بخشی از مقاله

چکیده

پژوهشگردر این مقاله سعی دارد ضمن توصیف و تبیین تأثیر فرهنگ، جامعه و سنتهای برآمده از آن بر فضای مجازی ، واز دیگر سو، تأثیر فضای مجازی بر فرهنگ، کنشهای اجتماعی، هویت، نگرشها و رفتارهای فردی و جمعی به بررسی آسیبهای اینترنتی بپردازدبویژه اینکه در بین نسل جوان جامعه مابه نوعی جامعه پذیری ارزشی وهنجاری جدیدی را در قالب گسترش روابط مجازی،ازدواجاینترنتی،هرزه نگاری و... به وجودآمده است ومنجربه بی تفاوتی نسلی،رفتارهای تعارض برانگیزوکشمکشهای بین نسلی درمیان خانواده شده است. واین همراه با کمرنگ شدن ارزشهای اسلامی و ایرانی، تضعیف فرهنگهای ملی و بومی، تزلزل اعتقادی و فرهنگی، ترویج سطحی نگریستن به مسائل، ایجاد سردرگمی، رشدلذتهای کاذب وآنی،گسترش جرائم وبزهکاری عملی،اشاعه تولیدات غیرفرهنگی، رشدرفتارهای غیراخلاقی،ترویج ارزشهای سبک زندگی غیرفرهنگی و ... رابه صورت مستمر و پیوسته به وجودمیآورد. مقاله حاضر،بامروری برتحقیقات گذشته ، یکسری از راهکارهای اجتماعی را برای نظارت و بهینه تر کردن اهداف کاربردی از این رسانه در میان نسل جوان بیان کرده است

مقدمه
انسان در خانواده فرآیند جامعه ای پذیری که مجموعه از » بایدها» « و نبایدها« است و بالاخره نقشهایی را در گیرد ارتباط با دیگران یاد می آنچه در خانواده از اهمیت برخوردار است توجه به ارزش ها به ویژه ارزش های اجتماعی است . ارزشهای اجتماعی از اساسی ترین عناصر یک نظام اجتماعی هستند که از طریق کنترل و هدایت آنها می توان جامعه را به زوال و یا به تعالی کشاند . بنابراین خانواده ها و مسئولین باید خیلی مراقب باشند وبدانند، که چه عواملی موجب پیدایش ارزشها در یک جامعه میشوند و چگونه میتوان این ارزشها را تغییر داد این انقلاب عظیم اطلاعاتی، شکل گذار نظام ارتباطات سنتی را به نظام ارتباطی همگانی الکترونیکی تبدیل کرده است؛ که باعث شده بنیان مادی و معنوی جامعه متحول شود و در عصر حاضر هیچگونه انزواگزینی و کنارهگیری را برنتافته و حتی سنتی ترین و محرومترین جوامع را تحت تأثیر خود قرار داده است.

در جریان مطالعات فرهنگی و اجتماعی مربوط به ارتباطات و فناوریهای اطلاعات و تحقیقات در ابعاد روانشناختی و جامعه شناختی فضای سایبر که در سالهای اخیر با استقبال قابل ملاحظه ای مواجه شده است، سعی بر این است علاوه بر زمینه های فرهنگی و اجتماعی، تأثیرات و پیامدهای این فناوریها و تعامل و کنش آن با مسائل جاری زندگی و مناسبات انسانی مورد تأمل و بررسی قرار گیرد. در طول این سالها و از زمان نفوذ اینترنت در تمامی ابعاد حیات اجتماعی و افزایش نرخ رشد کاربران انواع فناوریهای و نیز توسعه شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر و حضور رو به تزاید و متراکم کاربران این شبکه ها، شاهد شکل گیری الگوهای جدیدی از روابط و تعاملات میان فردی و اجتماعی هستیم. افراد به هنگام حضور در شبکه، کولهباری از نگرشها، تجربه ها و هیجانات مثبت و منفی خود را به درون شبکه میبرند، و همزمان تحت تأثیر اطلاعات، کنشها و تعاملات دیگران حاضر در شبکه قرار میگیرند.ومیزان و سنجش اثرات بازیها به لحاظ اجتماعی فرهنگی بر کودکان و نوجوانان و کسب چشم اندازی روشن از این بازیهاست حکی ازهمین موضوع است. تحقیق حاضر به بررسی آسیبهاوچالشهای فضای مجازی برارتباطات ورفتارافراد بویژه کودکان ونوجوانان می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید