بخشی از مقاله

چکیده

قرآن چراغ روشنگرراه بشریت درطول تاریخ،تنهاکتاب آسمانی است که ازهرگونه تحریف درامان مانده وهرروزی که ازتاریخ بشریت برگی ورق می خوردبه تعدادمعجزات قرآن افزوده می گردد. پژوهشی حاضر در پایه سوم دبستان صاحب الزمان - عج - ، منطقه جعفرآباد به تعداد 13 نفر دانش آموز انجام شده است.هدف این است پس از اعتباریابی با اجرای راهکارهای عملی، که شامل: برگزاری جشن قرآن، استفاده از پروانه و کلاه قرآن و شیرینی در زنگ قرآن، خواندن داستان های قرآنی و اجرای آن ها به صورت نمایش توسط دانش آموزان و...،میزان علاقه مندی دانش آموزان به قرآن افزایش پیدا کند، طوری که به حفظ و خواندن و درک معانی قرآنی علاقه نشان دهندواز پیام های کتاب های آسمانی با عنوان »درسهای قرآن« در عملکرد خود استفاده کنند.

جهت دستیابی به اهداف مورد نظر با اجرای راه کارهایی عملی توانستم 36/3 درصد از آزمودنی های پژوهشی 12 - نفر - که در ابتدای سال تحصیلی به قرائت قرآن علاقه داشتند، به 82 درصد و در زمینه ی علاقه مندی به حفظ قرآن به میزان 3/03 درصد به 3/3 درصد و در زمینه ی علاقه مندی به پیام های قرآنی به میزان 6/06 درصد را به 39/3 درصد و در زمینه علاقه مندی به گوش دادن نوار قرآن به میزان 9/09 درصدرا به 45/4 درصد و در زمینه علاقمندی به فهم معانی قرآن به میزان 3/03 درصد را به 28/5 درصد ارتقا دهد.در پایان این نتیجه به دست آمد کودکان را باید از همان سنین کودکی با قرآن و پیام های آن آشنا ساخت و بستری در این زمینه فراهم کرد.

مقدمه

خواندن وتلاوت قرآن کریم یکی ازسنت های حسنه ای است که علما واولیاوبزرگان دین درطول تاریخ اسلام به آن اهیت زیادی داده وبرآن تاکیدکرده اند،خواندن قران،سخن گقتن با پروردگاروشنیدن سخنان حضرت ذوالجلال است که نه تنهاثواب واجردارد،بلکه زنگار راازدلهازدوده،قلبها رااحیا ازفحشاومنکر منع می کند.تاریخ تعلیم و تربیت اسلامی از آموزش این کتاب از سوی پیامبر اکرم - ص - به امت آغاز شده است. دومین آیه شریفیه سوره مبارکه جمعه برنامه بعثت و رسالت پیامبر خاتم را در تلاوت آیات الهی، تزکیه مردم و تعلیم کتاب خدا و حکمت الهی خلاصه می کند. این آیه آن قدر اهمیت دارد که می توان گفت تمامی هدایت الهی احکام دینی و رستگاری در دو جهان در گروه عمل به آن است.

فلسفه ی آموزش قرآن به ضرورت تربیت اسلامی باز می گردد و قرآن کریم مهم ترین منبع تربیت دینی است.بدون شک انس با قرآن، این کتاب زندگی که سرچشمه فیض جمال و کمال الهی است می تواند نیازهای آدمی را تأمین نماید. از این رو برنامه های درس قرآن در مدارس از جمله پایه های اولیه تحصیلی در راستای همین هدف طراحی شده اند. اکنون با توجه به مطالب بیان شده، علاقمندی ساختن دانش آموزان به قرآن و انس آنان با قرآن، ضروری به نظر می رسد و اقدام پژوهی حاضر از این زاویه سعی در هدایت و مأنوس کردن دانش آموزان با قرآن، برای رسیدن به هدف های، متعالی نموده است.

بیان مسأله

همیشه علاقه داشتم، به عنوان یک معلم بتوانم وظیفه ی خود را به نحو احسن انجام دهم به این ترتیب که گامی در علاقه مند کردن دانش آموزان به قرآن و تربیت دینی بردارم؛ اینجانب در روزهای مختلف نخستین سال درآبان ماه همزمان با اجرای طرح 33روزه قرآن درپایه سوم و در فواصل دروس با مشاهده وبررسی اجمالی در زنگ قرآن، از آنان، دریافتم دانش آموزان علاقه زیادی به قرآن و درس قرآن ندارند. سوال اصلی این است که علت بی علاقگی دانش آموزان درزنگ قرآن چیست ؟ چرا اطلاعات ومعلومات فراگیران از پیام های قرآنی ،احادیث وداستان های قرآنی بسیار کم است ؟

چرا دراجرای طرح 33 روزه کتابهای قرآن را فراموش می کنند به همراه داشته باشند؟ وچرا... انگیزه ی اینجانب به عنوان آموزگار چند پایه دبستان صاحب الزمان - عج - این است که علاوه بر افزایش تعداد دانش آموزان علاقه مند به قرآن و زنگ قرآن، برای مأنوس کردن آنان با قرآن، عادت هایی را در رابطه با این مهم ایجاد کنم. و هم چنین روشهای مناسبی را جهت علاقه مندی آنان به درس قرآن فراهم نمایم.  در راستای هدف این اقدام پژوهی چه راهکارهای عملی را می توان ارائه نمود تا میزان علاقه مندی دانش آموزان به قرآن بیشتر شود؟ تا ضمن ایجاد زمینه ی مناسب جهت آموزش قرائت و بخش خوانی، زمینه مناسب برای قصه های قرآنی پیام های قرآنی، جایگزین کردن صوت قرآن به جای آهنگ های نامطلوب، و تقویت روحیه ی احترام به قرآن نیز در دانش آموزان ایجاد شود.

هدف پژوهش

با توجه به ضرورتی که نسبت به موضوع علاقه مند نمودن دانش آموزان به قرآن احساس می شود، با آموزش عملی روش هایی برای انس دانش آموزان با قرآن بیان می کنیم؛ مقصود این است که، یک سری روش ها و معیارهایی را به دست آوریم، تا فعالیت هایی را در این زمینه انجام دهیم و دریابیم تا چه اندازه در علاقه مندی دانش آموزان به قرآن و مانوس کردن آنان و رسیدن به اهداف قرآنی مؤثر است.

در پژوهش حاضر نیز با توجه به ضرورتی که نسبت به موضوع مورد نظر احساس می شود در پی تقویت انگیزه دانش آموزان به انس گرفتن با قرآن کریم در زندگی تحصیلی و بعد از آن می باشیم و البته در ضمن این هدف کلی طبیعتاً اهداف مقعطی زیر در این پژوهش قابل بررسی می باشند، از جمله این که دانش آموزان در دوران تحصیل خویش علاقه و انگیزه متفاوتی نسبت به درس قرآن پیدا کنند. 

شاخص های کمّی وضع موجود

اوایل سال تحصیلی درآبان ماه 92-93 از مجموع 13نفر دانش آموزپایه سوم دبستان صاحب الزمان - عج - ، با مشاهده برخی از رفتار آنان متوجه شوم، 2 نفر - 15/38 - منظم وهرروزکتاب قرآن به همراه خوددارند. 3 نفر - 23/07 - دانش آموزان قرآن راصحیح می خوانند.2 نفر - 15/38 - دانش آموزان بارسم الخط آموزشی قرآن آشنایی دارند.4نفر - 30/76 - داستان ها و پیام های قرآنی،علاقمندهستند. 1نفر - 7/69 - علاقمند به حفظ آیت الکرسی وبرخی از سوره های قرآن مانندزلزال و... بودند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید