بخشی از مقاله

چکیده

فرصت های سرمایه گذاری نشان دهنده استعداد بالقوه شرکت درسرمایه گذاری وسودآوری آتی است، فرصت های سرمایه گذاری موجب تخصیص منابع مالی شرکت به منظور تحصیل درآمد یا کاهش هزینه ها است. فرصت های سرمایه گذاری دارای سه شاخص MBA ,MBE , EP می باشد که در محاسبه این شاخص ها از اقلام ترازنامه ای سالیانه شرکت ها استفاده می گردد. از طرفی نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری هر سهم از اطلاعات مالی سالیانه شرکت ها قابل استخراج است . این نسبت یکی از نسبت های مهم جهت تعیین ارزش شرکت ها در بازار بورس می باشد از اینرو برای مدیران حائز اهمیت می باشد. نتیجه اینکه شناخت روش ها و شاخص های اندازه گیری فرصت های سرمایه گذاری و تشخیص نوع رابطه آنها برای مدیران شرکتها قابلیت تصمیمات سرمایه گذاری مهم ونحوه مواجهه با بحران های مالی را فراهم می کند.

واژگان کلیدی : فرصت های سرمایه گذاری ، MBA، MBE، EP

مقدمه

سرمایه گذاری فعالیتی در قالب بکارگیری وجوهی است که بتواند منجر به ورود جریان نقدی سودآور در آینده باشد واین فعالیتمنحصر به شخص یا اشخاص نبوده بلکه تمام اشخاص به هر برهه ای از زمان اقدام به سرمایه گذاری می نمایند. - تابش، - 1387 فرصت های سرمایه گذاری به طور معمول قابل مشاهده نمی باشد با این حال، ما کمی در مورد چگونگی عملکرد این متغیرهای شاخص می دانیم که می تواند تا حد زیادی نشان دهنده مشکلات اندازه گیری مجموعه فرصت های سرمایه گذاری باشد. فرصت های سرمایه گذاری به خودی خود اتفاق نمی افتند بلکه باید آنهارابه وجود آورد، برخی از فرصت های سرمایه گذاری ممکن است توسط مدیریت عالی سازمان یا اعضای هیئت مدیره ارائه شود. - . - Adam,2007,p2

برای رشد اقتصادی هر کشور، لازم است افراد مازاد درآمد خود را سرمایه گذاری کنند. بنابراین هر سرمایه گذار برای اینکه بتواند سهامی با بازدهی بیشتر و ریسک کمتر به دست آورد، نیازمند اطلاعاتی در مورد آن سهام است. اطلاعاتی که در مورد سهام یک شرکت وجود دارد، یا براساس اطلاعات داخلی آن شرکت است یا بر اساس اطلاعات خارجی آن شرکت است. اطلاعات داخلی یک شرکت، در صورتهای مالی آن مثل صورت سود و زیان وترازنامه منعکس می شود. اطلاعات خارجی یک شرکت نیز در بازار بورس وجود دارد، که این عوامل داخلی وخارجی بر بازده سهام تاثیر می گذارد و قیمت سهام را در بازار تعیین می کند و این اطلاعات بالطبع بر تصمیم گیری های سرمایه گذاران تاثیر به سزایی دارد.

گاهی اوقات ممکن است بازده سهام معیار قابل اتکایی برای تصمیم گیری سهامداران نباشد. در چنین مواردی ارزش ایجاد شده توسط سهامدار میتواند بهترین معیار برای سنجش وضعیت سهام باشد. نسبت ارزش بازار سهام به ارزش دفتری در چنین شرایطی می تواند منعکس کننده ارزش فوق باشد. - موسوی- مریدی پور2، - 1385 یکی از بازارهایی که در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته و خوشبختانه فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری و کسب سود فراهم کرده بورس اوراق بهادار است. از سوی دیگر به دلیل نبود افق سرمایه گذاری در دیگر بازارها، منابع مالی جدیدی به نوعی سمت شرکت های بورس هدایت شده است. به طوری که طی یکسال اخیر افراد حقوقی جدیدی با سرمایه های قابل توجه وارد بورس شده و موجب افزایش نقدینگی و رشد معاملات سهام شدهاند.

فرآیند سرمایه گذاری با استفاده از منبع آن یعنی پس اندازها آغاز می شود. بسیاری ازاقتصاددان ها معتقدند که ویژگی کشورهای در حال توسعه کمبود پس انداز است. در اینصورت اگر پس انداز افزایش یابد، سرمایه گذاری افزایش یافته و رشد اقتصادی محقق می شود. اما شواهد متعدد نشان می دهد که نقدینگی و پس انداز قابل توجهی در کشور وجود دارد، اما این پس اندازها به سمت سرمایه گذاری های مولد حرکت نمی کنند. یکی از عواملی که می تواند بر تصمیمات سرمایه گذار تاثیر بگذارد فرصتهای سرمایه گذاری پیش روی شرکت ها است. از طرفی نسبت P/ B - ارزش بازار سهام به ارزش دفتری - یکی از نسبتهای مالی بوده که برای سنجش قیمت بازار شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

این نسبت معیاری جهت سنجش ارزش ایجاد شده برای سهامدار نیز محسوب می گردد. این نسبت که از نسبت های وابسته به ارزش بازار سهام می باشد از حاصل تقسیم قیمت بازار سهام به ارزش دفتری سهام به دست می آید. سرمایه گذاران - سهامداران - به منظور ارزیابی میزان موفقیت مدیر در به کار گیری سرمایه ی خود به این موضوع علاقه مندند.اهمیت مطالعه ی سرمایه گذاری همه مردم به نوعی دارای ثروتی هستند که ناشی ازارائه خدمات آنان در بازار کار می باشد. اغلب مردم در بیشتر مواقع تصمیم گیری هایی رادر خصوص سرمایه گذاری در زندگی خود انجام می دهند. برای مثال برخی از کارگران راجع به اینکه آیا وجوه مربوط به بازنشستگی خود را در سهام سرمایه گذاری کنندیا در اوراق قرضه، تصمیماتی را اتخاذ می کنند.

یکی از تحولاتی که از سال 1990در زندگی مردم بیشتر به چشم می خوردشرکت مردم در طرح های بازنشستگی است. درطرح های سنتی، اغلب مردم مبالغی را به صورت ماهیانه برای دوران بازنشستگی پس انداز می کردند، ولی حالا همین افرادمنابع مالی خود را در خرید سهام، اوراق قرضه وسایر موارد مشابه به کار می اندازند. بنابراین در این حالت نتیجه تصمیم گیری که فرد انجام می دهد - اعم از سود یا زیان - برروی مزایا ومنافع بازنشستگی وی تاثیر می گذارد. همین عامل دلیل بسیار مهمی برای مطالعه ی موضوعات سرمایه گذاری است. - چارلزپی جونز ،1386، - 13 چرا سرمایه گذاری می کنیم ؟

سرمایه گذاری برای کسب پول صورت می گیرد. اگرچه هر فردی با این عبارت موافق است، با این حال باید درآن دقیق تر شویم. ما به این خاطر سرمایه گذاری می کنیم که رفاه و آسایش فعلی و آتی خود را بهبود ببخشیم. وجوهی که سرمایه گذاری می شوند می تواند ناشی از دارایی های موجود فرد، پول وام گرفته شده یا پس انداز باشد. سرمایه گذاران سعی می کنند ثروت ودارایی خود را به نحو موثری مدیریت کنندتا بتوانند با محافظت آن از عواملی همچون تورم، مالیات و سایر عوامل، بیشترین بازده را کسب نمایند. به عبارتی دیگرسرمایه گذاران می خواهند از پول خود سودی را کسب نمایند چون وجه نقد دارای یک هزینه فرصت از دست رفته است، در صورتی یک وجه نقد را نگهداری کنید فرصت کسب سود از طریق آن وجه نقد را از دست خواهید داد. - چارلزپی جونز ،1386، - 16 مفهوم فرصت های سرمایه گذاری

-1 شرکت های با فرصت های سرمایه گذاری شرکت هایی هستند که پروژه های افزایش ظرفیت، ایجاد خطوط جدید تولید، تحصیل سایر شرکت ها، نگهداری وجایگزینی دارایی های موجود را دربرنامه شرکت خوددارد. چنانچه واحد انتفاعی نتواندوجوه در دسترس را به نحوی سودآور سرمایه گذاری کند ممکن است سود خالص را به مصرف توزیع سود سهام برساند.از سوی دیگر در صورت موجود بودن فرصت های سرمایه گذاری سودآور، می توان از سود به منظور تامین مالی آن استفاده کرد. - شباهنگ ،1385، - 260

-2 سرمایه گذاران پول خود را در شرکتی سرمایه گذاری می کنند که می تواندترکیبی از حقوق صاحبان سهام، سهام اولویت دارو اوراق قرضه، سپرده ثابت در شرکت ها، LIC، املاک و مستغلات، ابزارهای بازار پول، اشیاء قیمتی و وجوه متقابل و ... باشد. این راه سرمایه گذاری شناخته شده به عنوان فرصت های سرمایه گذاری است - . - Hiriyappa,2008,p 48

-3 یک شرکت می تواند به صورت ترکیبی از دارایی های مشهود و گزینه های سرمایه گذاری آتی نشان داده شود. دارایی های مشهود دارایی های واقعی هستند که به رسمیت شناخته شده اند. گزینه های سرمایه گذاری آتی فرصت های سرمایه گذاری غیر قابل مشاهده می باشد. - - Riahi ,2001,p 4فرصت های سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه در کشورهای در حال توسعه بخش قابل توجه پس انداز به صورت نقد و به شکل سکه و شمش طلا و جواهرات و ارز در بانک ها است. اندوختن طلا به علت ترس و پیش بینی تنزل ارزش سایر اندوخته ها به صورت عادت در کشورهای در حال توسعه وجود دارد.اگر به محل هایی که پس اندازها به سوی آن گرایش دارند نگاه کنیم، خواهیم دید این پس اندازهاعمدتاً در حوزه های زیر سرمایه گذاری می شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید