بخشی از مقاله

چکیده

صنعت گردشگري مسالمت آمیز ترین جنبش خانواده بشري است که بر پیشرفت دانش ، فرهنگ و اقتصاد جوامع اثر مستقیم دارد و به عنوان موثرترین عامل در ایجاد تفاهم میان ملت ها نقش ایفا می کند . ارزش گردشگري و فعالیت هاي مرتبط با آن ، زمانی روشن تر می شود که بدانیم درآمد حاصل از آن، هم ردیف درآمدهاي نفتی است و امروزه از آن به عنوان صنعت گردشگري نام برده اند و شاخه الکترونیک آن ، یعنی گردشگري الکترونیک را منشا حرکت هاي اقتصادي و فرهنگی بالقوه دانسته و آن را انقلاب گردشگري نامیده اند .

هدف از این پژوهش مطالعه و تحلیل عوامل موثر بر ارتقاي گردشگري الکترونیکی درشهرستان گرگان است است. این تحقیق با توجه به نوع هدف کاربردي است؛ و از نظر ماهیت و روش، از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی بشمار میرود. جامعه آماري در این تحقیق متخصصان و اساتید دانشگاهها، کارشناسان و مدیران سازمانها و موسسات دولتی و خصوصی فعال در حوزه گردشگري و ارتباطات شهرستان گرگان است. حجم نمونه بر اساس فرمول نمونه گیري کوکران 275 نفر برآورد شد.

انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیري هدفمند استفاده شد. ابزار سنجش در این تحقیق پرسشنامه پنج گزینه اي لیکرت است. روایی پرسشنامه توسط تعداد 8 نفر از اساتید مجرب و پایایی آن با ضریب آلفايکرونباخ 0/90 تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و براي اثبات فرضیات از آزمون t یک نمونه اي استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیات طرحشده نشان میدهدکه گسترش زیرساخت هاي سخت افزاري و نرم افزاري ، فعال کردن رسانه هاي الکترونیک در زمینه گردشگري، طراحی و استقرار یک طرح جامع ICTدرزمینه گردشگري در سطح شهرستان ، سیاست هاي دولتی و مدیریتی ، سرمایه گذاري بخش خصوصی و دولتی، عوامل فرهنگی و اجتماعی در ارتقاي گردشگري الکترونیکیتأثیر مثبت و مؤثر دارد.

-1 مقدمه    

، - 74:1393گردشگري الکترونیکی، ارائه الکترونیکی کلیه خدماتی است  گردشگري در حال بسط و رشد شتابان است و این در حالی است که    که در گذشته گردشگر ان بصورت سنتی و حضوري از آنها استفاده میکردند .در واقع گردشگري الکترونیکی حاصل پیوند مدلهاي  جهان معاصر به دلیل اختراعات تکنولوژیکی در زمینه ارتباطات و    تجارت الکترونیکی است که باعث ایجاد خدمات و مفاهیم جدید در اطلاعات به سمت فشردگی هرچه بیشتر فضا و زمان پیش می رود و    عرصه گردشگري گردیدهاست . گردشگري الکترونیکی ، بکارگیري این امر خود تسهیل کننده جابجایی میلیون ها گردشگر در تمام نقاط    تکنولوژي هاي جدید به خصوص تکنولوژي هاي اطلاعات و ارتباطات ، کره زمین است - پاپلی یزدي و سقایی - 8:1386 - گذار جوامع از عصر    در دوبعد عرضه و تقاضا ي گردشگري می باشد که در آن علاوه بر صنعتی به دوران طلایی عصر اطلاعات ، فضاي اطلاعاتی آن ها را با    عرضه خدمات مورد نیاز گردشگران ، زمینه هاي بازاریابی و دورنمایی    
تغییر روبرو کرده است .

وقتی ابزارهاي نوین در ارتباطات و اطلاع    گردشگري مقاصد فراهم می باشد - حافظ رضازاده ،. - 8:1390  رسانی در خدمت شهروندان قرار می گیرد ، باید منتظر تغییر در شیوه    شهرستان گرگان با برخورداري از جاذبه هاي متعدد و متنوع فرهنگی هاي زندگی روزمره بود . یکی ازاین تغییرات ، تغییر در گردشگري     - مراسم ویژه مذهبی و سنتی، ترانه هاي محلی متنوع ، رقص هاي    
الکترونیکی و گردشگري مجازي است - رضوانی ، - 12:1378 در رشته    سنتی بویژه رقص خنجر قوم ترکمن ، ورزش هاي بومی ، مسابقات جهانگردي ، فناوري نقشی بسیار قدرتمند و پویا داشته و باعث    اسبدوانی قوم ترکمن، پوشش بومی و سنتی، بازارهاي سنتی و ساحلی  تغییرات زیادي در گذشته و حال شده است و در آینده نیز این    ، صنایع دستی - ، طبیعی - آبشارها ، چشمه ها ، پارك هاي جنگلی ،  صنعت دستخوش تغییرات شدیدي خواهد بود . پیشرفت فناوري ، به    دهکده ییلاقی ، سد و آبندان ها ، سایت پروازي، کوه ها ، دامنه ها و... -   ویژه در این دو دهه ، باعث شده است.

-1 گسترش زیرساخت هاي سخت افزاري و نرم افزاري تا چه اندازه در ارتقاي گردشگري الکترونیکی شهرستان گرگان نقش دارد؟

-2 تأثیرفعال کردن رسانه هاي الکترونیک در زمینه گردشگري ،طراحی و استقرار یک طرح جامع ICTدرزمینه گردشگري و سیاست هاي دولتی و مدیریتی در ارتقاي گردشگري الکترونیکی درشهر ستان گرگان به چه میزان است؟

-3 نقش سرمایه گذاري بخش خصوصی و دولتی و عوامل فرهنگی و اجتماعی در ارتقاي گردشگري الکترونیکی شهرستان گرگانتا چه اندازه است؟

-2 قلمرو و محدوده پژوهش

شهرستان گرگان بین 54 درجه و 13 دقیقه تا54 درجه و 45 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و31 دقیقه تا 36 درجه و 59 دقیقه عرض شمالی در بخش جنوبی استان گلستان در دشت وسیع و حاصل خیز واقع شده است . این شهرستان از شمال به شهرستان هاي آق قلا و بندر ترکمن ، ازجنوب به استان سمنان ، از شرق به شهرستان علی آباد و از غرب به شهرستان کردکوي محدود می شود - دفتر برنامه ریزي و بودجه استانداري گلستان ، - 3:1391 وسعت شهرستان گرگان 161508 کلیو متر مربع 7/91 - درصد از مساحت استان و رتبه چهارم از نظر وسعت دربین شهرستان هاي استان - و تراکم نسبی جمعیت 312نفر در هر کلیو متر مربع می باشد .

بر اساس تقسیمات اداري و کشوري در سال 1389 این شهرستان از دوبخش - مرکزي و بهاران - ، سه شهر - گرگان ، جلین و سرخنکلاته - ، پنج دهستان ، و 97 آبادي تشکیل شده است . در سال 1393 کل جمعیت شهرستان گرگان 504290 نفربوده است که ازاین تعداد 249997نفر زن و 254313 نفر مرد بوده اند - دفتر آمار و اطلاعات وGIS ، - 5:1393 از کل جمعیت شهرستان تعداد 382643 نفر در نقاط شهري و تعداد 121647 نفر در نقاط روستایی ساکن بوده اند . شهرگرگان از لحاظ جمعیتی دومین شهر بزرگ شمال کشور ، مرکز استان گلستان و بزرگترین شهر استان در بین 25 نقطه شهري محسوب می شود.

مردم شهرستان گرگان به لهجه فارسی تکلم می کنند و لهجه هاي گرگانی ، سیستانی و مازندرانی نیز رایج است . جمعیت شهرستان داراي تنوع فراوان و ترکیبی از قومیت هاي بومی و محلی ، فارس ، ترکمن ، بلوچ ، سیستانی ، دیلمی ، مازندرانی ، سبزواري ، کاشمري ، شاهرودي ، بسطامی ، قزاق می باشد . از نظر ناهمواري ها شهرستان گرگان به سه ناحیه جلگه اي - وسعت این ناحیه 729/8 کیلومتر مربع که عمده جمعیت ، فعالیت و کانون هاي استقرار در این ناحیه قرار دارد - ، کوهپایه اي - با وسعت 171/6 کیلومتر مربع و از زمین هاي جنگلی و کشاورزي پوشیده است - و کوهستانی - با وسعت 713/8 کیلومتر مربع که عمدتا از اراضی جنگلی و مرتعی پوشیده شده است - تقسیم می شود .

آب و هواي شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارتفاع زمین متنوع بوده بطوریکه بخش جنوبی شهرستان از اقلیم کوهستانی و نواحی شمالی از اقلیم نیمه مرطوب برخوردار می باشند. مهمترین آثار تاریخی و مذهبی شهرستان مسجد جامع گرگان ، امام زاده نور، امام زاده عبداالله ، کاخ اختصاصی دوره قاجار ، تورنگ تپه، قلعه خندان ، کاروان سراي قزلق ، آب انبار گرگان جدید و...است . پارك هاي جنگلی نهارخوران ، النگدره ، قرن آباد ، توسکستان ، قرق ، سد نومل ، آبشار زیارت، باران کوه ، چشمه آب گرم زیارت ، سفید چشمه ، روستاي ییلاقی زیارت ، منطقه حفاظت شده جهان نما و...از عمده ترین جاذبه هاي اکوتوریسم شهرستان می باشند .

-3 مبانی نظري

امروزه حرفه گردشگري در دنیا ، یکی از منابع مهم درآمد ودرعین حال ، از عوامل موثردر تبادلات فرهنگی بین کشورها ست و به عنوان گسترده ترین حرفه خدماتی جهان حائز جایگاه ویژهاي است ؛ ازاین رو ، بسیاري از کشورها در رقابتی نزدیک و فشرده ، در پی افزایش بیش از پیش منافع و عواید خود از این فعالیت بین اللملی هستند - کاظمی ، - 1:1386گردشگري مجازي را می توان مولفه اي اساسی و از انواع گردشگري همگام با تکنولوژي اطلاعات به شمار آورد که حداکثر در دو دهه از ظهور آن نمی گذرد .

- یوسفی و همکاران ، - 139:1391گردشگري الکترونیکی حاصل ترکیب دو حوزه گردشگري و فناوري اطلاعات است که هردو پدیده از متداول ترین نوع فعالیت هاي در آمد زا و مولد فرصت هاي شغلی در جهان امروزي به شمار می روند - نقوي و شکیبا جمال آباد ، - 3:1392گردشگري الکترونیکی حضور در سرزمین دیجیتالی وب و مشاهده داده هاي صوتی، تصویري و متنی از دنیاي فیزیکی است که امکان سفرهاي مجازي و غیر واقعی و بهره گیري از جاذبه هاي طبیعی مناطق هدف گردشگري ، براي برخی کاربران که قصد مراجعه به این مکان هدف گردشگري را دارند یا براي کسانی که از این امکان محروم می مانند ، فراهم می کند - بمانیان و همکاران ،. - 72:1388 گردشگري الکترونیکی که عمري کمتر از 20سال دارد،

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید