بخشی از مقاله

تحلیل روش های طراحی در آثار نورمن فاستر از دیدگاه صاحب نظران

چکیده

معماری محصول تعامل انسان با محیط می باشد.امروزه بهره گیری از روش های نوین در طراحی و معماری به بحث روز تمامی کشورهای جهان برای ارتقا سطح کیفیت تبدیل شده است.از این رو تحلیل و بررسی آثار معماران از دیدگاه صاحبنظران می تواند در رشد و تکامل معماری نقش عمده ای را ایفا نماید. هدف از این پژوهش در واقع بررسی دو نمونه از آثار معمار بزرگ نورمن فاستر از دیدگاه صاحبنظر و منتقد معماری چارلز جنکس است. سبک نورمن فاستر بیشتر در زمینه روش های معماری پایدار و سبز می باشد.فاستر بر دوری از مقوله های سبک گرایانه تاکید می کند و با قدرت تمام اعلام می کند که هیچگاه فن آوری را به مثابه هدف نهایی مورد توجه قرار نداده و بر این باور است که فن آوری زمانی ارزش نهایی خود را به دست می آورد که به مثابه ابزاری برای دستیابی به اهداف اجتماعی تلقی شود.چارلز جنکس بر این باور است که معماری معاصر در حال پیروی از هفت روش که هفت روش آفرینش فرم معماری می باشد که یکی از این روش ها،روش فن آلی است. روش تحقیق »توصیفی-تحلیلی«و شیوه آن »اسناد کتابخانه«و جمع آوری اطلاعات در بستر مطالعات می باشد.

کلید واژه ها: نورمن فاستر، روش طراحی، چارلز جنکس، روش فن آلی

مقدمه

نورمن فاستر معمار مشهور بریتانیایی است که سبک وی بیشتر در زمینه روش های معماری پایدار و سبز می باشد.وی در سال 1965 از دانشگاه منچستر کارشناسی معماری گرفت و برای تحصیلات تکمیلی به آمریکا رفت و از دانشگاه ییل موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد شد.

چالز جنکس معتقد است معماری معاصر در حال پیروی از هفت جریان جدید است.در نظر او این هفت جریان هفت روش آفرینش فرم معماری را نشان می دهد.روش فن آلی گونه ای معماری است که بین ساختار و طبیعت ارتباط برقرار می کند.این جریان فرمی،از نظر او استعاره های آلی بدون دستورالعمل پرشکن هستند.

ساختمان شهرداری لندن

ساختمان شهرداری لندن (تصویر(1 در ساحل جنوبی رودخانه تیمز و در نزدیکی تاور بریج واقع شده است.

تصویر-1ساختمان شهرداری لندن

( http://hamshahrionline.ir/hamnews/1383/830331/Irshahr/010080.jpg )

این بنا که شامل فضاهای اداری،هتل،فروشگاه و محوطه باز با ارتفاع 45 متر شامل 11 طبقه (یک طبقه زیر زمین) طراحی شده است و برای استفاده عموم مردم است.این ساختمان دارای فضاهایی مشتمل بر تالار پرسش و پاسخ ، نمایشگاه، کتابخانه عمومی، اتاق های مشاوره، دفاتر اداری،مرکز بازدیدکنندگان، رستوران و گالری می باشد.

شاخص اصلی بنا رمپ مارپیچ 730 متری آن است که تمامی 10 طبقه ساختمان را به یکدیگر متصل میکند. شیب ملایم این رمپ سبب می شود ناظر شاهد دیدن مناظری زیبا از لندن شود و همچنین استفاده از این رمپ برای عموم آزاد است،تا مردم بتوانند شاهد فعالیت مسئولان باشند.(محمود گلابچی،1388،(78


تصىیر-2نمایی ازپلکانساختمانشهرداریلندن

)http://up.naghsh-negar.ir/uploads/CityHall.jpg(

رمپ در بخش فوقانی به دفتر شهردار و فضایی عمومی به نام اتاق لندن می رسد. این فضای شفاف به همراه تراس خارجی و دید مناسب از شهر،توان پذیرایی بیش از دویست نفر را دارد.


تصویر-3نمایی از رمپ ساختمان شهرداری لندن

(http://up.naghsh-negar.ir/uploads/CityHall.jpg)

در طبقه آخر، یک گالری طراحی شده که از آن می توان به تماشای شهر لندن پرداخت.

(http://up.naghsh-negar.ir/uploads/CityHall.jpg)

پلان طبقات


نقشه -1پلان طبقه دوم نقشه -2 پلان طبقه اول

(http://up.naghsh-negar.ir/uploads/CityHall.jpg)

سازه این بنا مشتمل بر یک هسته بتن مسلح و چهارده ستون لوله ای فولادی است که طبقه های موازی را با قطر حداکثر 45 متر تحمل می کند.در اجرای سازه از ستون های لوله ای فولادی استفاده شده که طبقه ها را به صورت مستقیم به یکدیگر متصل کرده و در فضای داخلی ساختار هر طبقه،پیچ می خورند.


تصویر-4 الگوی سیستم سازه ای طبقات ساختمان شهرداری لندن

(تعامل و تکنولوژی دکتر محمود گلابچی )

استفاده مجدد از انرژی ذخیره شده

کلیه لامپها و سیستمهای رایانهای در کل مجموعه قادر به دریافت گرمای موجود در فضا و تأمین مجدد انرژی ساختمان هستند .


تأمین انرژی و آب اشامیدنی بوسیله پمپاژ آبهای زیر زمین

این ساختمان روی سفره آب زیرزمینی لندن واقع شده و همین امر باعث میشود که گرمای اضافی موجود در کل فضا بصورت اب گرم از طریق لوله کشی در سفره اب زیرزمینی ذخیره شود و در مواقع لزوم از طریق پمپاژ آب برای مصارفی همچون راهاندازی سیستمهای سرمایشی وآبیاری فضای سبز استفاده میشود .


تصویر -5 دیاگرام گرمایش،سرمایش و تهویه طبیعی

( http://www.nbpars.ir/Portals/0/Pictures/825/66.jpg )

استفاده از پنلهای خورشیدی

سقف مجموعه توسط قابهای فتوولتاییک پوشیده شده و در طول روز این پنلها نور خورشید تابیده شده به خود را ذخیره کرده و از همین طریق در شب انرژی برق مورد نیاز مجموعه را تأمین میکنند.( دکتر محمود گلابچی ،120،(1388



تصویر-6 پانل های خورشیدی روی سقف


استفاده از مصالح تجدید پذیر

استفاده از مصالح تجدید پذیر مثل بتن، فولاد و شیشه و استفاده از مواد بازیافتی مثل فرش لاستیکی با روکش فلزی یکی دیگر از

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید