بخشی از مقاله

چکیده: با بررسی مدارك و مستندات علمی در طول تاریخ با رویکرد پژوهشی – علمی مشخص می شودکه از گذشتهاي دور نام خلیج فارس برآبراه جنوبی ایران به عنوان نمایانگر و شاخص هویت ایرانی در آثار علمی دانشمندان یونانی – عرب و ایرانی و ... دیده می شود .از جمله در کتیبه داریوش بزرگ هحامنشی - درایه تیه هچا پارسه آثی تی - Draya Tya hacha parsa qity - در کتاب فلایوس آریا نوس مورخ بزرگ یونانی - پرسیکون کا اي تاس Per - sikon kaitas در اثر استرابون جغرافیدان یونانی - پرسیکون کا اي تاس - و در اثر بطلیموس بزرگترین جغرافیدان عالم در قرون اولیه پس از میلاد - پرسیکون سینوس - Persicus sinus در اثر کوین توس کوریتوس رفوسن مورخ رومی - اکوارم پرسیکو - aq uarum persic در منابع تاریخی و جغرافیایی دوره اسلامی » بحر فارس، البحر الفارسی، الخلیج فارس – خلیج فارس« در بسیاري از زبانهاي زنده دنیا - فرانسه یه صورت Golfe persique ، انگلیسی Persian gulf، آلمانی persischergolf، ایتالیایی golfpersico، روسی persid skzliv، ژاپنی per usga wan، و ترکی - farsi karfozi به اسم این خلیج به عنوان خلیج فارس اشاره محرز داشته اند.

این مسائل همگی دال بر باستانی بودن نام خلیج فارس دارند. اما متأسفانه تحریف نام خلیج فارس با هدف تضعیف هویت ایرانی از سوي مراکز مختلف بویژه کشورهاي عربی همچنان ادامه دارد که جملگی نشان دهنده حمایت کشورهاي استعمارگري از این فرایند می باشد. که البته این فرایند کشورهاي عربی پا را فراتر نهاده و با ثبت کردن نام دانشمندان ایرانی به عنوان عرب سعی در رسیدن به اهداف نامأنوس خود دارند که این خود دلایل قابل تأمل و تعمق دارد. به نمونه هاي از این تحریف اشاره اي می کنیم: -1 فعالیت نشریه الشراق الاوسط -2 کتابهاي درسی کشورهاي عربی و ایتالیا -3 تارنماي تلویزیون -4 cnn مجله نشنال جئو گرافیک -5 تلاش شبکه هاي بین المللی بی بی سی، یور و نیوز، روزنامه سومونه، تلویزیون آلمانی دویچه وله و شبکه هاي عربی و بخصوص تلاش کشور انگلستان و ....
به نظر میرسد که عوامل و مؤلفه هاي بسیاري در تحریف این نام تاریخی دست اندر کار می باشد که شناسایی این عوامل و مؤلفه ها و دفاع از نام تاریخی خلیج فارس بارویکرد پژوهشی – علمی ضروري به نظر می رسد. که در مقاله اخیر تلاش اساسی ما بر این شناسایی این مسئله است که با تکیه بر شماري از منابع و کتب تاریخی و نقشه ها به گونه مختصر و اجمالی مسابقه تاریخی کاربرد نام » خلیج فارس« براي این آبراه استرتژیک - با اهمیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی - را مورد بررسی علمی – پژوهشی قرار دهیم .

تحریف تاریخی

مقدمه:

در حالیکه تخریب نام خلیج فارس از سوي مراکز مختلف به ویژه کشورهاي عربی ادامه داردو حتی اخیراً این موضوع به مبادلات اقتصادي تولید کنندگان ایرانی و شرکتهاي عربی نیز کشیده شده است متأسفانه هنوز اقدامی جدي از سوي مقامات ایرانی در جهت حفظ نام و هویت خلیج فارس صورت نگرفته است در واقع اگر تا دیروز نام این آبراه استراتژیک از سوي مقامات عربی و برخی از شرکتها تحریف و تعجیل بود امروز فروشندگان عربی خواستار حذف خلیج فارس و تغییر آن به نامهاي مجعولی چون خلیج عربی هستند. خلیج فارس امروزه با وسعتی معادل 237473 هزار کیلومتر مربع بالغ بر 55798700 متر مربع مهمترین آبراه بین المللی جهان است. که بیش از 50 درصد انرژي جهان در آن نهفته است. خلیج فارس و کشورهاي ریز و درشت پیرامون آن - ایران ،کویت ، عربستان سعودي ، بحرین ، قطر، امارات متحده عربی، و عمان - نزدیک به 10 درصد از گستره 44 میلیون کیلو متر مربع قاره آسیا را در بر می گیرد این خلیج در روزگار کهن دریاي پارس نامیده می شود و تمامی دریاي عمان و بخشی از اقیانوس هند تا رود سند را در میگرفت.

خلیج فارس بدلیل موقعیت ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک خود همواره مورد توجه قرار داشته است و مجموعه اي از انگیزه هاي سیاسی، جغرافیایی یا مطامع خاص قدرتهاي فرا منطقه اي در پشت پرده براي تغییر نام خلیج فارس قرار دارند. این انگیزه ها در طول زمانهاي مختلف متفاوت بوده است . قبل و بعد از پیروزي انقلاب اسلامی اینگونه تلاشها دستخوش دگرگونی بسیاري شده است . حمایت قدرتهاي بزرگ مثل آمریکا، انگلیس، و شوروي از نام خلیج فارس با نام مجعول و ناقص آن چه بصورت مخفی و چه علنی در طول زمان متفاوت بوده است. این مواضع تاثیرزیادي بر موضعگیري کشورهاي منطقه داشته است. جنگ تحمیلی عراق بر ایران، اشغال کویت توسط عراق و اشغال عراق توسط آمریکا نیز در فراز و نشیب این تلاشها موثر بوده است.
برخی منتقدان از نام تاریخی خلیج فارس، جمهوري اسلامی را متهم می کنند که چرا بعد از پیروزي انقلاب همچنان بر نام خلیج فارس اصرار داردذ. این انتقاد از آنجا ناشی می شود که آنها وقوع انقلاب اسلامی ایران را دور شدن جمهوري اسلامی از خواسته هاي ملی خود تلقی می کنند و به تعبیر آنها، تهران نباید براي نام خلیج فارس شان ملی قایل باشد. از سوي دیگر نامگذاري غیرحرفه اي،سبب آگاهی بهتر آگاهان و ناظران امور از ساختار ضعیف فکري استراتژیست هاي خارجی نسبت به حساسیتهاي ملی و بومی مردم ایران می گردد. نامگذاري مجعولو اصرار بر تغییر نامی کهن، پیامدي جز تضعیف استقلال ملی ایران و هویت تاریخی کشورمان ندارد. کشورهاي حوزه خلیج فارس نیز باید نیک دریابند که پاك کردن حقیقت از صفحات تاریخ ناممکن است، چرا که جهان سالها شاهد اینگونه تلاشهاي ناممکن صهیونیسم جهانی براي محو فلسطین بوده و هست و اکنون این بار نیز بدانند که رویاي تازه و پریشان آنان هیچگاه تعبیر نخواهد شد و هر مرد و زن ایرانی مقتدرانه از آبهاي نیلگون و نام خلیج همیشه فارس حراست خواهد کرد.

کافی است که نگاهی علمی – پژوهشی به بررسی نام خلیج فارس در طول تاریخ در منابع از کهن تا امروز بپردازیم که بنابر مدارك متقن، خلیج فارس از هزاران سال پیش نه توسط ایرانیان ، بلکه توسط ملت هایی که با ایرانیان مراوده داشته اند، از جمله یونانیان و رومیان با عنوان »دریاي پارسی« نامیده شده است. عرب ها نیز قرن ها آن را »خلیج فارس« یا »بحر فارس« نامیده اند. خلیج فارس با همین نام طی هزاران سال گذشته شناخته شده و تمامی کشورها و اقوام مختلف از جمله اعراب از این نام استفاده کرده اند. تمام متون قدیمی جغرافی جهان از نقشه هاي هکاتایوس و بطلیموس تا آثار جغرافیدانان و جهانگردان مسیحی و مسلمانان، شعبه اي بزرگ از اقیانوس هند را که از جنوب به موازات بحراحمر تا قلب دنیاي قدیم پیش رفته است، خلیج فارس یا دریاي فارس نامیده اند.
از سده هاي هفتم و هشتم پیش میلاد تمام علمان از جمله آناکسی ماندر، هکاتوس،هرودوت، اراتوستن،هیپارك، پومپونی مله، کراتس مالوس، استرابون، بطلیموس، مایکروپیوس، ایزیدورسویلی، محمد بن موسی الخوارزمی، ابن حوقل، مقدسی، ناصرخسرو، ادریسی، جیحانی، فرازي، بیرونی ، ابن جبیر، یاقوت ،قزوینی، مستوفی، ابن بطوطه، حافظ، شرف الدین علی یزدي، ابولغازي و ... دریاي جنوبی ایران را تحت اسامی وعناوینی نظیر خلیج فارس،خلیج پارس،دریاي فارس، بحرالفارس، سینوس پرسیکوس، ماره پرسیکوس، گلف پرسیک، پرژن گلف - گالف - ، پرزشیر گلف، پرسیس یا پرسیکوس نامیده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید