بخشی از مقاله

چکیده :

ما در این مقاله به دنبال دلایل عدم انگیزه در دانشجومعلمان در بخش فرهنگی هستیم و با توجه به تحقیقات انجام شده منبعی در این زمینه وجود ندارد و تحقیقاتی به عمل نیامده است و تنها از بعضی مصاحبات مسئولین در این زمینه استفاده کردیم.و موضوعات مد نظر خود را به صورت سوال در آوردیم و با روش مصاحبه از تعدادی دانشجو معلم اطلاعات کسب کرده و به بررسی آن ها پرداختیم.و در این تحقیق به پنج مقوله رسیدیم که شامل: عدم حمایت مسئولین دانشگاه- عدم جذابیت فعالیت های موجود- بی برنامه گی در کارها -کمبودمالی-عدم بروز رسانی و الگو برداری نامناسباست. و در نتیجه گیری های انجام شده دو عامل مسئولین و دانشجوها تاثیرگذاران اصلی این موضوع هستند که باید این دو عامل درست شوند مخصوصا بخش مسئولیت تا این معضل تا حدودی حل شود.

کلمات کلیدی: دانشجومعلمان، عدم انگیزه، فعالیت فرهنگی،مشارکت.

مقدمه و بیان مسئله:

موضوع مورد توجه برای مقاله انتخاب شده عدم انگیزه دانشجو معلمان برای فعالیت های فرهنگی است که اکثر دانشجومعلمان این موضوع را لمس کرده و از نزدیک شاهد آن بودند چرا دانشگاهی که اسم فرهنگیان را یدک می کشد دچار کمبود کار فرهنگی و عدم انگیزه دانشجویان خود است؟ از دو عامل اصلی که در ابتدا به چشم میخورد یکی عامل درونی و فردی و به خود شخص مربوط می شود و دومین عامل بیرونی است و به دانشگاه دوستان اساتید و غیره ارتباط دارد. در ادامه این مقاله با کمک گرفتن از دانشجو معلمان با افکاری متفاوت سعی داریم کنیم که این مشکل را ریشه یابی کنیم . موضوع اولیه عوامل درونی است که به خود فرد به احساسات و انگیزه های درونی ارتباط دارد . این عوامل تا حدودی به فرد کمک می کنند که چگونه فعالیت های فرهنگی بپردازد . اما عوامل تاثیرگذار تر عوامل بیرونی هستند که به انگیزه های فرد جهت میدهند یا مانع رشد آنها می شود. اولین عامل بیرونی تاثیرگذار، جو مخرب دانشگاه فرهنگیان است که میان دانشجو معلمان وجود دارد.

البته این عامل اشتقاق شده از عوامل دیگر است مثلاً فردی که به دنبال فعالیتهای فرهنگی است از طرف سایر دانشجو معلمان به اصطلاح فردی بادمجان دور قابچین لقب می گیرد و جایگاه خوبی را برای او در نظر نمی گیرند در نتیجه اکثر کارهای که نیاز به استقبال دانشجویان دارد مشکل بر میخورد . مورد بعد خود مسئولین هستند که در بعضی پست ها افراد ناشایسته و کم کار و ناآشنا به محیط دانشگاهی به صندلی ها تکیه زدند که رفتار و انگیزههای خود این مسئولین مانع جدی و سرکوبی برای دانشجو معلمان است. دانشجو جدا از هیجانات و قدرت جوانی، فردی حساس است که نیاز به توجه و تشویق و همراهی دارد که متاسفانه بعضی از مسئولین برعکس رفتار میکنند و در حوزه ی اختیارات خود رفتارهای نادرستی با این قشر مهم و حساس دارند موضوع بعد عدم وجود زیرساخت مناسب برای خیلی از فعالیت هاست که تغییری هم از سوی دانشگاه ایجاد نمیشود و زیرساختی ایجاد نمی گردد. پس بسیاری از فعالیت ها به مشکل بر میخورد و توان انجام آنها وجود ندارد . این موارد خلاصه از مواردی بود که در دانشگاه به چشم میخورد و در ادامه با طرح سوال از دانشجوها و تحقیقات میدانی امیدواریم که به پاسخ صحیح این سوال برسیم.

ملاحظات نظری:

با توجه به بررسی های سایت های مقالات معتبر و سایت های مربوطه مطلب و یا مطالب مربوطه ای پیدا نشد و کسی بر مسئله کار نکرده بود. تنها در یک خبر در مورد نشست شورای دانشگاه حکیم سبزواری، معاون فرهنگی وزارت علوم آقای غلامرضا غفاری مقداری در مورد انگیزه و مشارکت دانشجویان به صحبت پرداختند که به شرح زیر است:به نقل از وزارت علوم، غلامرضا غفاری، در نشست شورای دانشگاه حکیم سبزواری اعلام کرد: توسعه مشارکت های دانشجویی از طریق توسعه و گسترش کانون های فرهنگی، انجمن های علمی و فعالیت های دانشجویی بر مبنای قواعد و ضوابط موجود کشور، فعال کردن کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی برای دانشجویان و اعضای هیات علمی، از جمله سیاست های فرهنگی وزارت علوم در سطح دانشگاه ها به شمار می رود. وی یکی از مهم ترین مشکلات فرهنگی در سطح دانشجویان را »کم شدن انگیزه و مشارکت دانشجویان و بی رغبتی آنها جهت حضور در فعالیت های مشارکتی« برشمرد و اظهار داشت: معتقدیم این حس عدم مشارکت زمینه ساز ایجاد مشکلات فراوانی در زندگی و آینده این دانشجویان و در سطح وسیع تر در جامعه خواهد شد    .

وی ادامه داد: دانشجو با حضور در این فعالیت ها است که برای زیستن در جامعه آماده می شود و حس مسئولیت پذیری را می آموزد. - خبرگزاری مهر. - www.mehrnews.com که این نشان دهنده این است که مسئولین از این موضوع کاملا مطلع هستند اما اقدامات لازم را انجام نمی دهند.

سوالات:

سوالات پرسش نامه

B1به عنوان یک دانشجوی فرهنگی مشکلات سد راه فرهنگی را چه می بینید؟ الف - آیا خود شما علاقه به فعالیتهای فرهنگی درون دانشگاه دارید؟توضیح دهید؟

ب - چه فعالیتی تابه حال شما را جذب کرده بود و کمبود چه فعالیتی را احساس می کنید؟

ج - اگر تا به حال فعالیت را شروع کردید چه مشکلات سد راه شما بوده و اگر میخواهید فعالیتی را شروع کنید چه مشکلاتی بر سر راه خود می بینید؟

د - آیا تابحال تشویقی از سوی مسئولین برای فعالیتهای فرهنگی دیده اید؟

ه - نظر شما آیا حمایت های لازم از کارهای فرهنگی و دانشجویی فعال فرهنگی میشود؟

B2به نظر شما جایگاه این دانشگاه از نظر زیرساخت فعالیتهای فرهنگی در کجا قرار دارد و در چه زمینه زیرساخت لازم وجود ندارد؟

الف - آیا دانشگاه امکانات لازم را در اختیار دانشجویان برای فعالیت فرهنگی میگذارد؟

ب - جایگاه دانشگاه فرهنگیان کرمان در سطح مسابقات فرهنگیان کشوری در چه جایگاه قرار دارد؟

ج - آیا تا به حال شده که کاری از دست مسئولین برآید ولی برای فعالیتهای فرهنگی کم بگذارند؟ د - آیا ارجعیت به مسائل ورزشی بهدلیل زیرساخت است یا دلایل دیگری دارد؟

ه - در بحث مسائل فرهنگی در کدام زمینه ی آن اصلا زیرساختی در دانشگاه ندیده اید؟ B3به نظر شما فعالیت های فرهنگی چه تاثیری بر آینده دانشجو یا آینده کاری او دارند؟

الف - آیا شما تفاوتی بین دانشجوی فعال و غیر فعال در دانشگاه میبینید؟

ب - آیا دانشجوی فعال احساس آرامش و سرزنده بودن بیشتری میکند؟

ج - پس با توجه به این موضوع چرا کمتر کسی به سراغ کارهای فرهنگی می آید؟

د - آیا توجه ضعیف مسئولین و فرق نذاشتن بین این دانشجوها با دانشجویان دیگر اثرگذار است؟

ه - آیا معلمی که فعال است با معلمی که غیر فعال است فرقی ندارد و آیا بی توجهی آموزش و پرورش باعث عدم انگیزه معلمان فعال نمیشود؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید