بخشی از مقاله

چکیده


در این پژوهش با هدف شناخت عوامل و زمینه هاي قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید موثر بر گسترش گردشگري منطقه توریستی موگرمون از دو روش توصیفی و تحلیلی استفاده شده است و داده هاي مورد نیاز به صورت اسنادي و پیمایشی تهیه گردیده و در تشخیص و تعیین راهبردهاي مناسب از مدل SWOT استفاده شده است . نتایج نشان داد که راهبردهاي SO ، ST ، WO و WT به ترتیب با امتیازهاي وزنی 3/543 ، 3/323 ، 3/220 و 3 در رده هاي اول تا چهارم برترین راهبردها با توجه به ترکیب عوامل چهارگانه SWOT بوده اند .

-1 مقدمه

گردشگري پدیدهاي است که از زمانهاي بسیار دور، در بین انسانها وجود داشته و این پدیده کم کم رواج داشته تا امروز با توجه به تحولات اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی به صورت کنونی رسیده است. ایران یکی از ده کانون مهم شکل گیري تمدن بشري در جهان بوده است و نخستین آثار مدنیت که در این سرزمین کشف شده، به هزارهي پنجم پیش از میلاد مسیح تعلق دارد.صنعت گردشگري به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا به حساب می آید . بسیاري از کشور ها این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد ، اشتغال ، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیر بنایی می دانند.رشد و توسعه صنعت توریسم ارتباط بسیار نزدیک و ناگسستنی با شمار زیادي از سازمان ها و تشکیلات دولتی و غیر دولتی کشور دارد . بنابراین هرگونه هدف گذاري ، تعیین استراتژي ها ، خط مشی ها و سایر برنامه هاي مرتبط بایستی با همکاري و هماهنگی دیگر سازمان ها و تشکیلات انجام شود.

در عصر حاضر گردشگري به عنوان یکی از عوامل موثر در گسترش روابط بین ملت ها به شمار می رود ، اما توسعه آن نیازمند امکانات ویژه اي ، از قبیل : آب و هوا ، آثار تاریخی و فرهنگی ، جاذبه هاي طبیعی ، آداب و سنن ، زیر ساخت ها ، امکانات و تجهیزات است . کشور ها با درك این مهم ، شروع به فراهم نمودن امکانات و تجهیزات مناسب به منظور جذب گردشگري می باشند . با افزایش جمعیت و رشد فزاینده شهرها از یک سو و پیشرفت هاي چشمگیر اخیر در شبکه حمل و نقل ، تکنولوژي و سایر عناصر زندگی بشر از سوي دیگر ، هر روز که می گذرد ، انگیزه هاي نیاز به مسافرت و سفرهاي گردشگري نیز افزایش می یابد.گردشگري به عنوان یکی از مهمترین راههاي توسعه و رشد اقتصادي در جهان به شمار می رود . این صنعت در سال هاي اخیر تاثیرات زیادي بر وضعیت اقتصادي ، اجتماعی و فرهنگی جهان داشته است . ایجاد اشتغال ، ارزآوري ، تعادل منطقه اي ، کمک به صلح جهانی ، کمک به سرمایه گذاري در حوزه میراث فرهنگی ، بهسازي محیط ، کمک به بهسازي زیست گاه هاي حیات وحش ، توسعه نواحی روستایی داراي جاذبه هاي گردشگري و جلوگیري از برون کوچی جمعیت و مانند آن ، از جمله مزایاي این صنعت بوده است.

-2 بیان مسئله

اصولا" توسعه اقتصادي در هر کشوري نیازمند سرمایه گذاري در بخش ها و فعالیت هاي مختلف اقتصادي آن کشور است و بدون سرمایه گذاري در طرح هاي زیر بنایی و روبنایی ، نمی توان انتظار گسترش اشتغال ، تولید و رفاه اقتصادي را داشت . براي تحقق این مهم ، امروزه بسیاري از کشور هاي جهان ، تمایل شدیدي به جذب سرمایه هاي خارجی پیدا کرده اند - شاکري و سلیمی ، . - 1385
سرمایه گذاري در زیر ساختهاي گردشگري و استفاده از توان هاي بالقوه منطقه اي به منظور جذب گردشگر ، یکی از راه هاي مناسب ، بدین منظور است . توسعه گردشگري به عنوان مجموعه فعالیت هاي اقتصادي تاثیر بسزایی در تقویت بنیان هاي اقتصادي جوامع دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید