بخشی از مقاله

چکیده

در میان اشکال مختلف گردشگری یکی از جذابترین و جدیدترین نوع آن، گردشگری روستایی است و به عنوان رکن اساسی در توسعه پایدار و بازساخت نواحی روستایی محسوب میشود. در مقاله حاضر کوشش شده با هدف ساماندهی صنعت گردشگری در روستاهای شهرستان الیگودرز، ابتدا نقاط قوت و ضعف که از درون مسئله منشاء میگیرند همراه با فرصتها وتهدیدهای بیرونی مورد بررسی تجزیه و تحلیل قرار گرفته سپس پیشنهادات اساسی به منظور بهرهبرداری از قوتها، فرصتها، کاهش ضعفها و تهدیدات ارائه گردید.×در پژوهش حاضر روش تحقیق بکار برده شده توصیفی - تحلیلی میباشد.

روش جمع آوری اطلاعات بر مبنای کتابخانهای - اسنادی و مدل تحلیلSWOT میباشد نتایج بدست آمده نشان داد که به علت برخی ضعفها که ریشه در داخل منطقه دارند و نیز بعضی تهدیدهای بیرونی صنعت گردشگری درمنطقه علی رغم سابقه طولانی نقش شایسته خود را نیافته است که در صورت رفع ضعفها و تهدیدات میتوان گامهای موثری در جهت توسعه صنعت توریسم و در نهایت توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه برداشت؟

مقدمه

توسعه روز افزون علوم منابع طبیعی و محیط زیست در سطح دنیا ،ایجاد شاخه های نوینی از علوم و صنایع مربوطه را در پی داشته که هریک به نوبه خود قابلیت اثر پذیری از بوم سازه طبیعی را دارا هستند؟ دانش اکوتوریسم یا گردشگری طبیعت به عنوان یکی از پرجاذبهترین و در عین حال پرمنفعتترین علوم وابسته به منابع طبیعی و محیط زیست تلقی میشود. که بعنوان ابزاری برای افزایش در آمد ملی کشورهای کمتر صنعتی به شدت مورد توجه قرار گرفته است” نگهبان برای تقویت روستاها و مناطق محروم راهکارهای گوناگونی پیشنهاد شده است، اما هیچ یک از آنها نتوانستهاند به بهبود وضعیت نواحی محروم و دور مانده از روند تغییرات و تحولات توسعه کمک کنند.

یکی از راهبردهای که برای تقویت نواحی محروم و دارای قابلیت توسعه مطرح شده است، توسعه وگسترش گردشگری در مناطقی است که دارای پتانسیلهای لازم برای توسعه گردشگری هستند. از طرف دیگر رشد و گسترش شهرنشینی و نیازجوامع شهرنشین به بازدید از جاذبههای طبیعی، سبب سرازیر شدن خیل عظیمی از جمعیت شهرنشین به نواحی و مکانهای دارای جاذبههای گردشگری شده است. در این راستا افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل خصوصی نیز در تسریع بخشیدن به این جابجایی نقش غیر قابل انکاری داشته است.

این جابجایی عظیم جمعیت میتواند منافع عظیمی را برای جوامع میزبان به همراه داشته باشد ”تقوایی و همکاران، . - 2 :1388 بشر همواره از مشاهده طبیعت لذت برده است، سفر به نواحی برای ارضای نیازهای روحی و روانی و ارائه پاسخی به کنجکاویهای بشر سابقه زیادی دارد. یکی از مشخصههای گردشگری در قرن بیست و یکم افزایش توریسم فرهنگی و اکوتوریسم است - Ayala، 1996، . - 12 اکوتوریسم، یا طبیعتگردی سفری است به مناطق طبیعی نسبتابًکر ودست نخورده با هدف مطالعه، تحسین و لذت بردن از مناظر، جانوران، گیاهان وحشی منطقه و هر گونه آثار فرهنگی که در این مناطق یافت میشود. از عناصر مهم و موثر در افزایش حجم توریسم محیط طبیعی میتوان فضای سبز طبیعی را نام برد.×نقاطی که از نظر فضای سبز فقیر و یا تخریب و آلوده شده باشد برای سیاحان جالب توجه نمیباشد؟ دانشمندان در سالهای اخیر متوجه شدهاند که توریستها روز به روز در دیدارهای خود برای محیط طبیعی و فضای سبز ارزش بیشتری قائل هستند.

روش تحقیق

در این پژوهش از روش های پیمایشی، توصیفی و تحلیلی استفاده شده است×؟مدلSWOT یکی از ابزارهای استراتژیک تطابق نقاط قوت و ضعف درون سیستمی با فرصت ها و تهدیدات برون سیستمی است. از دیدگاه این مدل یک استراتژی مناسب قوت ها و فرصت ها را به حداکثر و ضعف ها و تهدیدها را به حداقل ممکن می رساند. ×در این پژوهش به نقش واهمیت جاذبه های گردشگری در روستاهای شهرستان الیگودرز از دیدگاه استراتژی ها و راهبردهای مدیریت محیط زیستی به روش تجزیه و تحلیل SWOT پرداخته شده است.×بر اساس این روش نقاط قوت و ضعف عوامل داخلی و فرصتها وتهدیدها عوامل خارجی جاذبههای گردشگری در روستاهای شهرستان الیگودرز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ×سپس راهبردهاییبرای تقویت قوتها و فرصتها و کاهش ضعفها و تهدیدها ارائه شده است؟

نتایج و بحث

تحلیلSWOT یکی از مناسبترین فنون بر نامهریزی و تجزیه و تحلیل استراتژیک، ماتریسSWOT تحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدات است که امروزه به عنوان ابزار نوین برای تحلیل عملکردها و وضعیت شکاف، مورد استفاده طراحان و ارزیابان استراتژی قرار میگیرد. قلمرو ماتریسSWOT وسیع و گسترده است و در واقع یک چهارچوب مفهومی برای تحلیلهای سیستمی محسوب میشود که امکان بررسی عوامل و مقایسه تنگناها، تهدیدات، جنبههای آسیب زننده، فرصتها، تقاضاها و موقعیتهای محیط بیرونی را همراه با نقاط قوت و ضعف استراتژی به وجود میآورد - نوری و همکاران،1385، - 29 جهت شناخت دقیقتر نقاط قوت، ضعف در روستاهای شهرستان الیگودرز از نظر توسعه گردشگری و فرصتها و تهدیدهای پیش در جهت تجزیه و تحلیلهای لازم مدل SWOT مورد استفاده قرار گرفته و نتایج ذیل حاصل شده است؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید