بخشی از مقاله

چکیده

در جهان امروز یکی از مشکلات بشر تأمین نیازهای غذایی است.به گونه ای که امنیت غذایی به عنوان یکی ازاهداف مهم سر لوحه دولت ها قرار گرفته است.بدون شک به منظور نیل به امنیت غذایی علاوه بر اتخاذ سیاست های مطلوب وبرخورد از منابع کافی باید تولیدکشاورزی به گونه ای باشدکه تمامی نیازهای جامعه را برآوردکند.از سوی دیگرتولید کشاورزی خود نیاز دو گروه عوامل تولیدی از جمله؛ عوامل فیزیکی تولید از قبیل زمین، بذر، نیروی کاروغیره که وجود آنها از نظر کمی و کیف شرط لازم تولید است و همچنین عوامل غیر فیزیکی تولیدی که ریشه در مدیریت و اقتصاد کشاورزی دارند، می باشد.

با توجه به اهمیت و ضرورت مدیریت در اقتصاد کشاورزی، این به عنوان شرط کافی تولید تلقی می گردد. بنابراین به منظور تولید کشاورزی مطلوب و بهینه، وجود عوامل فیزیکی و غیر فیزیکی تولید در کنار یکدیگر لازم و ملزوم هم می باشند.

روش تحقیق این پژوهش تحلیل، توصیفی و میدانی می باشد و برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای و مید ان استفاده گردیده است. همچنین برای تحلیل داده ها و اطلاعات از روش استنباطی بهره گرفته شده است.

یافته های این مقاله بیانگر آن است که اقتصاد کشاورزی در شهر اردبیل دارای معضلات و مشکلاتی می باشد که هنوز نتوانسته است کارکرد متفاوت خود را برای شهروندان به خوبی ایفا کند. لذا برای مرتفع شدن این معضلات مدیریت اقتصاد کشاورزی با یه آگاهی و بینش بسیار وسیعی تری نسبت به اهمیت اقتصاد کشاورزی در زندگی مردم داشته باشد و امکانات لازم را در جهت بر طرف نمودن کمبود سرمایه گذاری های لازم در زمینه کشاورزی از یک سود توسعه این فضاهای حیاتی از سوی دیگر تلاش مضاعف نماید.

-1 بیان مسئله

کشاورزی از زمان های قدیم بسیار تغییر کرده است. در دوران ما قبل تاریخ انسان های اولیه برای تامین غذایی کافی به شکار و گرد آوری دانه متکی بودند. پیشرفت بزرگ بعدی بهره گیری از حفاری برای کاشت دانه ها بود که این موضوع در حقیقت به انسان اجازه می داد تابیش از اندازه به طبیعت متکی نباشد و در ضمن منابع غذایی خود را بیشتر کند این مسله همین طور به منزله پایانی برای چادرنشینی بود. اهلی کردن حیوانات و استفاده از آنها برای شخم زدن زمین کشاورزی، جهت نرم کردن خاک برای کاشت از دیگر اقدامات بشر بود. جامعه بشری توانست کشاورزی را توسعه دهد بدین ترتیب فقط عده ای در مزارع کار و بقیه از محصول استفاده می کردند در طول قرن ها با افزایش دانش تولید محصولات کشاورزی و اطلاعات پرورش محصولات فصلی و انتخاب بهترین محصول، زمینه کشت مطلوب در مناطق مشخص، در عصر پیش از صنعت فراهم شد هر چند برای جمع آوری محصولات به تعداد فراوان کارگر احتیاج بود.

محققان و کارشناسان اعتقاد دارند که دستیابی به آرمان های توسعه ای بخش کشاورزی در گروه استفاده بهینه از فناوری مناسب در بخش کشاورزی است. رشد جمعیت و افزایش نیازمندی ها، انسان را به آموختن دانش و فناورهای جدید سوق داده است تا بتواند جوابگون نیازهای خود باشند، چون بدون بهره گیری از علوم و تکنولوژی جدید انسان قادر نخواهد بود غذای خود و جمعیت حاضر را تامین کند. امروزه بخش کشاورزی پاسخ گوی نیاز جوامع بشری نیست و محصولات کشاورزی در دنیا جنبه استراتژیک پیدا کرده و در معادلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دنیا نقش مهم و حیاتی را ایفا می نماید.

برای توسعه بیشتر مکانیزاسیون کشاورزی، ضروری است تا علاوه بر وارادات فناوری های مناسب، انتقال دانش فنی مربوطه در سطحی وسیع گرو جدی گر از خود ماشین مورد توجه قرار گیرد - همان منبع - ایران یکی از نخستین کشورهای دنیا می باشد که در آن کشاورزی وزراعت آغاز گردیده و انسان اولیه برای اولین بار در فلات ایران به کشت و آبیاری و پرورش دام مشغول شده است. تقریبا یک سوم زمین های ایران قابلیت کشاورزی دارند اما به دلیل خاک مرغوب و نامناسب بودن توزیع آب در بیشتر نواحی، در اکثریت زمین های قابل کشت در ایران کشت زراعتی انجام می شود فقط %12 از وسعت ایران تحت عملیات کشاورزی می باشند - شامل؛ باغات، تاکستان ها و زمین های قابل کشتکاری - اما کمتر از یک سوم از زمین های قابل کشتکاری تحت آبیاری بوده و مابقی تحت کشاورزی خشک می باشند

از این دو انسان به محیطی احتیاج دارد تا به تولید مواد غذایی بپردازد و کشاورزی خود می تواند به تنهایی این امکان را برای بشر برآورده کند تا احتیاجات خود را از این نعمت الهی برداشت کند. فعالیت های کشاورزی به منظور بهره گیری انسان از منابع طبیعی جهت ادامه بقاء و افزایش رفاه جامعه انجام می شود . اجزای کالبدی شهر اردبیل که با سرعت یافتن جمعیت انسانی و فشار سنگین شهر نیشینی که سازگار با آن ندارد و فضاها و کاربری های اراضی آن از ظرفیت و قابلیت لازم جهت پاسخ گویی به نیازهای زندگی پرشتاب شهری برخوردار نیست. اما در این میان رشد فیزیکی شهرها نقش تعیین کننده ای در سرنوشت آنها دارد. بنابراین برای بهبود عملیات کشاورزی و رضایتمندی مردم از این فعالیت با یه مکان یابی مناسبی در جهت ایجاد شرایط کشاورزی در جهات مختلف با برنامه ریزی صحیح و مناسب صورت بگیرد تا مردم احساس کمبود مواد غذایی نکنند.

-2 سوالات و فرضیه تحقیق

- 1 نقش های عمده اقتصاد کشاورزی در توسعه اقتصاد شهر چیست.

- 2 معضلات اقتصاد کشاورزی شهر اردبیل چه عواملی هستند.

- 3  توان علمی و فنی کشاورزان شهر اردبیل چگونه است.

- 4 نقش مهاجرت روستائیان بر پیکره بخش کشاورزی چه تاثیری دارد.

- 5 نقش کاغذ بازی های اداری بر کشاورزی اردبیل چگونه است.

- 6  توان مالی کشاورزان چه تاثیری بر اقتصاد کشاورزی اردبیل دارد.

با توجه به سوالات مطرح شده؛ فرضیه های این مقاله بر این استوار است که:

- 1 به نظر می رسد که نقش اقتصاد کشاورزی در شهر اردبیل از شرایط مناسبی بر خوردار نیست.

- 2 به نظر می رسد که مهاجرت روستایی یان تاثیر منفی بر بخش کشاروزی شهر اردبیل دارد.

- 3 به نظر می رسد که تشریفات اداره مانع محکمی در برابر توسعه کشاورزی است.

- 4  به نظر می رسد توان علمی و فنی کشاورزان شهر اردبیل در سطح پایین تری قرار دارد.

- 5  به نظر می رسد که مسئولمان شهر اردبیل توانایی های لازم را در خدمت رسانی به کشاورزان را دارا نمی باشند.

-3 پیشینه تحقیق
در مورد کشاورزی مطالعات و تحقیقات بسیاری انجام گرفته که مهمترین آنها عبارتند از:

-    فرانسیس، چ. و با تلرفلورا در کتاب کشاورزیایه را در مناطق معتدل در سال 1377، معتقدند که نظام پایه دار در کشاورزی در حقیقعت حاصل نوعی راهبرد مدیریتی است که بتواند کشاورز را رد انتخاب صحیح ارقام و واریته های مورد کشت، حاصل خیزی خاک، اجرای روش های مناسب شخم، در توالی قرار دادن مناسب گیاهان برای کاهش هزینه های مربوط به نهاده های مصرفی، به حداقل رساندن اثرات سوء بر محیط زیست، تامین پایه داری در تولید و ایجاد و سود آوری یاری نماید.

-    شولتز در کتاب دگرگونی سازی کشاورزی سنتی، جابه جایی عمده ای را از ترویج کشاورزی به سرمایه گذاری در تحقیقات کشاورزی و نیروی انسانی ایجاب می نمود. این دیدگاه تاکید فزاینده بر تحقیقات کشاورزی را طی دهه 1960 تقویت نمود و در پی این تحقیقات در نتیجه دستیابی به واریته های پربازده و پاکوتاه برنج و گندم که در دهه 1960به سرعت در بسیاری از مناطق جهان سوم مورد استفاده قرار گرفت.

-    شولتز در سال 1964، در کتاب انتقال از کشاورزی سنتی بسیاری از فرضیات ساختار گرایان مبنی بر اینکه کشاورزی کشورهای در حال توسعه افرادی سنتی و بدون واکنش در مقابل انگیزش های اقتصادی هستند به چالش می کشد.

-    آقایان جان استون و ملور در سال 1961 در مقاله ای تحت عنوان نقش کشاورزی در توسعه اقتصادی با الهام از مدل لوئیس بر اهمیت کشاورزی به عنوان نیروی محرک در رشد اقتصاد تاکید کرده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید