بخشی از مقاله

چکیده

منطقه مورد مطالعه در شمال شهر زاهدان در زون فلیش شرق ایران قرار دارد. چینهشناسی این منطقه غالبا از واحدهاي رسوبی به سن کرتاسه فوقانی به بعد میباشد. در بعضی نقاط دایکهایی جوانتر از واحدهاي رسوبی، این واحدها را قطع کردهاند. در برخی نقاط، واحدهاي به جنس افیولیتی رخنمون دارند. از جمله واحدهاي قابل اهمیت، لایه کلیدي آهکی با قلوههاي کشیده است. تغییر شکل وابسته به پهنه فلیش شرق ایران در این منطقه به شکل گسلها، کلیواژها، چینخوردگیها و کشیدگی قلوههاي کنگلومرایی دیده میشوند. کشیدگی قلوههاي آهکی موجود در منطقه بخشی از استرین را در خود ثبت کرده است که طبق روش فراي، میانگین بهدست آمده براي پارامتر Rf برابر با ١۶١٫ میباشد که در نمودار فلین بیشتر دادهها در بخش استرین پهنشده یا پنکیکی قرار میگیرد.

مقدمه

مفهوم استرین در یک جسم، یعنی تغییر در اندازه و شکل جسم در طی تغییرشکلی که متحمل می شود - ۶٢٠٠ . - Twiss and Moores, اندازه گیري استرین، معمولا بسته به نشانگرها انجام میگیرد که نشانگرها به اشکال متفاوت از جمله خطی، کروي و بیضی شکل نمایان میشوند. بدین سبب، روشهاي متعددي براي اندازه گیري و تجزیه و تحلیل استرین تدوین شده اند؛ از آن جمله می توان به روشهاي ولمن، رمزي، دوپور، فراي و Rf / φ اشاره کرد.

محدوده مورد مطالعه در شمال زاهدان - پهنه فلیش شرق ایران واقع شده است و به لحاظ زمینشناسی به سه فاز فرورانش در ائوسن میانی، همگرایی دو بلوك قارهاي عربی و اوراسیا و برخورد بلوك عربی و اوراسیا در دوره بعد از میوسن، تقسیم میشود - - ١٩٨٣ - - Tirrul and et al. که سیستم دایکی و وجود سنگهاي آذرین، نشان دهنده فعالیت تکتونیکی شدید میباشد - - ١٩٨٢ - . - Camp and Griffis در صحرا، بین لایههاي شیلی – ماسهسنگی به سن کرتاسه فوقانی - جمشیدي و همکاران، - 1995، لایه کلیدي کنگلومرایی آهکی مشاهده میشود که به نظر میرسد کلیواژها در کشیدگی قلوهها تاثیر داشتهاند که استرین حاصل از تنش حاکم بر منطقه را نشان میدهد.

روش تحقیق

فراي سریعترین و رایجترین روش براي اندازهگیري استرین در دو بعد، توسط Norman Fry در دهه 1970 میلادي ارائه شد. این روش را میتوان به راحتی با جاگذاري رويهم آثار نقطهایی بر روي بخشی از مقطع انجام داد. به این روش که ابتدا کاغذي را روي بخشی از مقطع گذاشته و با در نظر گرفتن مرکزیت یک دانه، مرکز تمام دانههاي موجود، مشخص میشود، سپس کاغذ اثر را بدون چرخش و تغییر در زاویه، جابهجا کرده و به مرکزیت دانه بعدي، تمامی مراکز دانهها مشخص میشود. این کار تا زمانی ادامه مییابد که شکل شماتیکی از یک بیضی نسبتا تو خالی بر روي کاغذ اثر مشاهده شود که نرم افزار مقدار نسبت محور بزرگ به محور کوچک نشانگر تغییرشکل یافته6 - Rf - و زاویه بین بزرگترین محور بیضی و خط مرجع - Ø - 7 را محاسبه میکند.

مواد تحقیق

لایه کلیدي از کنگلومراي آهکی در بین واحدهاي شیلی – ماسهسنگی به سن کرتاسه فوقانی مشاهده میشود که قلوهها هندسه کشیدهاي دارند. لایه کلیدي مورد نظر، بخش Lime Mudstone را شامل میشود، هرچند محیط غالب مقطع میکروسکوپی از آهک بوده اما برخی قسمتها چرتی شدهاست. امتداد کلی لایهبندي برابر با °٠۶ که گسترشی حدود 2کیلومتر را دارا میباشد - شکل . - 2 از سه بعد لایه کلیدي - یک بعد موازي کلیواژ غالب منطقه و دو بعد عمود بر کلیواژ مذکور - در نقاط متفاوت عکس برداري و اندازه گیري بیضی استرین در هر بعد انجام شده است. بعد موازي با کلیواژ به عنوان سطح XY و دو بعد دیگر به نامهاي YZ و XZ معرفی میشوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید