بخشی از مقاله

چکیده

همه انسان ها برای گذراندن زندگی خود نیاز به تلاش و فعالیت دارند، نیازهای فردی و اجتماعی افراد در گروی کار و تلاش است و جامعه نیز برای گرداندن چرخ تولید در تمامی عرصه ها به نیروی کار نیاز دارد. . بیکاری، یکی از بزرگ ترین معضلاتی است که توازن و تعادل جامعه را به هم می ریزد و باعث ایجاد بحران های متعدد در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، روانی و سیاسی می شود .بیکاری در واقع شاهراه اصلی معضلات و ناهنجاری های اجتماعی است و حل آن، بسیاری از مشکلات اجتماعی، روانی، اقتصادی جامعه را برطرف می کند.

تحلیل محتوای کیفی است . جامعه جوانان شهرستان کازرون - 16 - نفر بودند که به روش مبتنی بر هدف، انتخاب و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. یافته ها: کدهای اولیه حاصل از تحلیل اطلاعات شامل 83 کد می باشد که این کدها حاصل پیاده کردن و مرور دقیق بیانات شرکت کنندگان جهت دست یافتن به فهم عمیق در مورد تجارب آنان و انتخاب عبارت مهم در مورد پدیده مورد مطالعه است .

از دسته بندی کدها در نهایت5 مفهوم اصلی استخراج شد که این مفاهیم در بر گیرنده نیازهای اساسی آموزش والدین در برقراری ارتباط با فرزندان و جلوگیری از تبعیض میان آنان می باشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که والدین با کمبود مهارتهای آموزشی کافی برای ارتباط با فرزندانشان روبرو می باشند که برخی شامل: عدالت، مقایسه، فاصله، امتیاز دادن، جنسیت و ... می باشند.

مقدمه

زمینه و هدف

پدیده بیکاری در حوزه اقتصادی یکی از پیچیده ترین موضوعات به حساب می آید. بیکار در اقتصاد به فردی گفته می شود که در سن کار 15 - تا 65 سال - و جویای کار باشد اما شغل یا منبع درآمدی پیدا نکند. بیکاری هم آسیب و هم بستر آشکارساز آسیب های م خ ت ل فی ما نند دزدی، فساد ا قتصادی، ت نش های خا نواد گی و مها جرت است.

همه انسان ها برای گذراندن زندگی خود نیاز به تلاش و فعالیت دارند، نیازهای فردی و اجتماعی افراد در گروی کار و تلاش است و جامعه نیز برای گرداندن چرخ تولید در تمامی عرصه ها به نیروی کار نیاز دارد. در واقع بدنه اجتماع از وجود هرگونه نقص در هر گو شه ای از این پیکر، آ سیب می بیند. بیکاری، یکی از بزرگ ترین مع ضلاتی ا ست که توازن و تعادل جامعه را به هم می ریزد و باعث ایجاد بحران های متعدد در عر صه های اجتماعی، اقت صادی، روانی و سیا سی می شود .

بیکاری در واقع شاهراه ا صلی مع ضلات و ناهنجاری های اجتماعی ا ست و حل آن، ب سیاری از م شکلات اجتماعی، روانی، اقت صادی جامعه را برطرف می کند. بیکاری تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. فرد بیکار، به علت این که تولید کار نمی کند، احساس بی ارزشی می کند. ارزش هر انسانی به کاری است که عهده دار انجام آن است. به همین دلیل است که وقتی یک روز کار مفیدی انجام نمی دهیم، احساس بی ارزشی و بی فایده بودن می کنیم.

از طرفی وقتی فردی کاری نمیکند، احساس نشاط وشادابی هم ندارد. ان سان به هنگام کار شور و شوق و انگیزه و ن شاط برای ادامه زندگی پیدا می کند واحساس مفید بودن و سازندگی دارد. در حالی که ان سان بیکار اح ساس بی ارز شی و حقارت پیدا می کند. کار باعث افزایش منزلت اجتماعی و ارزش فردی می شود. فرد فعال در خانواده احساس رضایت مندی دارد و افراد خانواده نیز در کنار سرپرست خانوار احساس امنیت و آرامش می کنند.

بیکاری در بیشتر موارد باعث بروز تنش در خانواده و برهم خوردن آرامش می شود و مشکلات اقتصادی و فشار مالی وارده بر خانواده اختلاف نظر بین زوج ها را تشدید و جایگاه مرد خانواده بعد از ، از دست دادن شغل تنزل پیدا می کند و توازن قدرت در خانواده به هم می ریزد. یک پدر بیکار نمی تواند الگوی منا سبی برای فرزندان خود با شد و او پس از ، از د ست دادن عزت نفس، قدرت و اختیار کافی را برای اداره خانواده از د ست می دهد، همه این ها در کنار هم رضایت مندی از زندگی را کاهش می دهد و زمینه بروز اختلالات روانی از جمله افسردگی را تشدید می کند.

طبق تحقیقات بیکاری یکی از مهم ترین دلایل بروز افسردگی است.کار، تحرک اجتماعی فرد را افزایش می دهد و زمینه پیشرفت او را فراهم می کند. در مقابل فرد بیکار در جامعه منزوی می شود و نمی تواند توانایی های خود را در عرصه های اجتماعی به اثبات برساند کار منزلت اجتماعی افراد را ارتقا می دهد. فرد به علت دارا بودن زمینه فعالیت در رشته مورد علاقه خود به ک سب سرمایه اجتماعی اقدام می کند و با افزایش سطح تح صیلات، درآمد، منزلت و موقعیت اجتماعی بهتری به د ست می آورد.

بیکاری مهم ترین علت افزایش بزهکاری های اجتماعی است و ارتباط افزایش بیکاری با افزایش بزه در جامعه مدت ها ست که ثابت شده ا ست. کاهش روابط اجتماعی و س ست شدن پیوند فرد با پیکره اجتماع از دیگر آثار سوء بیکاری ا ست. اجتماعی که در آن بیکاری ری شه دوانیده با شد، به سرعت شاهد کاهش جریان های اجتماعی مثبت خواهد بود و مباحثی هم چون سازگاری، همکاری، توافق در مقابل تعارض و مخالفت رنگ می بازد. در چنین شرایطی نیازهای فردی و خانوادگی فرد مغفول می ماند و او برای برآورده کردن نیازهای خود به هر وسیله ای متوسل می شود.

در جامعه متعادل که نیروی کار متخ صص در جای خود م شغول ا ست، همه مردم نیازهای یکدیگر را برآورده می کنند اما بیکاری در جامعه خلاء بزرگی ایجاد می کند و تو سعه شاخص های تو سعه اقت صادی و اجتماعی را با م شکل روبه رو می کند.بدیهی ا ست که اولین تاثیر بیکاری، کاهش درآمد است و کاهش درآمد نه فقط یک فرد و یک خانواده، بلکه کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

در جامعه ای که عر ضه و تقا ضا متعادل نبا شد، رونق اقت صادی به چ شم نمی خورد و وا سطه گری و دلالی و روی آوردن به م شاغل کاذب افزایش پیدا می کند. کاهش توسعه اقتصادی و کاهش رفاه اجتماعی از دیگر تبعات سوءبیکاری در عرصه اجتماع است و اقشار فقیر که نیازمند کمک ر سانی از سوی نهادهای حمایتی ه ستند بیش از گذ شته در تنگنا قرار می گیرند.

کار در واقع پا سخ به نیازهای اجتماعی، اقتصادی و روانی فرد است و بیکاری از تمامی جهات، فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. از دست رفتن فرصت پی شرفت اقت صادی، به وجود آمدن خلاء در جامعه، حذف چرخه تولید و واب ستگی به تولیدات خارجی با کاهش تولید از دیگر تبعات بیکاری در ابعاد اقت صادی ا ست.از سوی دیگر از آن جا که پدیده بیکاری، امرارمعاش مردم و سرمایه گذاری روی اماکن تفریحی را با مشکل مواجه می کند، نیاز عاطفی و روانی مردم برای گذراندن اوقات خوش برآورده نمی شود. هر یک از افراد جامعه که نه صاحب حرفه - در مفهوم اقت صادی آن - ه ستند و نه در تولید اجتماعی ، م شارکتی دارند و همواره با شیوه ها و شگردهای متنوع ، طفیلی و زائده اجتماعی هستند متکدی گویند

روش بررسی

مطالعه حاضر، یک مطالعه کیفی بوده است که در آن ازروش پدیدار شناسی استفاده شده است. اصطلاح پدیده شناسی از یک لغت یونانی که به معنای نشان دادن، دیده شدن و ظاهر شدن می باشد، مشتق شده است. پدیدار شناسی ، اساساً مطالعه تجربه زیسته یا جهان زندگی است - ایمان، . - 1391 پدیدار شناسی می کوشد معانی را آن چنان که در زندگی روزمره زیسته می شوند آشکار نماید

اطلاعات دهندگان ، شامل جوانان شهرستان کازرون می باشد که در زندگی خود بی کاری را تجربه کرده اند - 16 - نفر بوده اند و برای شرکت در این مطالعه اظهار رضایت نموده و توانایی یادآوری و توصیف تجاربشان از بیکاری در زندگی را داشتند و به روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند.

پژوهشگر پس از معرفی خود و بیان هدف این طرح و جلب اطمینان و اعتماد شرکت کنندگان در محرمانه بودن مصاحبه و آزاد بودن برای خروج از مطالعه در هر زمان و رعایت مسائل اخلاقی، مصاحبه را در محیطی آرام و در مجموع با 16مصاحبه انجام شد که در مدت زمان بین 5 تا 40 دقیقه بسته به تمایل مصاحبه شونده برای ادامه گفتگو ، به طول انجامید. این نوع مصاحبه ها به دلیل انعطاف پذیری و عمیق بودن، مناسب پژوهش های کیفی می باشند

سؤال کلی پژوهش به صورت " در مورد تجربه ای که از بیکاری در زندگیتان دارید برایم صحبت کنید" مطرح شده و از آن جایی که بعد روانی ، اصلی ترین صحبت آنها بود در بیشتر مصاحبه ها نیاز چندانی به هدایت مصاحبه به سمت موضوع مورد مطالعه احساس نشد. مصاحبه ها به وسیله گوشی موبایل ضبط گردید و سپس مطالب ضبط شده به دقت شنیده و سپس بر روی کاغذ ثبت گردید، برای آنالیز داده ها از رویکرد پدیدارشناسی 7 مرحله ای کلایزی استفاده شد . بدین صورت که:

-1 تمام توصیف های ارائه شده توسط شرکت کننده گان - پروتکل - را پژوهشگربه دقت خوانده تا بتواند تسلط کافی در فهم کلی مصاحبه پیدا نماید.

-2سپس پژوهشگر به هر پروتکل مراجعه و جملات و عباراتی را که مستقیماً به پدیده مورد مطالعه مرتبط است استخراج نموده، این مرحله »استخراج جملات مهم « شناخته شده است.

-3 پژوهشگر سعی کرده با تلاش به معنای جملات مهم پی ببرد که به »فرموله کردن معانی« معروف است. که معنی هر جمله مهم استخراج و در حاشیه متن مصاحبه یادداشت گردید - کد - .

-4 مراحل فوق را برای هر پروتکل تکرار نموده و معانی فرموله شده و مرتبط به هم را در خوشه هایی از تم ها - موضوعات اصلی - قرار داده است، که دسته بندی کدها گویند که از طریق مراجعه به پروتکل های اصلی ، اعتبار خوشه ها را مورد بررسی قرار داده و این خوشه ها به پروتکل های اولیه ارجاع داده تا روایی آنها را مورد بررسی و تأیید قرار گیرد.

-5 سپس پژوهشگر به تلفیق نتایج در قالب یک توصیف جامع از موضوع مورد پژوهش پرداخته است که در این مرحله یک توصیف جامع از نتایج و خوشه ها تهیه گردیده است.

-6 سپس به فرموله کردن توصیف جامع پدیده تحت مطالعه به صورت یک بیانیه صریح و روشن از ساختار اساسی پدیده مورد مطالعه پرداخته شده است.

-7 از طریق مراجعه مجدد به هر یک از شرکت کنندگان نظر شرکت کنندگان در مورد یافته ها پرسید و نسبت به اعتبار سنجی نهایی یافته ها اقدام نمود، البته کلایزی معتقده محقق باید نسبت به این مراحل انعطاف پذیر باشد. نمونه گیری از تاریخ95/3/1 شروع و تا زمان دسترسی به اشباع اطلاعات 16 - شرکت کننده - ادامه یافت - . - 95/3/15 در تحقیقات کیفی تکرار اطلاعات قبلی و یا تکرار درون مایه ها با نکات برجسته ، نشان دهنده کفایت حجم نمونه است. بدین معنی که پس از مصاحبه هیچ تجربه جدید دیگری در بین صحبت های آنها دیده نمی شد و همه تجارب بیان شده قبلی در حال تکرار شدن بودند.

یافته ها:

کمبود مهارتهای آموزشی و آگاهی دادن به افراد در مورد خود اشتغالی اساسی ترین نیاز افراد درزندگی و موضوعی است که در این پژوهش از اظهارات شرکت کنندگان درک گردید . یافته های حاصل از پژوهش در این حیطه در 88 کد، 9 زیر مفهوم و3 مفهوم جای گرفتند که در دو جدول آوردیم یافته های جدول شماره1، حاوی کدهای اولیه حاصل از تحلیل اطلاعات است. این کدها حاصل پیاده کردن و مرور دقیق بیانات شرکت کنندگان جهت دست یافتن به فهم عمیق در مورد تجارب آنان و انتخاب عبارات مهم در مورد پدیده مورد مطالعه است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید