بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق به تاثیر کفایت سرمایه، نقدینگی و زیان پرداخت وام بر ریسک سیستماتیک در صنعت بانکداری میپردازد.. برای انجام این پژوهش نمونهای از 13 بانک از بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب گردید.

در این پژوهش، تاثیر کفایت سرمایه، نقدینگی و زیان پرداخت وام بر ریسک سیستماتیک در صنعت بانکداری برای دوره زمانی1390 - 1395صورت گرفت که در مجموع 78 مشاهده برای پژوهش موجود می باشد. روش آماری مورد استفاده در این پژوهش روش آماری تجزیه و تحلیل دادهها رگرسیون چند متغیره است. نتایج حاصل پژوهش نشان دهنده این مطلب میباشد که کفای ت سرمایه و نسبت نقدینگی با ریسک سیستماتیک در صنعت بانکداری دارای رابطهای معنی دار به صورت معکوس میباشد اما زیان پرداخت وام با ریسک سیستماتیک در صنعت بانکداری دارای رابطهای معنی دار به صورت مستقیم میباشد.

-1  مقدمه

بحران مالی اخیر، تاثیر کفایت سرمایه بانکها در ثبات اقتصاد جهانی و رفاه را برجسته ساخته است - برنانک،;1993 کالومیریس و ماسون. - 2003 قانونگذاران با قرار دادن استانداردهای کفایت سرمایه موثرتر و سخت گیرانهتر در جایگاه ردکردن ریسک پذیری بانکها پاسخ دادهاند. قانونگذاران این بحث را ارائه کردهاند که خود قانونگذاری، در جهت هدایت مشارکتی موثر و رشتههای بازار به شکل بهتری به تضمین ریسکپذیری مطلوب با موسسات مالی میپردازند. برای مثال شواهد ارائه شده از سوی پنی و واهاما - - 2011بیانگر این است که بانکهایی با مکانیزمهای مدیریت مشارکتی موثر، تاثیرات متنوعتری را در بحران تجربه میکنند. دی جانگ و همکاران - - - 2011 در مقاله خود شواهد مشابهی ارائه کرده است.

در پاسخ به بحران مالی اخیر، کمیته BCBSقوانین تثبیت سرمایه با هدف ممانعت از بحرانهای مالی در آینده را توسعه داده است. این قوانین جدید به عنوان Basel3 است که درسال 2013 جایگزین Basel2شده است. Basel2 تاکید بر کفایت سرمایه و نقدینگی دارد، در حالی که Basel3شامل ثبات سرمایه به عنوان فاکتور اضافی میشود. دیتریچ و وانزرنید - - 2011 دریافتهاند که بانکهایی که بهتر سرمایهگذاری میکنند، به طور چشمگیری عملکرد مشارکتی بهتری را تجربه میکنند.

امروزه بانکداری یکی از با اهمیتترین بخش های اقتصاد به شمار میآید. بانکها، از یک طرف، با سازماندهی دریافت ا و پرداختها، امر مبادلات تجاری و بازرگانی را تسهیل میکنند و موجب گسترش بازارها میشوند. از طرف دیگر، با تجهیز پساندازهای ریز و درشت و هدایت آنها به سمت بنگاههای تولیدی، زمینههای رشد و شکوفایی اقتصاد را فراهم میآورند - موسویان و کاوند، . - 1389 بانکها به واسطه سپردهگذاران و وام گیرندگان متعدد با انواع بازارهای پولی و مالی مرتبط بوده و در معرض انواع ریسکها قرار دارند. لذا همواره بانکها سعی بر آن داشتهاند تا از طریق بکارگیری روشها و ابزارهای مختلف میزان بهینه نقد مورد نیاز خود را پیشبینی و نگهداری نمایند. پژوهشگر تلاش دارد به بررسی تاثیر کفایت سرمایه، نقدینگی و زیان پرداخت وام بر ریسک سیستماتیک در صنعت بانکداری، بپردازد.

در این تحقیق، باتوجه به موضوع آن که" کفایت سرمایه، نقدینگی و زیان پرداخت وام بر ریسک سیستماتیک در صنعت بانکداری تاثیر دارد" سعی میشود تا تاثیرکفایت سرمایه، نقدینگی و زیان پرداخت وام به عنوان متغیرهای مستقل، بر ریسک سیستماتیک در صنعت بانکداری که به عنوان متغیر وابسته تحقیق میباشند، مورد بررسی قرار گیرد . این مقاله در پنج بخش تدوین شده است. بعد از مقدمه، به پیشینه تحقیق پرداخته میشود. در بخش سوم، الگو معرفی شده و در بخش چهارم، تجزیه و تحلیل الگو خواهد آمد و در پایان، خلاصه و نتیجهگیری بیان میشود.

-2  پیشینه تحقیق

پیک هاپ و همکاران2015 1 در پژوهشی با عنوان تاثیر کفایت سرمایه، نقدینگی و زیان پرداخت وام بر ریسک سیستماتیک در صنعت بانکداری در بانکهای آسیایی پرداخته است نتایج حاصل شده از تحقیق آنها نشان دهنده این مطلب می باشد که کفایت سرمایه، نقدینگی و زیان پرداخت وام بر ریسک سیستماتیک در صنعت بانکداری تاثیرگذار میباشد

در پژوهشی با عنوان تاثیر مالکیت دولتی بر پرتفوی ریسک بانک و رفتار وامها نشان میدهد که چگونه طی سالهای متمادی تغییرات در میزان مالکیت دولتی میتواند بر ریسک داراییهای بانک تاثیر گذار باشد و همچنین آنها نشان می دهند که با تغییرات در درصد مالکیت دولت رفتار وامهای بانکها چگونه تغییر مییابد. که در مجموع نتایج حاصل از پژوهش وی نشان دهنده آن است که بین درصد مالکیت دولت با پرتفوی ریسک بانک و رفتار وامها رابطه معنیداری وجود دارد.

لاوین - 2013 - 2 در پژوهشی با عنوان عوامل تعیین کننده نقدینگی در بازار سپردههای بهره بین بانکی رومانیایی که هدف این پژوهش بررسی عوامل با تاثیر قوی بر نقدینگی بازار سپردههای بین بانکی با استفاده از برآوردگر ا . ال . اس3 بوده است. نتایج نشانگر نفوذ این عوامل در ساختار مالی بانکها و سهم بازار بانکهای خارجی در سیستم بانکی نیز میباشد.

لویی - 2013 - 4 در پژوهشی با عنوان شکستهای نظارتی محتاطانه خرد و کلان بین بانکها در انگلستان و استرالیا در سالهای 2004 – 2009 که هدف این پژوهش مقایسه میان چهار بانک بزرگ درانگلستان و چهار بانک در استرالیا در سالهای 2004 – 2009 بوده است. انتخاب بانکها از بانکهایی که مجله بانک در سال 2009 آن ها را بر طبق کل داراییهایشان لیست کرده بود صورت گرفته است.

در واقع محقق به دنبال این بوده است که تحلیل کند چرا بانکهای انگلستان در بحران مالی آسیب پذیرتر از بانکهای استرالیایی بودهاند. محقق یک رویکرد تجربی را اتخاذ کرده و داده ها را از گزارشات سالانه چهار بانک بزرگ انگلستان و استرالیا و بانک اطلاعاتی فاکتیوا5 و فاینانشال تایمز جمعآوری کرده است. نتایج نشان میدهد بانکهای انگلستان به طور متوسط نسبت پول نقد بیشتر، نسبت اهرم بالاتر، زیان پرداخت وام بالاتر، نسبت سرمایه بالاتر، کیفیت دارایی پایینتر نسبت به بانکهای استرالیایی دارند.

گان سکریج، مس و هیو - - 2007، تأثیر میزان مالکیت دولتی و تمرکز مالکیت بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس چین را با استفاده از دادههای 1034 شرکت برای دوره 2000 تا 2004 بررسی کردند. متغیر تمرکز مالکیت به وسیله یکی از فاکتورهای زیر در نظر گرفته شد:

1.    سهام تملک شده به وسیله بزرگترین سهامداران

2.    بزرگترین سهام تملک شده توسط پنج نفر از بزرگترین سهامداران

3.    سهام تملک شده توسط 10 نفر از بزرگترین سهامداران

4.    نسبت تعادل که به عنوان نسبت تعداد کلی سهامی که توسط %40 بزرگترین سهامداران نگه داشته شده تعریف میشود.

از این مطالعه دریافت شد که به طور متوسط عملکرد شرکتها تحت تأثیر مالکیت دولتی قرار گرفته است. عملکرد شرکت که توسط نسبت Qتوبین و نرخ ارزش بازار به ارزش دفتری سهام محاسبه شده به صورت منفی تحت تأثیر مالکیت دولتی و اشخاص قانونی قرار گرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید