیدیته قابل تیتراسیون در تیمار حلقهبرداری در زمان چهار هفته بعد از گلدهی با میانگین - 0.842 - درصد، و کمترین اسید مربوط به تیمار شاهد - 0.6107 - درصد بود. بیشترین میزان مواد جامد محلول در تیمار حلقه برداری مربوط به زمان چهار هفته بعد از گلدهی با میانگین - 18 - درصد و کمترین هم مربوط به تیمار شاهد - 14.75 - درصد بود. براساس نتایج این پژوهش میتوان تیمارهای حلقه برداری را به منظور افزایش ویژگیهای کیفی و کمی انگور عسکری در منطقه توصیه نمود.

مقدمه

انگور با نام علمی Vitis vinifera.L گیاهی دائمی از تیره Vitaceae است. این گیاه یکی از مهمترین محصولهای باغی در دنیا و ایران است که از دورانهای قدیم مورد استفاده انسان بوده است. ایران دارای شرایط اکولوژیکی مناسبی برای پرورش انگورهای تازه خوری است. از آن جایی که سطح زیر کشت و میزان تولید انگور نسبت به سایر محصولات باغبانی بسیار چشمگیر بوده و به صورتهای مختلف در بازارهای داخلی و خارجی مصرف دارد بنابراین به لحاظ اقتصادی یکی از معدود محصولاتی است که میتواند یکی از اقلام صادرات غیرنفتی را تشکیل دهد

حلقه برداری باعث افزایش کیفیت خوشه ها خواهد شد. حلقه برداری باعث می شود تا مواد ساخته شده توسط فتوسنتز در شاخه باقی مانده و به مصرف میوه ها برسند. حلقهبرداری در درختان به منظورهای مختلف از جمله بالا بردن درصد به میوه نشستن گیاه، بزرگتر شدن اندازه و افزایش کیفیت و تسریع در رسیدن میوه انجام می شود. از آنجا که زخم ناشی از حلقهبردارینسبتاً سریع ترمیم میشود و با توجه به این که اثر زخم در ابتدا بسیار شدید بوده اما با بهبودی تدریجی محل آن کمتر میشود، زخم را میبایستی به هنگامی ایجاد کرد که تأثیرش مورد نیاز باشد، نه زودتر و نه دیرتر - محمود زاده . - 1385 حلقهبرداری در انگور با برداشتن نوار کاملی از پوست شاخههای - در زیر خوشه - استفاده از یک چاقوی حلقهبرداری در زمان مناسب که در این پژوهش در مراحل مختلف رشد انجام شده است،

وینکلر و همکاران - - 1974 نشان دادند که انجام حلقه برداری تجمع قند در انگورهای دانهدار و اندازه حبه را در بی دانه ها افزایش میدهد. رقم بیوتی بی دانه بالاترین میزان کربوهیدرات و قند را در بین ارقام تامپسون و گلد در نتیجه عمل حلقه برداری نشان داد. کاربرد اترل به همراه حلقه برداری در انگور رقم گلد بر روی رنگ حبه و افزایش کیفیت آن اثر مثبت داشته است. ساونگهاوی و فایدنیس - - 1975 نشان دادند که در رقم ایتالین الیکونیا تنک حبه همراه با حلقهبرداری کیفیت میوه را به وسیله افزایش نسبت مواد جامد محلول به اسید بهبود می بخشد. حلقه برداری در انگور بلوغ را تسریع می کند. کاربرد اترل و حلقه برداری زمان رسیدن انگور رقم گلد را نسبت به شاهد 10 روز تسریع نمود..

مواد و روش

کاشمر در 220 کیلومتری جنوب غربی مشهد با طول جغرافیاییَ57.27 و عرض جغرافیاییَ35.11 ، با ارتفاع 1090 متر از سطح دریا قرار دارد آزمایش به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی با یک تیمار در پنج سطح و 4 تکرار به اجرا در آمد.

برای اندازه گیری درصد مواد جامد محلول کل از دستگاه رفرکتومتر قابل حمل مدل 9703 ساخت ژاپن استفاده گردید . بدین نحو که یک قطره از آب میوه، بر روی صفحه مخصوص دستگاه مذکور ریخته و عدد مربوط به درصد کل مواد جامد محلول در هر تیمار قرائت گردید.

با استفاده از pH متر دیجیتال ساخت انگلیس، واکنش آب میوه مشخص گردید. پس از برداشت افشره ها با استفاده از یک pH متر دیجیتالی، pH افشره های تهیه شده از هر تیمار اندازه گیری شد.

برای اندازه گیری مقدار اسید، ابتدا 10 میلی لیتر آب میوه با 20 میلی لیتر آب مقطر و چند قطره فنل فتالین یک درصد به عنوان معرف مخلوط گردید. سپس آن را با سود - - NaOH، 0/1 نرمال تیتر نموده و حجم سود مصرفی یادداشت گردید و با استفاده از فرمول زیر میزان اسید غالب انگور محاسبه گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید