بخشی از مقاله

چکیده :

بیکاری به یکی از مسائل و مشکلات عمده در کشور تبدیل شده است . وجود بیکاری بالا از یک طرف ، بخش وسیعی از نیروی کار فعال جامعه را میتوانست در فعالیت های در فعلیت های مختلف به کار گرفته شوند و رشد تولید ملی و شکوفایی را به بار آورد به هدر رفته و از طرفی دیگر فقر، فساد ، توزیع ناعادلانه درآمد ، طلاق ، قاچاق مواد مخدر، نا امنی و پیامد های سنتی دیگر، دامنگیر جامعه می شود.

 ایجاد اشتغال یکی از مهمترین ابزارهای کاهش بیکاری، فقر و نابرابر ی است؛ بنا براین افزایش فرصت های شغلی در مناطقی که بیشتر از بیکاری و فقر رنج می برند ، از اهمیت مضاعفی برخوردار است البته ناگفته نماند که اگر توزیع اشتغال در بین تمامی افراد جامعه اعم از زن و مرد یکسان نباشد، آن جامعه توسعه نیافته است، هرچند در آن ایجاد اشتغال شود و در آمد بالا رود.در این تحقیق سعی شده اثرات ناشی از بیکاری بر اقتصاد و نقش آن در جامعه کشور ما ایران گنجانده شود.بیکاری به عنوان یک معضل گریبان گیر اکثر جوانان این کشور در طی چند سال اخیر شده است و علاوه بر بالا رفتن سطح بی روحیگی جوانان باعث بزهکاری در میان جوانان نیز شده است.

-1مقدمه:

کار ارزش محوری جامعه است و رفع بیکاری به عنوان یک پدیده ی مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، همواره از جمله دغدغه های اساسی برنامه ریزان بوده است. بدین روی موضوع اشتغال و بهره وری کامل و مناسب از نیروی انسانی باید به عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه ی کشور در نظر گرفته شود . امروزه در بسیاری از کشور های در حال توسعه ، بیکاری یکی از مهمترین مسائل اجتماعی است و یکی از نامطلوب ترین پدیده های اجتماعی اقتصاد که پیامد های مختلفی را در زمینه های مختلف به دنبال دارد.

به طوری که در سال های اخیر به ویژه در حال حاضر اقتصاد ایران علاوه بر معضل بیکاری ، گریبانگیر پیامد های آن و مشکلات دیگری مثل ناامنی ملی ، فقر و ناهنجاری های روانی ، خرابکاری و بزهکاری و روسپیگری ، مهاجرت ، قاچاق مواد مخدر ، طلاق و ... می باشد .علی رغم آنکه در ایران، گستره ی مشکلات اجتماعی چون بیکاری ، فقر ، تبعیض ، اعتیاد ، روسپیگری ، خشونت و....، به سبب عوارض سوء فردی و اجتماعی آنها و نقش منفی بر فرایند توسعه ی جامعه ایران ، نگران کننده بوده و ضرورت بررسی های علمی و مداخلات جدی مبتنی بر شواهد در سطوح مختلف را فراهم آورده است.

-2بیان مسئله :

در حال حاضر بیکاری - به عنوان فقدان یا نقصان فرصت های شغلی مناسب و کافی برای جمعیت جویای کار و عدم توازن بین عرضه و تقاضای نیروی کار - و تبعات ناشی از آن ، یکی از معضلات اساسی کشور به شمار می آید - صیدایی : 90، . - 218 بی شک مساله ی بیکاری در کشورما متاثر از خیل عظیم جوانانی است که در چند سال اخیر به عنوان جویندگان شغل به بازار کار کشور وارد شده اند و همچنین افزایش نسبت زنان دانش آموخته با مدرک دانشگاهی که در گذشته و حتی تا دهه قبل هم سابقه نداشته است و قرار گرفتن آنها در صف بیکاران در جستجوی کار که منتج به ایجاد تقاضای وسیع در بازار کار به صورتی شده که همه امکانات و ظرفیت های ایجاد شغل در کشور به صورت عادی، تنها می تواند پاسخگوی نیمی از تقاضا باشد و برای نیمی دیگر باید برنامه های جدید و روش های مکملی را بکار بست تا عوارض ناشی از این هجوم بی رویه که حداقل تا 10 سال دیگر ادامه دارد مهار گردد - سام آرام ، - 1382

-3تعاریف اصلی :

-1-3بیکاری :

عدم ادامه کسب و کار یا در دسترس نبودن کار برای افراد! یعنی فرد تمام خصوصیات کار کردن را دارد؛ اما کاری برای او پیدا نمی شود> شرط هایی وجود دارد که با مشاهده ی آنها در فرد می توان گفت او به دسته بیکاران پیوسته است. اگر توانایی انجام کار را داشته باشد. اگر به دنبال یافتن کار باشد اما هیچ کاری یافت نشود> اخیراً بیکاری، برای افرادی که تحصیﻻت شان را به پایان رسانده اما به دلیل نداشتن مهارت لازم و عدم تجربه ی کافی فرصت های کاری ندارند نیز اتلاق می گردد.

-2-3اقتصاد :

برای » اقتصاد « که اقتصاددانان از بحث می کنند تعاریف مختلفی ارائه شده است .

ارسطو : علم اقتصاد یعنی مدیریت خانه

آدام اسمیت : اقتصاد ، علم بررسی ماهیت و علل ثروت ملل است.

استوارت میل : اقتصاد ، عبارت است از بررسی ماهیت ثروت از طریق قوانین تولید و توزیع .

ریکاردو :اقتصاد علم است

آلفرد مارشال : اقتصاد ،عبارت است از مطالعه بشر در زندگی شغلی و حرفه ای . در تعریف دیگر : علم اقتصاد بررسی کردار های انسان در جریان عادی زندگی اقتصاد یعنی کسب درامد و تمتع از آن برای تربیت دادن زندگی است.

-4اهمیت کلیدی رشد اقتصادی و سرمایهگذاری برای کنترل نرخ بیکاری

آنچه در برخورد اولیه به نظر میرسد آن است که با توجه به ساختار جوان جمعیت هر سال شمار زیادی به جمعیت فعال از نظر اقتصادی کشور یا به عبارت دیگر به عرضه نیروی کار افزوده میشود که البته به این تعداد باید افرادی را که از روستاها به شهرها و برای اشتغال به کار با درآمد بیشتر مهاجرت میکنند را نیز افزود. در نتیجه جویندگان کار دائما افزایش مییابند، در حالی که فرصتهای جدید شغلی یا به عبارت دیگر تقاضا برای نیروی کار به همان نسبت افزایش نمییابد، در نتیجه به شمار بیکاران و نرخ بیکاری افزوده میشود .ایجاد فرصتهای جدید شغلی بهاندازهای که بیکاری را کاهش دهد، مستلزم افزایش فعالیتهای اقتصادی در حدی بیشتر از متوسط سالهای گذشته است، زیرا رشد اقتصادی در حد سالهای گذشته نمیتواند بیکاری را کاهش دهد و رشد پایینتر از متوسط سالهای گذشته نیزطبعا بیکاری را افزایش خواهد داد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید