بخشی از مقاله

چکیده :

حقوق جزا به عنوان یکی از مهمترین موضوعاتی که با حقوق افراد سروکار دارد و می تواند حقوق و آزادی افراد را تحت تاثیر قرار دهد پس باید قوانین مربوط به آن با ظرافت و دقت بسیار تدوین گردد تا افراد بتوانند در کمال آرامش و آسودگی حقوق خویش را استیفا کنند.با توجه به اینکه در قانون جدید به حقوق شهروندی و دفاعی متهم توجه شده و اشکالاتی که بر نحوه دادرسی وارد بود بهبود یافته است همچنین نقش مردم در به راه انداختن چرخه کیفری مورد توجه قرار گرفته و موسسات مردم نهاد ثبت شده دردفاع از متهم و تعقیب جرم حضور خواهند داشت و در دادرسی مداخله داده می شوند.دراین مقاله سعی برآن داریم تا از جنبه های مختلف حقوق جزا و تاثیرات حقوق شهروندی بر آن را مورد بررسی قرار دهیم و شیوه های نوین اعمال مجازات که با حقوق افراد منطبق باشند را مطرح نماییم.

کلمات کلیدی:حقوق شهروندی، آزادی، استیفا، مجازات، حقوق افراد، مجرم
مقدمه :

برای اندیشیدن و تفکر در زمینه تآثیر حقوق شهروندی بر حقوق جزا ابتدا این سوأل مطرح میشود که حقوق شهروندی چیست؟ آیا این حقوق در همه جا یکسان است؟ آیا میان حقوق شهروندی و جزا ارتباطی وجود دارد؟در این مقاله سعی برآن است که به طور واضح به این سوألات پاسخ داده شود و کارکرد حقوق شهروندی بر حقوق جزا بیان شود.حقوق و آزادی های مشروع افراد یکی از موارد بسیار مهم در جامعه بشری می باشد که هم اشخاص و هم دولت حاکم باید برای آن احترام قائل شوند تا بتوان با پیشرفت کشورها و تغییر زندگی اجتماعی افراد قوانینی را به وجود آورد تا هرچه بیشتر منطبق بر زندگی مدرن امروزه باشد،قوانینی که نگاه اولیه آن حفظ کرامت و آبروی افراد باشد نه این که صرفا قوانینی بازدارنده باشند .

قانون گذاران باید بدانند که قانون خوب قانونی است که علاوه بر بازدارندگی دارای جنبه های والاتری باشد که افراد آن را با میل باطنی بپذیرند و آن را به بعد اجرا بگذارند نه آنکه صرفا از ترس مجازات و کیفر از آن عمل اجتناب نمایند این چنین قوانینی رفته رفته به هنجار در جوامع تبدیل شده و باعث میشود که زندگی افراد زیر سایه قانونی که نخست به خودشان اهمیت داده سپس به عمل ارتکابی آن ها،زندگی مملؤ از آرامش و امنیت داشته باشند.

امروزه اغلب افراد در محیط های شهری زندگی می کنند و آنچه مسلم است این است که در فضای زندگی شهری رفع نیازها ازطریق تعاملات متقابل افراد با یکدیگرصورت می پذیرد لذا آنچه در روند این نوع زندگی ضروری به نظر می رسد قاعده مند ساختن روابط افراد در جامعه شهری به منظور جلوگیری از هرج و مرج و بی ثباتی در جامعه است بنابراین لازم است که بدانیم حقوق شهروندی چیست؟ به طور کل حقوق شهروندی را میتوان به مجموعه قواعد حاکم بر روابط اشخاص در جامعه شهری تعریف نمود این حقوق جزء حقوق ذاتی و فطری انسان هاست و غیر قابل انتقال و تجزیه ناپذیر است چون عناصر آن لازم و ملزوم یکدیگرندحال باید بدانیم که حقوق شهروندی به چه افرادی تعلق می گیرد؟

در پاسخ به این سوال ابتدا به مفهوم شهروند می پردازیم لذا بنابر،باور برخی از شهر نشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و به مسئولیت خویش در قبال جامعه عمل نمایند شهروند تلقی می شوند. نکته قابل توجه در این موضوع این است که حقوق شهروندان به افرادی تعلق می یابد که تابعیت یک کشور را داشته باشند و حقوق شهروندی را میتوان در قالب حقوق مدنی،سیاسی،حقوق اقتصادی و اجتماعی و کیفری بررسی نمود که در این مقاله سعی بر آن داریم که به حقوق شهروندی و کاربرد آن در حقوق کیفری بپردازیم.

حقوق شهروندی به طور ویژه به عدالت و برابری توجه دارد و این مفهوم وقتی تحقق می یابد که همه افراد یک جامعه از کلیه حقوق مدنی و سیاسی برخوردار باشند و از مهمترین مسائل حقوق شهروندی در اسلام توجه به کرامت انسان ها به عنوان اشرف مخلوقات می باشد.حقوق شهروندی از مجموعه ای قواعد ومقررات که در جهت حفظ شخصیت و کرامات انسانی در تمامی حدود سیاسی ، قضایی-اجتماعی مورد نیاز است تشکیل میشود که جامعه و حکومت به صورت مشترک ستون اجرای آن می باشند. واژه ی دیگری که باید

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید