بخشی از مقاله

چکیده:

این مقاله درباره اتفاقاتی است که برای دانشجو معلم در طی دوران چهارساله دانشجویی افتاده و در ابتدا باعث کاهش انگیزه روحیه مشارکت جویانه دانشجو معلم شده است و دانشجو معلم را از حضور مشارکت جویانه در فعالیتهای پژوهشی و فرهنگی بازداشته است، همچنین اتفاقاتی که در طی دوره چهار ساله دانشجویی دانشجو معلم باعث تحول در او و بالا رفتن انگیزه اش می شود، بحث می نماید. این مقاله به شیوه روایت پژوهی بر روی دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان کرمان پردیس خواجه نصیرالدین طوسی کار شده است. در این مقاله دانشجو معلم با یکسری از معضلات روبرو شده،که باعث کاهش روحیه انجام فعالیت های مشارکت جویانه در دانشگاه شده است، اما دانشجو معلم پس از مشاهده اتفاقاتی متوجه میشود، که مقصر اصلی برای پیشرفت نکردن در فعالیت های مشارکت جویانه خود اوست و تا زمانی که او برای بهبود شرایط تلاشی نکند، بقیه عوامل تاثیر چندانی بر میزان انگیزه مشارکت جویی ندارند، که دانشجو معلم پس از مدتی با تلاش و آشنایی با افراد فعال و الگو قراردهی آنان، باعث بالا بردن انگیزه مشارکت خود در فعالیت های دانشگاه می شود.

کلید واژگان : الگو، انگیزه، پژوهشگران فعال، فعالیت های مشارکتی،دانشجو معلم

بیان مسئله:        
مشارکت  یعنی شرکت فعالانه  در گروه را داشتن و به فعالیت انجام شده نظر دارد .بنابراین با گروهها همکاری داشتن  است - آلن بیرو 257 ،. - 1375 در جامعه ما با توجه به باورهای اسلامی و ضرورت های انقلابی و مطلوبیت های اجتماعی، حضور مردم در تمامی صحنه ها و مشارکت آنان در ابعاد سیاسی و اجتماعی به عنوان یک عامل مهم در توسعه و سازندگی، مورد توجه بسیار است و در واقع یک وظیفه سیاسی و دینی همگانی است که تمامی اقشار جامعه اعم از مردان و زنان را شامل می شود - محسنی، خوشفر، بابایی و ابراهیمی،. - 168 :1392 یکی از مواردی که دانشگاهای فرهنگیان سطح کشور باید آنرا مد نظر قرار دهند و در جهت افزایش آن کوشش نمایند، افزایش انگیزه روحیه مشارکت جویانه دانشجو معلمان می باشد. داشتن انگیزه مشارکت جویی در دانشجو معلمان باعث ایجاد تحرک و نشاط و همچنین پیشرفت روزانه انان وتکامل و متخصص شدن در مهارت های اجرایی می شود، اما متاسفانه علی رغم اینکه مسئولان این دانشگاه در تلاش برای افزایش و بالا بردن انگیزه روحیه مشارکتجویی دانشجو معلمان هستند، با این حال دانشجویان دانشگاه های فرهنگیان کشور از انگیزه روحیه مشارکتجویی بسیار کمی برای فعالیت و یادگیری مهارتهای مشارکتی برخوردار هستند.

به گونه ای که کمبود روحیه مشارکت جویی در دانشجویان و همکاری تعداد کمی از آنان، برای برگزاری همایشها، جشنها، بزرگداشتها و مراسم عزاداری باعث شده است، مسئولین دانشگاه برای برگزاری همایشها، جشنها، بزرگداشتها و مراسم عزاداری مجبور باشند، هزینه زیادی برای استخدام تیم برگزارکننده از بیرون دانشگاه هزینه نمایند. در نتیجه بخاطر هزینه بر بودن اینگونه مراسمات، تعدادشان در دانشگاه کاهش می یابد. از دیگر مواردی که می توان به آن اشاره کرد، عدم آشنایی دانشجو معلمان و نداشتن تجربه برای برگزاری این نمونه مراسمها در مدارسی که باید در آینده در آن مشغول به کار شوند. این رساله در پی آن است که بتواند روایتهای چهارساله یک دانشجو معلم را از تجربه زیستی خود، ازسیرتحول انگیزه روحیههای مشارکت جویانه را شرح دهد، چرا که احساس می شود اگر دانشجو معلمان از انگیزه روحیه مشارکت جویی بیشتری برخوردار باشند از جهتی باعث یادگیری مهارتهایی برای آینده شغلی خود میشوند، که نمونهای از آنها میتوان به مهارتها برگزاری همایشها و جشنها و...... اشاره نمود و از جهتی دیگر باعث جلوگیری از هدر رفتن اوقات فراغت دانشجو معلمان می شود، چرا که دیده میشود در دانشگاه های فرهنگیان سطح کشور برنامههای زیادی برای پرکردن اوقات فراغت دانشجو معلمان وجود ندارد.

هدف

هدف این تحقیق ارائه تجارب شخصی دوران دانشجو معلمی و توصیف تجربه زیستی دانشجو معلم از سیرتحول انگیزه فعالیت-های مشارکت جویانه براساس فرایند تاریخی در عین حفظ یکپارچگی است.

روش تحقیق

در تحقیق روایی حاضر روایت یک دانشجو معلم از چهار سال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیرالدین کرمان مورد پژوهش قرار گرفته است. این دانشجو معلم اولین بار روایت های خودش از تحصیل در دانشگاه و شرایط دانشگاه در حدود 30 صفحه روایت کرده است. داستان او مانند داستان اکثر دانشجو معلمان اشاره به تجربیاتی دارد که در دانشگاه فرهنگیان کسب می شود. در این تحقیق ابتدا متن بصورت کامل خوانده شده است و در حین خواندن سوالاتی از داخل متن با "چه و چرا و چگونه" درآوردم و سپس سوالاتی که با"چگونه" در آورده شدهاند را به سوالاتی که با " چه و چرا" شروع می شوند، تبدیل کردم. سپس از بین انان هفت سوال که سوالات دیگر را در بر می گرفتند را درآوردم. بعد از ان پاسخ تمام سوالات را نوشتم و در اخر برای هر یک از سوالات با توجه به جواب ها 7 تم انتخاب کردم و پس از مرور تم ها پس از مرور تم ها چارچوب نظری برای تفسیر آنها ارائه شده است.

اعتباریابی:

در این تحقیق تم ها به دو صورت اعتباریابی شده است، که در مرحله اول از طریق بازخورد همتایان که تم ها را به دانشجو معلمان نشان داده و با توجه به توضیحاتی که برای آنان داده شد نظراتشان نوشته شد. سپس در مرحله بعدی که از بازخورد ممیزان بیرونی می باشد، نظر استاد راهنما در مورد تم ها مورد پیشنهادی با توجه به توضیحاتی که به استاد راهنما داده شد، گرفته شد.

نتایج تحقیق:

.1  نداشتن برنامه فراغتی

اوقات فراغت یکی از سرمایه های ارزشمند و گنج نهانی است که می توان به نیکویی از آن استفاده کرد. در واقع فرصت ها به دست آمدنی نیست؛ بلکه به دست آوردنی است. به همین دلیل باید مدیریت زمان را بخوبی بیاموزیم - سلجوقی، . - 47 :1392 برای مدیریت زمان نیز باید برنامهای جامع و کاربردی نوشت تا از آن برنامه حداکثر استفاده را به عمل آوریم. اما نداشتن چنین برنامه ای باعث سردرگمی فرد و به اتلاف رفتن اوقات فراغت و بیکاری او می شود.در نتیجه به نظر می رسد مفهوم نداشتن برنامه فراغتی بهتر می تواند در درک این مطلب کمک نماید، چرا که نداشتن چنین برنامهای باعث بی نظمی، بی هدفی و سردرگمی دانشجو معلم شد، به صورتی که اکثر اوقات فراغت را دانشجو معلم به خواب و گذاراندن بیهوده وقت مشغول بود و همچنین دانشجو معلم بصورت لحظهای تصمیم به انجام کاری می گرفت و پس از مدتی ان را رها می کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید